Nihonjin, yoroshiku onegaishimasu.

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
Nihonjin

Nihonjin, yoroshiku onegaishimasu.

Bericht door Nihonjin » 24 sep 2009, 15:12

Hallo,

Ik zal mezelf even voorstellen,

Mijn gebruikersnaam Nihonjin betekent Japanner, dit omdat ik over een viertal jaren in Japan zal gaan wonen.

Echte naam is Bastiaan van Dongen, woonachtig in het dorpje Made.

De reden waarom ik naar Japan wil is eigenlijk heel simpel, ik voel mezelf niet erg thuis in de Nederlandse maatschappij. Ook al wonen en werken hier hele leuke en aardige mensen, op 1 of andere manier distantieer ik mezelf van de normen en waarden die hier heersen.

Op het gebied van eten is dit niet anders. Door de toenemende stress in de maatschappij hier is het blijkbaar "normaal" om die stress maar weg te eten en vervolgens met een vetschort of gewoon een dikke buik door het leven te gaan.

Ook het asociale aspect van de Nederlanders kan me erg storen. Ik voel mezelf al een hele tijd geen Nederlander meer op deze manier.

Verder ben ik net 8 maanden werkzaam in de Horeca, bij Restaurant de Vrijheid, van Michel en Henriette.

Heb het ontzettend naar mijn zin en heb al enorm veel geleerd in korte tijd, mede door het succesvolle hoogseizoen de afgelopen zomer.

Ben net een versneld traject Basiskok begonnen bij het Cingel college in Breda, wat ik als het goed is binnen een jaar afsluit. Daarna ben ik van plan om bij het Albeda College in Rotterdam Zelfstandig werkend kok te gaan doen. Hiernaast volg ik ook nog een privécursus japans, om mijn doelen te realiseren.

Al met al een hoop ambities, ik hoop dan ook nog meer inspiratie en kennis te vergaren op dit prachtige forum!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Nihonjin, yoroshiku onegaishimasu.

Bericht door Leo » 24 sep 2009, 15:14

doe M&H maar de groeten he!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

hobbybob

Bericht door hobbybob » 25 sep 2009, 08:34

Hoi,

Voor mijn studie heb ik (zij het kort) in Japan gezeten. Ben benieuwd wat je in Japan wil gaan doen en hoe je weet dat je over vier jaar naar Japan gaat (familie? vrienden? werk?)?

Vertel eens meer.

Nihonjin

Bericht door Nihonjin » 28 sep 2009, 12:30

Ik wil in Japan mezelf op allerlei gebieden gaan ontwikkelen. Het is een cultuur die erg verfijnd en gestructureerd is en altijd streeft naar het groepsbelang, terwijl het belang van het individu daar ondergeschikt aan is.

Ik merk dat Nederlanders graag klagen over hun werk, omdat ze enkel naar hun eigen belang kijken. De passie waarmee je dan werkt, verdwijnt dan in mijn ogen als sneeuw voor de zon.

Mijn familie begrijpt niet dat ik naar Japan wil, op mijn broertje na (die wil daar in de game industrie gaan werken), maar ze steunen me wel allemaal in dit doel wat ik nastreef.

Ik denk dat ik uiteindelijk wel een restaurant ga beginnen in de buurt van Tokyo. Ik weet nog niet precies wat voor type restaurant het wordt, daar heb ik nog genoeg tijd voor om over na te denken.

Ik ben er nog nooit geweest, alleen ik heb mezelf hier in Nederland al wel omringd met mensen die uit die buurt komen. Mijn vrienden begrijpen dus wel wat ik na ga streven. Mijn taalleraar heeft er 22 jaar gewoond en heeft er nu eigenlijk spijt van dat hij in Antwerpen is komen wonen. De levenskwaliteit (omgeving, infastructuur) hier in het westen is gewoon een stuk minder, het leven is een stuk duurder hier en de mensen buitengewoon asociaal.

Ook de rolverdeling in Japan tussen man en vrouw (de vrouw heeft als hoofdtaak de opvoeding van het kind, de man is kostwinner), begint in het westen een bijna controversieel gespreksonderwerp te worden, terwijl dit in mijn ogen niet meer dan normaal is. Men moet begrijpen dat het kind centraal stellen in het gezin ipv dat de volwassenen zichzelf centraal stellen van cruciaal belang is. Het gaat er niet om of de vrouwen wel of niet kunnen werken, het draait om de liefde en de aandacht die het kind nodig heeft om later ook een gelukkig bestaan te bewerkstelligen.

Daarbij vind ik Japan ook gewoon een heel mooi land, dus ik ben erg benieuwd wat mij de toekomst gaat brengen.

yrtsap

Bericht door yrtsap » 28 sep 2009, 14:11

ambitieus verhaal! Ik heb een heel lang geleden in Made gewerkt, bij het bekende steengril restaurant.. :mrgreen: :mrgreen:

Nihonjin

Bericht door Nihonjin » 30 sep 2009, 23:11

Ah ok,

tja diverse verhalen over gehoord. Zowel goed als slecht.

Heb meestal zoiets van: Laat ieder maar het zijne denken. Mijn ouders hebben ook een bakkerij, dus ik weet ongeveer wel hoe dat in elkaar steekt. Als personeel het er niet mee eens is en met ruzie weggaat, dan krijg je van alles over je heen.

Bij de vrijheid draait t in ieder geval helemaal top, afgelopen zaterdag nog een nieuw recordje gehaald, 92 couverts. Wat dat betreft niets te klagen!

Plaats reactie