terughoudendheid

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

leden van het koksforum zijn wat terughoudend in het delen van informatie

helemaal mee oneens
2
13%
mee oneens
4
25%
mee eens
7
44%
helemaal mee eens
0
Geen stemmen
geen idee
3
19%

Totaal aantal stemmen: 16

Maurits

terughoudendheid

Bericht door Maurits » 05 mar 2009, 23:27

Knuppel in het hoenderhok: ik weet van kennissen dat er veel forums zijn die actiever zijn dat het koksforum (geen verwijt, alleen een constatering), dus ik vroeg mij af hoe dat komt. Zou het zo zijn dat koks liever zo min mogelijk informatie delen om hun concurrentievoordeel te behouden?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

roland

Re: terughoudendheid

Bericht door roland » 06 mar 2009, 00:12

ja maar niks is nieuw als jij denkt dat je de kip hebt met de gouden eieren ligt het een week later bij de groot handel sterker nog bij de albert hein :lol: :lol: :lol:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 06 mar 2009, 00:20

ja,
Las van de week ook dat er Teasers voor je neus werden gehouden.
De kick van een goeie tip, is dat je er zelf iets mee kan.
Je moet nadenken over info.
Zoals het nu gaat, ben ik erg tevreden. Leuke discussies en genoeg leesbare berichten.

ben zelf druk om de Producten en Warenkennis uit te breiden. Hierin zou ik wel wat meer support willen zien...
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

roland

Bericht door roland » 06 mar 2009, 00:44

warenkennis hebben we allemaal alleen wie wil het delen
we hebben met zijn allen voor een 1000 jaar ervaring dus kom maar op

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 06 mar 2009, 12:47

ik vind het best meevallen hier. De meeste hebben wel door dat een recept geen geheim is maar een kwestie van juist uit te voeren. Natuurlijk is niet alles mogelijk om te delen, daarmee bedoel ik, vb. Ik ben momenteel op freelance basis bezig als fooddesigner/productontwikkelaar voor 2 productie bedrijven die met iets nieuws op de markt willen komen, wel ik ga natuurlijk hier niet van de daken roepen wat en hoe, want dan heb je inderdaad het mogelijke concurrentie verhaal etc... maar wat receptuur etc.. betreft ben ik net als vele andere hier bereid om deze te delen. en dat zie ik ook met het verhaal texturas en sos.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 06 mar 2009, 17:42

roland schreef:ja maar niks is nieuw als jij denkt dat je de kip hebt met de gouden eieren ligt het een week later bij de groot handel sterker nog bij de albert hein :lol: :lol: :lol:
Meestal veel erger, blijkt dat het zes maanden geleden al bij de AH lag ;-)

Over 't algemeen is het hier best leuk en zijn de meesten heel bereid om informatie te delen. Iedereen die een zekere '"status" in z'n vak heeft, weet dat je informatie weggeeft en er automatisch iets voor terugkrijgt. Dingen waar je zelf niet aan gedacht hebt, een andere kijk op de dingen...

Ik ben maar een amateur kok. Van vak ben ik een software consultant en ook in die sector zie je net 't zelfde: wie denkt dat informatie "de kip met gouden eieren" is, is gewoon goed fout. informatie leeft en wil vrij zijn. De absolute waarheid bestaat niet. Elk "geval", cq gerecht of ingrediënt is weer anders. Anders aten we allemaal al lang helemaal 't zelfde.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 07 mar 2009, 23:24

Ik denk dat ook veel mensen terughoudend zijn omdat ze er misschien wel onzeker over zijn . Ook is er natuurlijk een gedeelte die zich schaamt om iets te vragen die hij/zij niet weet, zeker als de mensen wat ouder zijn. Ik vind dat je gewoon weg niet alles kunt weten! Ook ik loop daar wel eens tegen aan en ik schaam me er ook totaal niet voor....maar ik zorg dan wel dat ik het te weten kom! Ik durf te vragen , en heel veel durfen dat niet. Het is ook een stukje mentaliteit van sommige reageerders (zijn er niet veel meer...de ergste die reageert/komt hier niet meer) om iets af te zeiken. Een voorbeeld is van bijvoorbeeld foto's die sommige plaatsen en vervolgens eigenlijk worden afgezeken door mensen die het allemaal veeeeel beter weten. Die mensen moeten natuurlijk wel weten, dat we hier koks bijmekaar zijn van allerlij verschillende niveau's.....dat word denk ik welleens vergeten! We koken niet allemaal een michelin ster of meerdere.....zou ook niet best zijn als alle restaurants in NL 3 sterren zouden hebben! Ik respecteer chefs van 3 sterren net zoveel als van een eetcafe die goed loopt en hun niveau goed is, dat word welleens vergeten denk ik.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 mar 2009, 01:12

gezonde mix van de samenleving?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 08 mar 2009, 13:34

Ik ben deze discussie ook wel een beetje begonnen doordat ik een reuze interessant (nerd-alert nerd-arlert :D ) wetenschappelijk artikel las over hoe Franse topchefs (onderzoek onder 500 chefs) omgaan met informatiedelen en intellectueel eigendom. Dit kwam uit het artikel:

Terughoudendheid om informatie te delen komt voort uit het feit dat er geen wettelijke bescherming voor recepten en culinaire ideeën:
- recepten en culinaire ideeën zijn niet patent/octrooi waardig, dus ze zijn niet vast te leggen als wettelijke innovaties
- gepubliceerde recepten en culinaire ideeën vallen niet onder het copyright (wel de tekst en plaatjes), dus iedereen mag recepten zomaar overnemen
- er is geen beroepsgeheim, dus onterecht info verspreiden is niet strafbaar

Maar waarom delen koks dan WEL informatie? Nou, omdat er sterke informele regels zijn onder Franse chefs, zoals:
- niemand kopieert exact ideeën van anderen
- als je een idee (gedeeltelijk) van een ander hebt, vermeld je eerlijk van wie je hebt (de originele uitvinder krijgt dan de credits)
- ideeën van anderen geef je niet aan derden

En bij overtreding van de informele regels wordt je een outcast in de culinaire wereld.

Wat vinden jullie van deze resultaten?

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 08 mar 2009, 17:47

kan de ideeën begrijpen maar!! wat te denken van mr adrian el bulli??? die echt niets nieuw heeft uitgevonden en eigenlijk gewoon gebruik maakt van de kenis die al decenia lang bij de patisserie en ijsbereiders word gebruikt. ok hij heeft de credits om dit effectief in het wereldje van de restaurants te introduceren maar dat is het dan ook.
natuurlijk is ons en jullie land ook niet te vergelijken met frankrijk waar iedere kok wel bezig is met zijn michelin mogelijke carriëre.
Ik heb alleszins geen geheimen qua receptuur en denk jullie allen ook niet.Soms is de cover beer dan het originele lied en dat gelt ook bij ons.Delen va recepten kan dus alleen maar tengoede an ons allemaal.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 08 mar 2009, 23:43

Maurits schreef:Ik ben deze discussie ook wel een beetje begonnen doordat ik een reuze interessant (nerd-alert nerd-arlert :D ) wetenschappelijk artikel las over hoe Franse topchefs (onderzoek onder 500 chefs) omgaan met informatiedelen en intellectueel eigendom. Dit kwam uit het artikel:

Terughoudendheid om informatie te delen komt voort uit het feit dat er geen wettelijke bescherming voor recepten en culinaire ideeën:
- recepten en culinaire ideeën zijn niet patent/octrooi waardig, dus ze zijn niet vast te leggen als wettelijke innovaties
- gepubliceerde recepten en culinaire ideeën vallen niet onder het copyright (wel de tekst en plaatjes), dus iedereen mag recepten zomaar overnemen
- er is geen beroepsgeheim, dus onterecht info verspreiden is niet strafbaar

Maar waarom delen koks dan WEL informatie? Nou, omdat er sterke informele regels zijn onder Franse chefs, zoals:
- niemand kopieert exact ideeën van anderen
- als je een idee (gedeeltelijk) van een ander hebt, vermeld je eerlijk van wie je hebt (de originele uitvinder krijgt dan de credits)
- ideeën van anderen geef je niet aan derden

En bij overtreding van de informele regels wordt je een outcast in de culinaire wereld.

Wat vinden jullie van deze resultaten?
Ik denk dat de daadwerkelijke resultaten er simpelweg niet bijstaan ... het zijn heel simpele dingen die eigenlijk gewoon menselijk zijn ! Ook vind ik het gewoon een beetje gek Ze maken allemaal tarte tatin...maar ze kopieëren niet...nou zal het er allemaal mischien net iets anders uitzien, maar dat is het dan ook wel. Iedereen kopieert, het is ook maar net wat je eronder verstaat natuurlijk ! Daarnaast is er natuurlijk heus wel eer aan een persoon die iets nieuws creërt...maar het is maar net hoever je gaat met nadenken over het kopieren . De tweede ben ik het gedeeltelijk wel mee eens, dat is een ongeschreven regel die ikzelf ook echt wel in acht neem " als je een idee (gedeeltelijk) van een ander hebt, vermeld je eerlijk van wie je hebt (de originele uitvinder krijgt dan de credits "
Maar zien wij ergens op de kaart staan dat de carpaccio een idee was van iemand anders?

Gedeeltelijk kopieëren ......

Maar goed, dat is mijn eigen visie, als ik daarmee fout zit, dan vind ik het niet erg om daar een onderbouwend tegenbericht van te krijgen.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 09 mar 2009, 01:09

Onlangs stond er in de Belgische pers dat steppegras verboden zou worden of je moest een licentie hebben. blijkt dat de zoon van de "Belgische uitvinder" kok het frustrerend vond dat het steppegras overal werd gebruikt en hij vond dat hij recht had als zoon van de overleden chef op een deel van de koek.

Als ik dit las dacht ik dadelijk naar waar gaat de wereld heen??? Dat je recepten en ideeën niet kan beschermen is 1, maar wat voor een wereld zouden we zijn als we voor ieder gerecht of variatie zouden moeten betalen voor een licentie????
Gebruik en steel met je ogen!!! maar doe dit steeds met respect!! is een idee niet van jou, verkoop het dan ook niet zo!
Dave

Pluter

Bericht door Pluter » 09 mar 2009, 01:25

Steppegras... Is dat dat spul wat in die poolse wodka zit met die bizon op het etiket? Zubrovka/Grasovka of zo?
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 09 mar 2009, 01:33

neen hoor het zijn filterdunne gesneden frietjes waar er vele namen voor bestaan. De site van meneertje licentie is
http://www.steppegras.org/
het kranten artikel hierover is te lezen op http://www.agripress.be/start/artikel/348699/nl
Wat mij betreft een schande voor de hele horeca als men dit echt pikt!!
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 09 mar 2009, 01:36

Leo schreef:
ben zelf druk om de Producten en Warenkennis uit te breiden. Hierin zou ik wel wat meer support willen zien...
Ik denk dat het juist goed is idd om dat soort dingen te doen. Misschien moeten we meer " geteased" worden om het te doen, en daarnaast moet je niet vergeten dat er vaak kritiek word geuit die niet passend is! Kritiek mag je natuurlijk hebben ...maar kritiek in de vorm van " hebben jullie nog wel tijd om zelf jus te trekken " is geen kritiek en is ook niet waardevol. ..Subtiel formuleren van kritiek kan best en is normaal ..zolang dat gaat en er backup voor is, dan weet ik zeker dat meerdere mensen er wel wat tijd voor willen insteken. Nou is het een openbaar forum en dus lastig om het te handhaven...zeker in jou geval , want je doet het nu eigenlijk alleen en dat valt niet mee. Als kritiek normaal word geformuleerd en er onderbouwd word op een normale manier, dan is dat prima en leren we er allemaal van.

Maar loze uitspraken die kortzichtig zijn vanwege een gebrek aan kennis of star denken......dan is het voor de mensen niet leuk om iets te posten.

Maurits

Bericht door Maurits » 09 mar 2009, 08:48

Cees schreef:
Ik denk dat de daadwerkelijke resultaten er simpelweg niet bijstaan ... het zijn heel simpele dingen die eigenlijk gewoon menselijk zijn !
Het is wel menselijk, maar dat sluit niet uit dat voor verschillende groepen mensen er specifieke regels zijn...
Cees schreef: Ook vind ik het gewoon een beetje gek Ze maken allemaal tarte tatin...maar ze kopieëren niet...nou zal het er allemaal mischien net iets anders uitzien, maar dat is het dan ook wel.
Goed punt Cees, er zijn natuurlijk veel recepten die eigenlijk van niemand zijn, de zogenaamde klassiekers. Hoe lang zou het duren voordat iets nieuws een klassieker wordt, en we de 'ontdekker' vergeten?

Maurits

Bericht door Maurits » 09 mar 2009, 08:53

Cees schreef:
Leo schreef: Als kritiek normaal word geformuleerd en er onderbouwd word op een normale manier, dan is dat prima en leren we er allemaal van.

Maar loze uitspraken die kortzichtig zijn vanwege een gebrek aan kennis of star denken......dan is het voor de mensen niet leuk om iets te posten.
Helemaal mee eens!

Maar af en toe een loze uitspraak, zoals een grap, mag natuurlijk wel.

Maar voordat dit allemaal negatief gaat klinken. Ik ben erg tevree over het forum, en wil altijd helpen het beter te maken!

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 09 mar 2009, 09:14

"Maar voordat dit allemaal negatief gaat klinken. Ik ben erg tevree over het forum, en wil altijd helpen het beter te maken!"

Ben ik het volledig mee eens
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 09 mar 2009, 18:54

Nee , ik wil ook niet negatief overkomen, want dat ben ik niet, ben juist heel blij met dit forum!
Ook ik wil altijd wel helpen om het forum nog beter te laten worden.

Plaats reactie