Vegatariers eten inktvisinkt?

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!

Inktvis inkt is geschikt voor vegatariers

Ja,
10
27%
Nee,
27
73%

Totaal aantal stemmen: 37

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Vegatariers eten inktvisinkt?

Bericht door Leo » 20 feb 2009, 09:03

Inktvis Inkt / Nero di Sepia
Wat denken jullie?

Stituatie; Als je vegatarier bent, of vega gasten in je zaak hebt.
Geef je die dan gerechten waar inktvis inkt in zit?
Afbeelding
Inkt
Inktvissen hebben een inktklier die met de spijsverteringsorganen is verbonden. Als ze onraad bespeuren, spuiten ze een donkere vloeistof uit de inktzak naar buiten zodat het water donker en troebel wordt en de vijand hen niet kan zien. Deze donkerbruine kleurstof wordt ook door schilders gebruikt en noemt sepia.
Inkt
Er zijn, voor zover we weten, 786 soorten inktvissen en die spuiten allemaal inkt. Die inkt bestaat uit een zwart-bruin pigment (kleurstof) en slijm. Deze inkt wordt opgeslagen in een inktzakje in zijn lichaam, vlak bij de lever. Bij gevaar spuit de inktvis inkt uit een buis in zijn lichaam. Die buis kun je vergelijken met de plasbuis van een mens. Dit veroorzaakt een wolk van inkt in het water, zodat de vijand niks meer kan zien en in verwarring weg zwemt. De inkt heeft naast het blinderen van de vijand waarschijnlijk ook een effect op het tegenhouden van geur, tast en zintuigen, wat verwarring geeft bij de aanvaller
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Marielle
Contacteer:

Re: Vegatiers eten inktvisinkt?

Bericht door Marielle » 20 feb 2009, 09:35

soms wel, we gebruiken het als een mayo.. maar eigenlijk is het fout denk ik...
hoor ze er alleen nooit over achteraf.. :? :roll:

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 21 feb 2009, 01:33

Tijd terug kwam een mevrouw hoogst persoonlijk tegen de chef vertellen dat ze een veganist was. Met haar neus zwaar in de wolken. Maar als wij een lekker stukje kabeljauw in huis hadden lust ze dat wél!
Met vegetariërs neem ik het persoonlijk niet zó nauw. Uiteraard wel als ze duidelijk en serieus aangeven dat ze niks eten wat met het dierenrijk te maken heeft. Maar zwarte risotto kan je de meeste vegetariërs wel voor schuiven. Zelfs als ze vragen waarvan het is gemaakt denken de meesten niet eens naar het vegetarische geloof.

Pluter

Bericht door Pluter » 21 feb 2009, 02:48

Als het inkt betreft die "gemolken" is uit levende inktvisjes wel..

Nee dus!

Met kippenbouillon wil ik nog welens smokkelen; zit toch geen vlees in!? :oops:

Zo denken onze culinair beperkte "vrienden" er trouwens zelf over: http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Vegatariers eten inktvisinkt?

Bericht door Leo » 21 feb 2009, 09:09

Als die inktvissen niet doodgaan, dan kan je het toch vergelijken met gewone melk?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

RonSchrooten

Bericht door RonSchrooten » 17 mei 2009, 23:37

Leo schreef:Als die inktvissen niet doodgaan, dan kan je het toch vergelijken met gewone melk?
ik dacht precies het zelfde
''Trots om een voedsel bereidende, roerende, lepelzwaaiende, perfect op smaak gebrachte kok te zijn''

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 17 mei 2009, 23:48

RonSchrooten schreef:
Leo schreef:Als die inktvissen niet doodgaan, dan kan je het toch vergelijken met gewone melk?
ik dacht precies het zelfde
En hoe controleer je of ze niet dood zijn gemaakt ervoor?

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 18 mei 2009, 07:56

Is dat een beroep, inktvisseninktmelker? (Leuk woord trouwens). Het lijkt mij onmogelijk dat inktzakje te legen zonder het arme beest te killen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 18 mei 2009, 07:57

als een koe na zijn laatste melk wordt geslacht, dat controleer je toch ook niet.
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 18 mei 2009, 09:10

Ik heb een oplossing:
Zet op de menukaart ergens onderaan dat er soms ook een laag %tage dierlijke producten in vegetarische gerechten voorkomen.
Inkt, fond, gelei, De varkensharen kwast waarmee de patisserie is ingeeigeeld, de insecten die nog in de biologische sla zijn blijven hangen,...

Enfin, hoever moet je gaan?

Even melden dat het er in zit en de vegetariers kan zelf bepalen of het volgens hun norm is, zo niet kunnen ze iets anders kiezen of ergens anders gaan eten.
Je kunt nu eenmaal niet aan iedereen denken..

Surksum

Bericht door Surksum » 18 mei 2009, 14:49

Quote van vegetariersforum:
Waarom is er voor de vlees eter of de vis eter wel een groot keuze menu en moet de vegetarier het vaak doen met een regel op de kaart. Als je geluk hebt heb je twee regels op de kaart.
En dan is het nog maar de vraag of je inderdaad vegetarisch eten krijgt.
En dat is helaas niet zo, omdat wij ook letten op de tal van genoemde E-nummers en andere dierlijke producten in het eten.

Kort om zijn alle horica gelegenheden zeer slecht en weten zij totaal niets groens te maken, eet je gewoon overal het zelfde alleen met een ander jasje. En als je echt vegetarier of veganist bent kun je gewoon helemaal nergens eten. Maar dat is dan voor hen die zo ver gaan als ons.
Wat kan ik me doodergeren aan die mensen.
Een redelijk weldenkend mens kan zich toch voorstellen dat het nou eenmaal niet mogelijk is om een complete vegetarische menukaart op te zetten voor die 1 a 2 vegetariers in de week.

Een blik groente lostrekken en opwarmen is natuurlijk weer het andere uiterste en vind ik ook niet kunnen.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 24 mei 2009, 22:27

vegetariërs zijn voor mij zoals moslims, joden en andere eetculturen en/of gewoonten.
Ik ga mijn kaart echt niet aanpassen aan hun wensen, in het verleden heb ik dat wel gedaan, maar je kan amper goed doen en als je eens een extraatje doet waarderen ze het meestal niet echt. Dus laat ons allen goed genieten van een stukje vis of vlees.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

RonSchrooten

Bericht door RonSchrooten » 25 mei 2009, 08:17

chef-dave schreef:vegetariërs zijn voor mij zoals moslims, joden en andere eetculturen en/of gewoonten.
Ik ga mijn kaart echt niet aanpassen aan hun wensen, in het verleden heb ik dat wel gedaan, maar je kan amper goed doen en als je eens een extraatje doet waarderen ze het meestal niet echt. Dus laat ons allen goed genieten van een stukje vis of vlees.

dat moet je ook niet willen als restaurant zijnde, vind ik.

voordat die vega's wat schrijven op hun forum zou ik eerst even rond neuzelen voordat ik wat zei, en dan ook nog Horica schrijven ipv Horeca
''Trots om een voedsel bereidende, roerende, lepelzwaaiende, perfect op smaak gebrachte kok te zijn''

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 25 mei 2009, 18:26

Ik heb als het tegen zit twee vegetariërs per week of zo in het restaurant. Als je jezelf een afwijkend eetpatroon oplegt (dan ook nog uit luxe, geen allergie of zo) is een van de consequenties dat de keuze beperkt wordt. Dus, niet moeilijk doen of gewoon vlees en visjes eten.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 25 mei 2009, 18:53

Een tijd geleden was het hommeles op een homo/veggie forum. Iemand had ontdekt dat Fristie gekleurd werd met E120 (karmijnzuur) en dat dat gemaakt wordt van luizen. Eén van de gehoorde kreten was: "Wat ga ik nou drinken? Alles wat roze is, is gekleurd met die beestjes"...

Het meest verbazende vind ik dat sommige veggies beweren dat ze vegetarisch eten omdat ze bewust bezig zijn met gezondheid. En dan maar veggie burgers eten. Die worden hier in Vlaanderen bijna exclusief gemaakt door de Dossche groep, die vooral bekend zijn voor... veevoeder. Blijkbaar is er aan veggie burgers veel meer te verdienen.

Ik heb alle respect voor veggies die weten waar ze mee bezig zijn. Maar die zullen zo 'n veggie burger ook niet aanraken. Voor de rest is het grotendeels een emo hype, die helemaal niet op de realiteit hoeft gebaseerd te zijn. Want ze houden van beestjes. Maar niet van spinnen. En ook niet van... Maar dan weer wel van dolfijnen. Als je hen er op wijst dat dolfijnen in de natuur moordenaars en verkrachters zijn, dan geloven ze dat gewoonweg niet. Zelfs niet als je ze met de neus op de feiten duwt. Een vreemd soort religie als je 't mij vraagt. En ik heb lak aan religie, in eender welke vorm.

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 25 mei 2009, 19:01

mooi gesproken

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 25 mei 2009, 19:28

Mee eens Cyrano. En by the way, wat een problemen voor die homo vego. Het leven is niet makkelijk

yrtsap

Bericht door yrtsap » 26 mei 2009, 10:09

amen! Cyrano

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 26 mei 2009, 12:57

Nog even inhakende op wat Cyrano schrijft over het bewust bezig zijn met eten van vegetariërs en wat Dave schrijft over wat extra's doen. Mijn ervaring is, hoe vreemd het ook klinkt, dat (even stigmatiserend) vegetariërs helemaal niet bewust zijn.
Je zou verwachten als je jezelf beperkingen oplegt qua eten je wel op zoek gaat naar alternatieven om een van de mooie dingen des levens, nl. eten, op te fleuren met allerlei prachtige groente en zuivel producten die op onze globe te vinden zijn.
Dit is, naar mijn bevindingen, niet het geval . Ze hebben nog nooit gehoord van truffels, morilles, opperdoezen, linzen uit Puy of Casteluccio, Pertuis asperges, Gariguette aardbeien en noem maar op.
Mijn indruk is dat je als vegetariër vooral sober moet leven, anti Bourgondisch, nooit uitbundig of feestelijk. Dat is saai en niet gezellig in je restaurant.
Ik heb zelden tot nooit meegemaakt dat ze bijvoorbeeld eens een lekkere fles champagne of zo bestelden als aperitief, wel een kopje groene thee. Ik ken gelukkig een koppel vegetariërs die wel Bourgondisch zijn, maar dat zijn dan ook mensen uit de horeca. Ze bestaan dus wel, maar buiten die twee ken ik er geeneen.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 27 mei 2009, 09:12

Exact mijn ervaring!
Ik ken er ook een paar die gewoon kunnen genieten en zelfs in noodgevallen wel eens vis of vlees mee eten als het niet anders kan.
Deze mensen kiezen ervoor om geen of bijna geen dierlijke producten te eten maar dragen wel helemaal zelf de consequenties van hun besluit.

Ander voorbeeld: gezin met kind van 6 jaar, moeder: "zij eet geen vlees hoor", ik: "ow wat rottig, is ze allergisch?", moeder: "neehoor, ze is vegetarisch!", Ik: "goh wat knap dat ze dat nu al weet.. wat neemt de jeugdige generatie tegenwoordig toch al snel hun eigen besluit hè?!" moeder: " :evil: "

Van mij mag iedereen zo leven als hij wil maar laat anderen alsjeblieft met rust!

Nu moet ik zeggen dat ik laatst ook wel even schrok toen ik een BBC3 documentaire zag over Japanners en hun passie voor verse vis. Hierin werd een sashimi geserveerd AAN EEN NOG LEVENDE vis op tafel!! Inderdaad, levend gevild en het vlees losgesneden van de graat, stokjes er bij en smullen maar... de staart trilde nog met laatste stuiptrekkingen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat gaat zelfs mij ietsjes te ver (wat natuurlijk een beetje hypocriet is omdat de vis hoe dan ook dood gaat als ik hem zou bestellen)

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 27 mei 2009, 11:42

Pinxo schreef:Nu moet ik zeggen dat ik laatst ook wel even schrok toen ik een BBC3 documentaire zag over Japanners en hun passie voor verse vis. Hierin werd een sashimi geserveerd AAN EEN NOG LEVENDE vis op tafel!! Inderdaad, levend gevild en het vlees losgesneden van de graat, stokjes er bij en smullen maar... de staart trilde nog met laatste stuiptrekkingen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat gaat zelfs mij ietsjes te ver (wat natuurlijk een beetje hypocriet is omdat de vis hoe dan ook dood gaat als ik hem zou bestellen)
En oesters dan?

Maurits

Bericht door Maurits » 27 mei 2009, 13:08

Wil je het leven echt zuur maken van een vegetariër?

Zorg dan dat je het boek 'PIG 05059' van Christien Meindertsma op je zaak hebt liggen. Dan zullen ze schrikken waar varken allemaal inzit.....Dat wordt biologische verf kopen :D
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 27 mei 2009, 13:41

Inderdaad Maurits, voor vegoos een onthutsend boekje :D

Pinxo

Bericht door Pinxo » 27 mei 2009, 20:57

cyrano schreef:
En oesters dan?
Inderdaad! of mosseltjes, kreeft, etc. Zoals ik al zei, eigenlijk vrij hypocriet... in dat opzicht respecteer ik bepaalde vegetariers ook weer, zij maken tenminste een keuze in wat ze wel en niet willen eten.
Ik, daarentegen, zal nooit een lekker stukje ganzenlever terugsturen uit medelijden met de arme ganzen.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 27 mei 2009, 22:03

En een lekkere sous vide gegaarde asperge, daar bijt ik zonder pardon en wroeging de kop van af :mrgreen:

ruben

Bericht door ruben » 27 mei 2009, 22:45

Vegatariers drinken ook melk dus waarom niet zou ik zeggen !

roland

Bericht door roland » 27 mei 2009, 22:59

ik heb er geen problemen mee
zolang ze het maar bij de reservering door geven dan ben ik er op voorbereid
als ze op zaterdag binnen komen en het is vol en ze hebben gereserveerd en zeggen dan dat ze vega zijn
dat is een ander probleem en zeker als ze veganist zijn

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 30 mei 2009, 10:23

persoonlijk begrijp ik het gedoe over vega's niet zo.
Veel mensen willen gewoon minder vlees eten zonder meteen vegetarier te willen zijn. Ik heb daar geen probleem mee.
Ik ben zelf geen vega maar als chef van een (semi) vegetarisch-biologisch restaurant vind ik het persoonlijk een goede uitdaging om goede en smakelijke vega gerechten te maken die ook aantrekkelijk zijn voor niet-vega's.
Mijn ervaring is dat zelfs in de topzaken een vegetarier leid tot paniek en gescheld in de keuken alleen omdat de koks niet in staat zijn om een behoorlijk vegetarisch gerecht te maken. Het is echter vaak een kwestie van iets verder kijken dan je neus lang is.

Ontopic: Nee, ook inktvis inkt is niets voor vega's

just my 2 ct...
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Pluter

Bericht door Pluter » 31 mei 2009, 00:47

Bchef1 schreef: een vegetarier leid tot paniek en gescheld in de keuken alleen omdat de koks niet in staat zijn om een behoorlijk vegetarisch gerecht te maken.
Ik ben toch van mening dat zelfs de beste vegetarische gerechten net iets beter worden als je er een "garnituurtje" van vlees/vis bij legt. Zelden iets gezien dat ik later pas besefte dat het vegetarisch was.

Het blijft "behelpen", alsof je voor iemand met een allergie of iemand met zeer beperkte smaak kookt. Vegetariers horen wat mij betreft dus in dezelfde "culinaire kaste" als mensen die hun vlees welldone willen of die pretenderen allergisch te zijn voor uien omdat ze bang zijn dat ze uit hun bek stinken. Ik zou er dan ook geen probleem hebben, om een evenredig gedeelte van mijn salaris in te leveren, als het wegblijven van deze negatieve aandacht slurpers een omzetdaling zou betekenen.

Uiteraard moeten we ons door dit soort zeikerds niet laten demotiveren om voor mensen, die door een serieuse (medische) indicatie niet alles kunnen eten, wel ons best te doen (in dit geval is het de meerdheid die het voor de minderheid verpest vrees ik).....

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 31 mei 2009, 16:57

Pluter schreef: Ik ben toch van mening dat zelfs de beste vegetarische gerechten net iets beter worden als je er een "garnituurtje" van vlees/vis bij legt. Zelden iets gezien dat ik later pas besefte dat het vegetarisch was.
Toch jammer dat je er zo over denkt, beetje struisvogel-gedrag als je t mij vraagt. Zonder vis en vlees zijn er nog genoeg hele mooie ingredienten om een mooi volwaardig gerecht van te kunnen koken. Ik zal niet zeggen dat ik vegetariërs graag zie komen ( heb je m?), aan de andere kant is het even knopje om en bouwen.
Ik heb genoeg vegetarische gerechten gezien en geproefd en misschien wel gemaakt, die kwalitatief net zo hoog staan als niet vegetarische gerechten, en ook volledig volwaardig zijn.

OT: Ook ik heb die discussie met een gast gehad over inktvis inkt, en volgens die vrouw was het daadwerkelijk nodig om die beesten te doden, om de inkt te verkrijgen, hierdoor gezien als niet geschikt voor vega's.
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

dalanaustet
Contacteer:

Bericht door dalanaustet » 31 mei 2009, 22:12

Nee dus geen inktvisinkt.
En verder wellicht wat oudbollig, maar klant is koning.
Dus wil iemand walvis, dan krijgt die walvis, wil iemand vega, dan krijgt die vega. En verder serveren we het hele spectrum ertussen. En of mensen zeikerig zijn of inconsequent, kan me niet schelen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de klant tevreden is = is geld in de kassa.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 01 jun 2009, 10:40

Bramrhodos schreef:
Toch jammer dat je er zo over denkt, beetje struisvogel-gedrag als je t mij vraagt. Zonder vis en vlees zijn er nog genoeg hele mooie ingredienten om een mooi volwaardig gerecht van te kunnen koken. Ik zal niet zeggen dat ik vegetariërs graag zie komen ( heb je m?), aan de andere kant is het even knopje om en bouwen.
Ik heb genoeg vegetarische gerechten gezien en geproefd en misschien wel gemaakt, die kwalitatief net zo hoog staan als niet vegetarische gerechten, en ook volledig volwaardig zijn.
Dat bedoel ik, helemaal mee eensch...
Kijk maar wat topper als Trotter (en die fransoos in parijs, ben zijn naam even kwijt) doet met alleen groente.
Dat veel mensen toch dat stukje vlees of vis missen zit volgens mij voornamelijk tussen de oren. Toen ik de eerste volledig vegetarische kaart maakte moest ik toch ook over soort van "psychologische barriere" heen want ik "miste" ook iets in de gerechten. Achteraf bleek dan een stukje vis of vlees echter niets toe te voegen aan het gerecht.
Overigens aanrader voor (fantasieloze :mrgreen: ) niet-vega's: "Great chefs cook Vegan " van Linda Long. Erg mooi boek en zelfs helemaal veganistisch.

Overigens moet ik wel toegeven ook jeuk te krijgen van sommige kortzichtige en hypocriete mode-vegetariers die klakkeloos allerlei vleesvervangers eten zonder te realiseren dat deze vaak zijn gebaseerd op genetisch gemanipuleerde soja of waarbij ergens in de productie toch dierlijke bestandelen zijn verwerkt. Onder het motto van diervriendelijk proppen zij zich vol met chemische rommel terwijl ze vaak geen idee hebben wat erin zit.
Het meest misbruikte woord van 2008 (en 2009) is volgens mij dan ook "biologisch" en "vegetarisch/diervriendelijk"

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 01 jun 2009, 11:31

Bchef1 schreef:Dat bedoel ik, helemaal mee eensch...
Kijk maar wat topper als Trotter (en die fransoos in parijs, ben zijn naam even kwijt) doet met alleen groente.
Dat veel mensen toch dat stukje vlees of vis missen zit volgens mij voornamelijk tussen de oren. Toen ik de eerste volledig vegetarische kaart maakte moest ik toch ook over soort van "psychologische barriere" heen want ik "miste" ook iets in de gerechten. Achteraf bleek dan een stukje vis of vlees echter niets toe te voegen aan het gerecht.

Dat zit echt niet alleen tussen de oren. Na jaren veel vlees te eten, geraakt je gestel er zo erg aan gewend, dat je bijna van een verslaving kan spreken. Een maaltijd zonder vlees of vis geeft dan niet hetzelfde gevoel van verzadiging. je hebt schijnbaar nog maar een voorgerechtje gehad, terwijl je toch een berg groenten verwerkt hebt.
Overigens moet ik wel toegeven ook jeuk te krijgen van sommige kortzichtige en hypocriete mode-vegetariers die klakkeloos allerlei vleesvervangers eten zonder te realiseren dat deze vaak zijn gebaseerd op genetisch gemanipuleerde soja of waarbij ergens in de productie toch dierlijke bestandelen zijn verwerkt. Onder het motto van diervriendelijk proppen zij zich vol met chemische rommel terwijl ze vaak geen idee hebben wat erin zit.
Het meest misbruikte woord van 2008 (en 2009) is volgens mij dan ook "biologisch" en "vegetarisch/diervriendelijk"
Inderdaad. En nu wordt de echte biologische sector nog bedreigd door de Codex alimentarius..

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 01 jun 2009, 13:41

cyrano schreef:
Dat zit echt niet alleen tussen de oren. Na jaren veel vlees te eten, geraakt je gestel er zo erg aan gewend, dat je bijna van een verslaving kan spreken. Een maaltijd zonder vlees of vis geeft dan niet hetzelfde gevoel van verzadiging. je hebt schijnbaar nog maar een voorgerechtje gehad, terwijl je toch een berg groenten verwerkt hebt.
Lichamelijke afhankelijkheid van vlees? Daar zou ik wel een wetenschappelijke onderbouwing van willen zien.....
ok, we hebben zeker dierlijke eiwitten nodig. zeker opgroeiende kinderen maar dat is maar heel beperkt (200 g vlees p/w is genoeg)
maar als ik jou zo hoor zit het toch echt tussen de oren.
En vegetarisch heeft toch iets meer inhoud dan "bergen groenten", dat is nl precies waar het meestal de mist in gaat bij veel koks want dat is idd een bak vezels waar wij als omnivoor niet veel uithalen. Maar we hebben nog 1000 en 1 soorten zetmelen, pasta's,noten ed die stuk voor stuk een hogere verzadigings- en voedingswaarde hebben dan vis/vlees

en ohja, die fransoos is Alain Passard. met 3* doetie het best leuk op z'n vegetarisch.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 01 jun 2009, 22:00

Dat groente menu moet idd legendarisch zijn van Passard idd.

Opzich heb ik nog wel eens het idee om een keer in een top tent vega te gaan bestellen. Kijken wat ze serveren en of je het mist.
Rissotto met Witte truffel? Of pasta met zwarte truffel? Klinkt misschien wel te duur. Maar rissotto met cepes kan dan ook.
Maar, dat kan ik thuis ook easy eten.
www.koksforum.nl

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 01 jun 2009, 22:51

Leo schreef:Dat groente menu moet idd legendarisch zijn van Passard idd.

Opzich heb ik nog wel eens het idee om een keer in een top tent vega te gaan bestellen. Kijken wat ze serveren en of je het mist.
Rissotto met Witte truffel? Of pasta met zwarte truffel? Klinkt misschien wel te duur. Maar rissotto met cepes kan dan ook.
Maar, dat kan ik thuis ook easy eten.
Wel een grote gok voor je geld

Pluter

Bericht door Pluter » 01 jun 2009, 23:46

Ik wil best toegeven dat ik "psychisch" afhankelijk/verslaafd ben aan een beetje vlees of vis en dat is exact de reden dat een compleet vegetarisch menu mij niet snel voldoening zal geven denk ik. Net zo min als dat een groot stuk gebakken vlees met een enkelvoudig groente-/aardappel garnituur mij veel doet bijvoorbeeld.
(Hoewel?...... BBQ Kreeftje met friet en kropsla met dit weer :))
Uiteraard hebben we sinds een paar deccenia wel de luxe om door middel van een grote diversiteit aan ingredienten het voeingswaarde probleem te compenseren of vega-gerechten wat spannender te maken, dat zal vroeger (of tegenwoordig op andere plekken in de wereld) wel anders zijn geweest.

Mijn punt is: Ik kan alles eten wat een vega eet, maar hij kan niet alles eten wat ik eet. Iemand met 2 benen kan wel hinkelen, maar iemand met 1 been kan niet lopen. Dus vega's zijn in mijn ogen, vaak door eigen vrije wil, een soort van culinair gehandicapt.

Voor mensen die oprecht een dieet moeten volgen doe ik graag mijn best. Maar om voor mensen te koken die op grond van etische of bijvoorbeeld religieuse redenen bepaalde dingen niet eten, moet ik mijn motivatie echt slepen uit het feit dat zij mijn salaris betalen en dat vind ik k*t.

PS: Wellicht is die tent in Parijs wat, maar mocht ik ooit met een aantal vega's op stap gaan kies ik voor een goed India's restaurant denk ik.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 02 jun 2009, 01:27

Bchef1 schreef:Lichamelijke afhankelijkheid van vlees? Daar zou ik wel een wetenschappelijke onderbouwing van willen zien.....
Normaal zou ik je daar met plezier van voorzien. Maar m'n harddisk is net twee uur geleden gecrasht. De referenties liggen dus een beetje door mekaar. De laatste backup is ook alweer een maand oud...

ifood

Bericht door ifood » 02 jun 2009, 09:18

Mijn punt is: Ik kan alles eten wat een vega eet, maar hij kan niet alles eten wat ik eet. Iemand met 2 benen kan wel hinkelen, maar iemand met 1 been kan niet lopen. Dus vega's zijn in mijn ogen, vaak door eigen vrije wil, een soort van culinair gehandicapt. "
vrijwillig culinair gehandicapt" Is wel een gewaagde uitspraak. Je kan dat wel maken enkel, als je het niet refereert aan een echte handicap.
Voor mensen die oprecht een dieet moeten volgen doe ik graag mijn best. Maar om voor mensen te koken die op grond van etische of bijvoorbeeld religieuse redenen bepaalde dingen niet eten, moet ik mijn motivatie echt slepen uit het feit dat zij mijn salaris betalen en dat vind ik k*t.
Religieuse redenen? Dat is in deze tijd niet te voorkomen. Het zal een van de grootste doelgroep worden.
PS: Wellicht is die tent in Parijs wat, maar mocht ik ooit met een aantal vega's op stap gaan kies ik voor een goed India's restaurant denk ik.
Passard met 3 etoiles. Dat wil je niet missen.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 02 jun 2009, 11:29

Pluter schreef:
kom gezellig bij mij eten, heb vega-food met evt erbij vis/vlees. misschien kan ik je aangenaam verrassen... :D

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 05 jun 2009, 07:03

Zag gisteren een super aflevering van het programma van onze rock 'n roll chef Anthony Bourdain. Hij was op bezoek bij een veganistenclub, en at daar ook mee. Diverse tofu gerechtjes later besloot hij een taxi te bellen en vertrok. In de taxi sprak de voice over (zijn eigen stem) "I need blood". Hij liet de chauffeur naar een gerenommeerd steak house rijden en bestelde daar een grote steak tartare en daarna een sirloin steak, very rare. Wat 'n kerel, top. Anthony Bourdain rules

Pluter

Bericht door Pluter » 05 jun 2009, 22:23

Bchef1 schreef:
Pluter schreef:
kom gezellig bij mij eten, heb vega-food met evt erbij vis/vlees. misschien kan ik je aangenaam verrassen... :D
Hahaha, bedankt :D Ik zal het in mijn achterhoofd houden voor een gepaste gelegenheid.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 06 jun 2009, 23:04

www.koksforum.nl

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 06 jun 2009, 23:11

Is het mogelijk om met de heren van de keurings dienst van waarde in contact te komen? Zei kunnen uitzoeken hoe het zit met het melken van inktvissen.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 06 jun 2009, 23:14

heb het al aan diens daan gevraagd, maar..helaas nog geen respons.
Wil jij het vragen aan de keuringsdienst?
www.koksforum.nl

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 06 jun 2009, 23:26

Ik heb net een email gestuurd, ik ben benieuwd.

ifood

Bericht door ifood » 07 jun 2009, 11:05

Als die lutsers op dat forum daadwerkelijk kok zijn zou ik wel graag willen weten in welk restaurant

Jezus, net zo iets als die lijst van wakkerdier. Die lijst kan je ook gebruiken om dus wel een restaurant uit te zoeken waar je heerlijke vette ganzelever kan eten.
Waarom zou je vega worden? Zielig voor de dieren? ach....ik moet bijna huilen. :cry:

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 07 jun 2009, 14:04

Het hypocriete aan het hele gebeuren is dat ondertussen de grootindustrie de labels "bio" en "veggie" gaat controleren. En dan krijg je net zo'n zieke voeding als de rest van de fastfood. Alleen gelabeld. En geen kat die zich aan de grond van de zaak interesseert, behalve een paar initiatieven zoals slowfood.com...

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 08 jun 2009, 06:36

Leuk, die vegetarische forums: Big veggie is watching us.
Iemand noemt bv puy linzen snobistisch, er daar zit nou net de crux volgens mij. Even weer alles over een kam scherend: vegetariërs zijn helemaal niet geïnteresseerd in de mooie grondstoffen waar wij dagelijks naar op zoek zijn, ze willen alleen geen vlees en vis. Als dat het enige is, als het gaat om bewust eten, en niet om de smaak dan lijkt me dat je beter naar een vegetarisch restaurant kan gaan, da's veel goedkoper. Je gaat toch ook niet naar de Bijenkorf om een Hema onderbroek op de kop te tikken?
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat vegetariërs niet bij bijvoorbeeld slowfood.com op zoek gaan naar wat er allemaal voor moois op de wereld te krijgen is. Of is vegetarisme gelijk aan Calvinisme, soberheid?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 jun 2009, 08:14

boekentip
AfbeeldingAfbeelding
www.koksforum.nl

Plaats reactie