Vegatariers eten inktvisinkt?

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!

Inktvis inkt is geschikt voor vegatariers

Ja,
10
27%
Nee,
27
73%

Totaal aantal stemmen: 37

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Vegatariers eten inktvisinkt?

Bericht door Leo » 07 jul 2009, 22:29

Om nog maar eens wat deskundige mensen te vragen, kwam ik bij het Voedingscentrum terecht:
Hierbij het volgende antwoord.
Beste heer Kortland,

Bij het winnen van inktvisinkt wordt een inktvis helemaal opengesneden. Dit gebeurt zover ons bekend alleen bij dode dieren. Mocht dit bij levende dieren gebeuren, dan zal de dood snel volgen. Er van uit gaande dat vegetariërs geen producten van het gedode dier willen gebruiken, is inktvisinkt dan ook niet geschikt.

In het volgende filmpje kunt u zien hoe inktvisinkt wordt gewonnen.
http://www.instructables.com/id/How-to- ... -Squid-Ink

Zijn er nog vragen naar aanleiding van dit antwoord? Neem dan contact op met de informatielijn van het Voedingscentrum (op werkdagen van 9 tot 17 uur via telefoon (070) 306 88 88, menukeuze 2). Of kijk op www.voedingscentrum.nl Deze website wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws.

Met vriendelijke groet,

Joke Knoppert, voedingsvoorlichter
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 07 jul 2009, 22:39

"Bon!"
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Pinxo

Bericht door Pinxo » 08 jul 2009, 08:24

Dit gebeurt zover ons bekend alleen bij dode dieren. Mocht dit bij levende dieren gebeuren, dan zal de dood snel volgen.
Wat een logica! Geen speld tussen te krijgen :lol:

sjaak

Bericht door sjaak » 13 aug 2009, 09:58

hier een mooie dialoog tussen de vleesindustrie en een vegetarier

http://www.meatandmeal.nl/weblog/vegave ... /#1%20juli

(Staan wel meer leuke dingen op deze website)

shuraa

Bericht door shuraa » 05 okt 2009, 12:17

hahaha ² @ boekentip

Maar deze topic ging over de inkt, ik denk dat het simpel is: bij het winnen van de inkt wordt de inktvis niet in leven gelaten.
Dus een je kan het niet aan een vegetariër verkopen. Het is natuurlijk jou beslissing als chef of je wel of niet 100% voor je gast bent.
Gloyou.com. Ervaar het gemak van alles in één. O.a. eetgelegenheden, recepten en nog veel meer!

Pinxo

Bericht door Pinxo » 05 okt 2009, 15:40

Veel vegetariers eten ook gewoon kaas, in kaas zit stremsel, stremsel wordt gehaald uit de maag van een kalf. Een dood kalf wel te verstaan.
Er is ook vegetarisch stremsel maar ik denk dat de meeste vega's dat niet eens weten

shuraa

Bericht door shuraa » 05 okt 2009, 16:13

ja inderdaad. Eigenlijk kan je nooit 100% vegetarisch zijn. Er zijn wel van die veganisten, maja dan moet je je hele leven baseren op geen dieren doden..

loop door de straat, rij me je auto etc je dood alleen dan al tientallen dieren, ook al zijn ze niet zo groot.

Ik vind dat dieren doden geen probleem is zolang ze maar niet op 20 cm² leven en gemarteld worden EN op een fatsoenlijke wijze worden gedood.
Gloyou.com. Ervaar het gemak van alles in één. O.a. eetgelegenheden, recepten en nog veel meer!

MiriamBee

Bericht door MiriamBee » 06 dec 2010, 21:01

hallo allemaal,

Net geregistreerd en wil graag commentaar geven op de vraag of vegetariers inkt eten van inktvissen.
Toen ik eens in turkije op vakantie was zag ik iemand de inkt uit een levende inktvis slaan.
Het ging alsvolgt.
De levende inktvis werd hardhandig op een stenen vloer geslagen om zo de inkt te verwijderen.
Het lijkt mij daarom vrij duidelijk dat vegetariers geen inkt eten van een gemarteld dier.
Ook geef ik graag commentaar op de vraag of vegetariers gewone kaas eten.
Dat doen ze niet. Het stremsel van gewone kaas bestaat uit de binnenkant van een koe maag. Niet bepaald vegetarisch.
Het is heel vervelend voor vegetariers om gewone kaas aangeboden te krijgen.
Helaas is het aanbod van vegetarische kaas nihiel.
Trouwens, een goed vegetarisch gerecht bevat geen kaas. Het gebruik van kaas is nogal fantasieloos.
Dus bij deze hoop ik wat duidelijkheid te hebben gegeven over de vegetarische keuken.
vriendelijke groet,
Miriambee

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 07 dec 2010, 18:19

Duidelijk hoe u er over denkt.

Maar, fantasie loos met kaas werken?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 07 dec 2010, 20:20

Leo schreef: Maar, fantasie loos met kaas werken?
Lijkt me idd niet fantasieloos. De vegetarische Indiase keuken maakt erg veel gebruik van verse kaas (paneer; citroensap is het stremsel) en die keuken is geenzins fantasieloos. Is Chinese kaas (= tofu) dan ook fantasieloos?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 07 dec 2010, 22:27

Ik kook heel graag voor "aanpassingen", maar... meld het even bij de reservering mensen!!
Afgelopen week 1x lacto, 2x vega en 2x notenallergie gehad, maar 1 iemand had het bij de reservering gemeld.
Na afloop zeg ik ze dat bij de reservering beter kunnen melden, kok relaxed=beter eten.
Practice what you preach

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 08 dec 2010, 15:53

MiriamBee schreef:hallo allemaal,

Net geregistreerd en wil graag commentaar geven op de vraag of vegetariers inkt eten van inktvissen.
Toen ik eens in turkije op vakantie was zag ik iemand de inkt uit een levende inktvis slaan.
Het ging alsvolgt.
De levende inktvis werd hardhandig op een stenen vloer geslagen om zo de inkt te verwijderen.
Het lijkt mij daarom vrij duidelijk dat vegetariers geen inkt eten van een gemarteld dier.
Ook geef ik graag commentaar op de vraag of vegetariers gewone kaas eten.
Dat doen ze niet. Het stremsel van gewone kaas bestaat uit de binnenkant van een koe maag. Niet bepaald vegetarisch.
Het is heel vervelend voor vegetariers om gewone kaas aangeboden te krijgen.
Helaas is het aanbod van vegetarische kaas nihiel.
Trouwens, een goed vegetarisch gerecht bevat geen kaas. Het gebruik van kaas is nogal fantasieloos.
Dus bij deze hoop ik wat duidelijkheid te hebben gegeven over de vegetarische keuken.
vriendelijke groet,
Miriambee

Het enige wat dit aantoont, is hoe weinig de gemiddelde veggie eigenlijk weet van eten, koken of gezonde voeding...

Plaats reactie