De dag vandaag!

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Wat is het leukste werk in de keuken?

Peiling eindigde op 22 nov 2006, 21:52

in spoelkeuken staan
0
Geen stemmen
Hoofdgerecht afdeling (vlees)
3
33%
Hoofdgerecht afdeling (Groente)
1
11%
Voor en Na gerechten afdeling
5
56%

Totaal aantal stemmen: 9

stefanmarkus

De dag vandaag!

Bericht door stefanmarkus » 08 nov 2006, 21:52

Ik moest vandaag naar school. was zaai en rot. Ik had serveren maar moest in spoelkeuken :? :( Echt rot werk. we hadden 25 gasten. Toen de gasten er waren ging het nog wel maar toen eenmaal het hoofdgerecht allemaal door waren kreeg ik de vuile borden terug. Ik had rekjes klaar gezet zodat andere klasgenoten de vuile borden in de rekjes kunnen zetten maar dat gebeurde niet. het was een rotzooi! :( echt rot. er was vuil in het putje van de gootsteen en ik wou hem dan leeg maken (DOMME ACTIE WEER VAN MIJ KEER :oops: ) En snij mij 2 keer mijn vingers open om dat er een glasscherf in lag. ECht stom ik heb niks laten vallen ofzo. maar ik hoef alleen bestek en zo te doen en geen glaswerk dat is werk voor de bar. IK voelde me echt rot. maar gelukkig was ik wel weer om half5 thuis. niet half 7 8) :D

Pieter

Bericht door Pieter » 08 nov 2006, 23:08

Waarom moet je als leerling op school in de spoelkeuken staan ?

Heb gekozen voor voor en nagerechten omdat ik daar het meest op ingespeeld ben nu. Met name garde. Patiserie heb ik al even niet gedaan weer. Maar voor mij blijft de roti ook wel een heel mooi kantje. Met name in de wat grotere zaken waar de chef achter de pas staat, en dus een rotiseur nog echt het vlees staat te bakken.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 nov 2006, 23:37

eigenlijk is het wel goed.

Je weet nu dat de spoelkeuken zeer belangrijk is.
Is het daar een rotzooi, is het niet leuk werken
Gebroken glazen gelijk opruimen anders heb je pech..
Het is goed om te leren, begin onderaan en krabbel naar de top.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

sjaak

Bericht door sjaak » 08 nov 2006, 23:40

gekozen voor entremetier.
meest onderschatte kantje geweldig werk vol met smaken en vaak bewerkelijker en persoonlijker dan de roti, poissonier bakken is bakken en grillen is grillen maar een mooie pasta,risotto of groentengarnituur daar herken je de vakman aan.

Pieter

Bericht door Pieter » 09 nov 2006, 10:39

Ik ben het helemaal met je eens, mijn beginjaren ben ik entremetier geweest. Ontiegelijk druk en erg onderschat zoals je al zegt. Stukje vlees, mooie aardappel garnituur, ow er moet ook nog iets van groenten bij. Als iedereen aan het eten was ( wat door de entre gemaakt werkt ) was ik nog bezig met mijn groenten voor het servies.
Maar ik vind dat je de roti wel onderschat. Oke ze hebben minder handelingen voor hun eindproduct, en minder MEP. Maar net zoals een pasta mooi al dente moet zijn, moet die ossenhaas ook gewoon mooi rose gepocheerd worden.

Jantine

Bericht door Jantine » 09 nov 2006, 11:56

Het is toch logisch dat iedereen moet weten hoe de spoelkeuken werkt en je dus daarop school ook terecht komt, tegenwoordig denken veel leerlingen dat ze gelijk chef zijn, maar onderaan beginnen, daar zul je in je carriere veel plezier van hebben.

Jantine

Pieter

Bericht door Pieter » 09 nov 2006, 12:29

Voordat ik in de horeca terrecht gekomen ben heb ik 2 jaar in de spoelkeuken gewerkt van een verzorgingstehuis voor 800 mensen.
Maar ik vind dat een kok, niets maar dan ook niets met de spoelkeuken te maken heeft. En die laatste zin zal ik even duidelijk maken.
Wij zijn niets zonder spoelkeuken, zonder pannen kan er niet gekookt worden. Wat ik met die zin dus bedoel is dat je het leven van de afwasser wat aangenamer moet maken door alles netjes op te stapelen, langs te brengen, en dingen als pannen met karamel even opkoken. Waarom moet een kok weten hoe hij die pannen schoon krijgt ? Tis leuk om te weten, maar ga je beter koken als je dat eenmaal weet ?

sjaak

Bericht door sjaak » 09 nov 2006, 12:49

je geeft zelf al het antwoord.
Als een kok niet weet hoe hij een afwasser gelukkig moet maken zal deze weg gaan.
Maar we kunnen niet zonder en als je zonder zit moet je het zelf doen dus dan is het handig om te weten hoe het werkt.

zelfde reden dat stefanmarkus ook serveren op school krijgt
Als iedereen de basis van de andere afdelingen kent zal er veel meer begrip voor elkaar zijn en dat verbeterd de werksfeer en daar ga je beter van koken

stefanmarkus

Bericht door stefanmarkus » 09 nov 2006, 14:57

ja ik zit op horeca school 5 uur serveren op woensdag middag en vrijdag 5 uur koken in de middag en dat allemaal voor gasten. Het is eten is goedkoop maar niet zo bijzonder als je in een sterrenzaak gaat eten! Je betaalt voor een 4 gangen menu, ik dacht 8 euro of 8,50 zo iets. het is zonder drinken, drinken komt er nog bij aan kosten. Je krijgt een

** Voorgerecht **
---
** Soep **
---
** Hoofdgerecht **
---
** Nagerecht **

stefanmarkus

Bericht door stefanmarkus » 09 nov 2006, 15:01

En wat voor mij ook nog is. met de Poll ik kon ook eigenlijk niet kiezen want om bij hoofdgerechten te staan of bij voor en na lijk mij allebei leuk, ik doe nu dan bij voor en na gerechten en dat blijft gewoon leuk. Je leert iedere dag wel weer wat nieuws (als leerling).

Pieter

Bericht door Pieter » 09 nov 2006, 19:42

Dat is ook het mooiste aan je leerling tijd. Voorkom dat je ergens in een sleur raakt, dus blijf niet te veel hangen op 1 plaats.

stefanmarkus

Bericht door stefanmarkus » 10 nov 2006, 08:43

ja dat weet ik nog dat ik jong ben. veel varieren. Ben erg leerzaam en leo weet dat ik veel wil leren.
Laatst gewijzigd door stefanmarkus op 15 nov 2006, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 nov 2006, 12:37

garde vind ik het mooiste kantje.. maar groente bevallen mij ook wel

Joost K

Bericht door Joost K » 28 nov 2006, 13:53

groente (wat ik nu doe) is wel leuk om te doen maar garde/pateserie vindt ik op zich leuker
Winners Never Quit, Quitters Never Win!

Plaats reactie