Lekker-debat: 'België net onder de top beter'

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Belgie onder de top beter ?

mee eens
3
38%
niet mee eens
5
63%

Totaal aantal stemmen: 8

Webmaster
Contacteer:

Lekker-debat: 'België net onder de top beter'

Bericht door Webmaster » 12 nov 2007, 18:41

In de absolute top van de gastronomie is het beter toeven in Nederland dan in België. Daaronder, zeg maar de één sterrenrestaurants, doen Belgische restaurants het weer beter.

Die conclusie kan getrokken worden uit een panelgesprek met Paul Fagel, Michel van der Kroft, Noël Vanwittenbergh en Gerard Leest, bij de lancering van de nieuwe Lekker. Het debat was live te volgen op internet.

Burgemeester Gerd Leers van Maastricht beaamt dat het in de absolute top beter is in Nederland dan in België. ‘Maar in België is het onder de top wat beter’.

Vanuit de zaal stelt restaurantkopstuk Leo van Eeghem dat België 150 jaar gastronomie achter zijn naam heeft staan. ‘Wij bestaan gastronomisch gezien pas veertig jaar. Wij komen uit de spruitjes en spelen nog niet de eerste viool’.

Hans van Wolde van het Maastrichtse Beluga vindt dat Belgische restaurateurs de laatste tijd juist heel innovatief zijn. Dit in tegenstelling tot het algemene beeld in ons land over onze zuiderburen.

Jonnie Boer van De Librije zegt dat Nederland met een enorme inhaalslag bezit is. ‘De vrijheid van Nederlandse ondernemers hebben de keuken beter gemaakt. Maar we zijn niet beter dan België.’
Kokforum.nl : de website voor koks

sjaak

Bericht door sjaak » 13 nov 2007, 12:26

ik denk dat je hierop alleen kan antwoorden als je inderdaad minimaal 3 top zaken in belgie en 3 in nederland per jaar bezoekt.
en dat al voor meerdere jaren want waar moet je je mening anders op baseren ?
ik zal het dus niet weten ben pas 1x in m'n leven bij een sterren zaak in belgie geweest en dat was super maar kan ik dan oordelen over de belgische collega's ?

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 13 nov 2007, 16:20

sjaak schreef:ik denk dat je hierop alleen kan antwoorden als je inderdaad minimaal 3 top zaken in belgie en 3 in nederland per jaar bezoekt.
Nu doe ik dat toevallig ook, en ik zie geen groot verschil in kwaliteit op dat niveau. Wel vind ik Oud Sluis nog steeds de beste van: laten we zeggen de beste zes van Nederland en België.

paulbrussel

Re: Lekker-debat: 'België net onder de top beter'

Bericht door paulbrussel » 13 nov 2007, 16:22

Terry schreef:Hans van Wolde van het Maastrichtse Beluga vindt dat Belgische restaurateurs de laatste tijd juist heel innovatief zijn. Dit in tegenstelling tot het algemene beeld in ons land over onze zuiderburen.
Dat ben ik inderdaad met Van Wolde eens! Dat beeld bestaat sinds enige jaren in Nederland wel, geloof ik.

Plaats reactie