Wedstrijd koken

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Heb je wel een wedstrijd gekookt?

Ja, namelijk
16
57%
Nee, want
12
43%

Totaal aantal stemmen: 28

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Wedstrijd koken

Bericht door Leo » 14 jan 2009, 16:37

Wat vind je van wedstrijd koken? En heb je het wel eens gedaan.
Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Wedstrijd koken

Bericht door Leo » 14 jan 2009, 16:40

Heb een tijdje geleden mee gedaan met een wedstrijd. Stelde niet zoveel voor, maar toch erg spannend.
In de voorbereiding, het bedenken van het gerecht / presentatie etc.
De spanning is op het moment dat het afgemaakt moet worden echt ongelofelijk. Jongens uit top zaken, die staan te trillen om een geoefend gerecht af te maken.
Voor mij hoefd het in ieder geval niet meer.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

KNL

Bericht door KNL » 14 jan 2009, 17:05

ja doe nu mee aan een wedstrijd van culinaire ambiance(vlaams blad), 'cullinairste klas van vlaanderen' ofzoiets..

groeten

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 18 jan 2009, 11:37

Heb meegedaan aan een wedstrijd voor leerlingen vroegah en gewonnen, was heel leuk, soort oefenexamen eigenlijk.

1 keer meegedaan aan de Zilveren Champignon, super ervaring!!! Vond ik een hele uitdaging:

5 gangen menu
4 gerechten moeten nederlandse kweekpaddestoelen in verwerkt zijn
voorgerecht vegetarisch
Practice what you preach

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 27 jan 2009, 18:22

Heb in mijn jeugdige jaren meegedaan aan wedstrijden. Leuke was dat ik als enigste toen voor een bepaalde wedstrijd nog op school zat en tegen de gerenomeerde vakmannen met eigen zaak moest opboksen. Ik heb die wedstrijd gewonnen en ben toen beginnen zweven met het gedacht dat ik alles wel kende en niets meer hoefde aan te nemen van andere. Helaas ook ik begon naast de schoentjes te lopen zoals zovelen :oops: . Nu achteraf bekeken heb ik zoiets van ok, ik was jong en dan denk je dadelijk dat heel de wereld om jou draait, terwijl het eigenlijk niets voorstelt. ouder worden heeft dus toch wel zijn voordelen. Maar dat is nu juist het probleem met de vele wedstrijden, eens je ze hebt gedaan en een goed resultaat weet neer te zetten ga je spijtig genoeg (als je niet word begeleid) zweven en arrogant worden. Met het schaamrood op de wangen heb ik achteraf moeten leren dat je dan pas begint met je carriëren en dat je alle dagen van iedereen tot zelfs van een plongeur kan bijleren.Wedstrijd is mooi maar relativeer, het is enkel een moment opnamen en de beste jury is nog steeds je gasten van de zaak die blijven komen .
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 22 feb 2009, 01:30

Ik heb vorige jaar mee gedaan met het nk voor leerlingen op de horecava en werd 3de, maand later ook mee gedaan met school ( leijegraaf in cuijk )in maastricht europa culinair en werden 1ste, dit jaar weer mee gedaan in maastricht met het werk ( la rive) en weer 1ste.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 nov 2009, 16:53

Link

Overzicht van de wedstrijd A E H T in Kroatie dit afgelopen jaar...
www.koksforum.nl

berexstone

Bericht door berexstone » 26 nov 2009, 17:43

Ik zie het nut er zeer zeker van in. Het plaatst je in de kijker en je kunt als je regelmatig aan een wedstrijd meedoet in de running blijven ook als je tijdelijk (bijvoorbeeld voor financiële vastigheid als instellingskok of als executive chef in een culinair niet bijzonder ketenhotel, een pretpark of zo werkt) even niet opvalt in de "hogere" regionen. Ik heb het zelf nooit gedaan, alhoewel het examen voor M.OF. (Meilleur Ouvrier de France) er wel op lijkt. Ook jury lid was niets voor mij (dat 'doe ik liever anoniem, ik wordt liever niet met jou gezien').
Een goede vriend en zeer goede kok uit Belgisch Limburg doet aan vele wedstrijden mee. Hij werkt momenteel in een soort party center maar blijft toch bekend bij de in-crowd en kan morgen iedere baan krijgen als chef in een goed restaurant mocht hij willen. Volgens hem gaat na de vijfde wedstrijd de zenuwen er wel van af...

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 26 nov 2009, 21:39

Heb alleen een gruwelijke hekel aan vriendjepolitiek.

En op je wedstrijdvoorwaarden zetten:"er mag niets voorbereidt meegenomen worden." En dan toch toestaan.
Is mij een keer gebeurd, alles à la minute gemaakt, inclusief bouillons en ijs en alle anderen kwamen met 80 gestickerde bakjes kant en klaar... vond ik niet leuk (achteraf wel). Ze kwamen ook nep controleren, bah!
Practice what you preach

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 27 nov 2009, 00:11

1 keer gedaan, en was toen eerste....maar toen was ik 3e jaars leerling.....dus de wedstrijd was niet op zeer hoog niveau. Ik weet nog heel goed hoe verschrikkelijk zenuwachtig ik was...mijn mes trilde gewoon met mijn hand mee , zo erg was het. Ik zou nog wel weer eens mee willen doen. Nog goede tips?
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 29 nov 2009, 14:03

ik heb een antal keer mee gedaan met wedstrijden , idd is het erg krom met de regel van geen kant en klaar dat heb ik ook megemaak dat er van allen wordt mee genomen 1 keer zelfs gewoon een kant en klaar terrine...... als tip zou ik zeggen gewoon rustig blijven doen zoals je normaal ook doet en niet te veel letten op wat er om je heen gebeurd en je gewoon concentreren en bezig houden met jou product,.

chef peter

Bericht door chef peter » 08 mei 2010, 23:27

...

stoffels

Bericht door stoffels » 16 jul 2010, 12:48

Neen, maar ik wil het wel eens proberen, zijn er onder jullie die weten waar of aan welke wedstrijden je kan deelnemen?

Plaats reactie