han Damen, de Messenslijper.nl

Graag zien wij wie U bent!
handamen

han Damen, de Messenslijper.nl

Bericht door handamen » 15 nov 2017, 16:40

Hallo, Ik ben Han Damen.
Ik ben hobbymatig slijper van messen, scheermessen en alles wat wordt aangeboden (binnen redelijke afmetingen). Met ieder nieuw voorwerp dat wordt aangeboden leer ik weer wat bij. Dit doe ik al een tijdje en ben nu vooral op zoek naar specifieke wensen en eisen van koks en horecagelegenheden, zodat ik een beetje meer inzicht krijg in de specifieke doelen van de messen die ik slijp. Zo heb ik enige tijd geleden ontdekt dat een vleesmes niet altijd geslepen moet worden tot op de scherpte die ik zelf het leukst vind, maar dat veel koks liever wat minder scherpte en meer stabiliteit van de snede wensen i.v.m. het vaak moeten doorsnijden van pezen en andere taaie materialen. Dus vleesmessen gaan bij mij nu standaard tot 5K grit, maar groentemessen tot 8 of 10k grit.
Ik wet altijd af op natuurlijke bankstenen, behalve de 'bevelsetting', die ik op Naniwa Chosera's uitvoer. Dit omdat deze laatste een meer voorspelbaar resultaat geven, waarop ik vrolijk verder kan ontwikkelen op de natuurstenen. ik gebruik alleen een slijpmachine bij hoge uitzondering. Daarom werk ik wat trager dan een reguliere slijper, maar allé, het moet wel een hobby blijven.
Ik hoop op dit forum veel te leren over snijden en ga ook bijdragen aan de kennis over 'scherpte', omdat ik daar wel veel van weet.
Mocht je geïnteresseerd zijn, kijk dan even naar deMessenslijper.nl, waar ik met regelmaat items voor thuis- en professioneel gebruik van messen plaats. Op dit moment is een blog over kartelmessen een hot item, waarop ik veel reacties krijg (gelukkig positieve).

Plaats reactie