nogmaals voorstellen....

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
toppatissier

nogmaals voorstellen....

Bericht door toppatissier » 20 jan 2009, 10:18

Hallo allemaal,

Ik sta al vermeld op koksforum onder een andere naam maar omdat ik al in gen maanden meer op deze site ben geweest weet ik mijn accountgegevens niet meer.... :oops:

Ik ben Charl, 28 jaar en woonachtig in Rotterdam.
Ik ben ongeveer vijf jaar lang op het hoogste niveau meegedraait als (chef) patissier in een aantal restaurants maar heb sinds vorig jaar weer de overstap gemaakt naar mijn oude "roots", de banketbakkerij.
Ik werk momenteel in Rotterdam bij een taartenatelier; http://www.taartenatelier.nl , een heel creatief bedrijf met veel progressie en met gedreven vakmensen.

Maar uiteraard ben ik de horeca niet vergeten, ik mis het nog iedere dag, en heb nog vele contacten binnen deze branche.

Mochten er patisserievragen oprijzen bij leden van koksforum dan beantwoord ik ze graag!

Met vriendelijke groet,

Charl Odijk
http://groups.msn.com/allesoverpatisserie

sweet-lisa
Contacteer:

Re: nogmaals voorstellen....

Bericht door sweet-lisa » 12 jun 2009, 13:56

Hee Charl!
Oh heel vet dat jij chef patissier bent, precies wat ik graag worden wil!

Ik heb net mijn havo examens gemaakt, en ik heb me al ingeschreven voor de Vakschool Wageningen.
Eerst 3 jaar banketbakkersopleiding en dan 1 jaartje Patissier!

Is er tegenwoordig nog wel veel vraag naar patisserie?
Misschien dat de economische crisis dit beiinvloedt?
Slimme vraag mijzelf af te stellen aangezien dit (hopelijk) mijn toekomst wordt!
Heeft u nog veel vraag naar werk?

X. Lisa
Live your life!

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 20 jun 2009, 03:52

Hoi Charl,
Ben nieuwsgierig vanwaar terug je overstap naar de banketbakkerij?? heb een gelijkaardig parcour afgelegd maar zou de overstap niet meer terugmaken daar ik persoonlijk vind dat je als pattiserie in een restaurant veel meer vrijheid en creativiteit aan de dag kan leggen en ook veel sneller eer kan halen van je werk. Misschien is het voor jou net andersom.
Groet
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

toppatissier

Bericht door toppatissier » 11 okt 2009, 23:29

Ik ben door de allerlei zakelijke drukte al een tijdje niet meer online geweest op koksforum.nl , ik zie dat ik wat geposte berichten moet beantwoorden....
Onder het motto; "beter laat dan nooit"'.....

Allereerst Lisa;

Uit ervaring weet ik dat er voorlopig behoorlijk veel vraag naar goede patissiers is.
Zowel in de horeca als in de reguliere patisserie.
Als ik je een aantal tips mag geven;
Zorg dat je in den beginne de basis goed onder de knie krijgt. Let goed op school tijdens de praktijklessen en probeer daar de theorie op toe te passen, dat zorgt ervoor dat je begrijpt wat er met bepaalde produkten gebeurd tijdens het productieproces met als gevolg dat je hier in de toekomst op door kan borduren.
Houdt de vakbladen goed in de gaten, neem een kijkje op verschillende patisseriesites op internet, ga naar (internationale) vakbeurzen en probeer hier veel inspiratie uit op te doen.
Begin onderaan de ladder wat betreft leerbedrijven, ook hier komt weer een stukje basisbanket bij kijken.
Wanneer je deze aardig onder de knie hebt probeer dan langzamerhand bij de luxere en bekendere bedrijven aan de slag te gaan. (Mocht je wat hulp hierbij nodig hebben tegen die tijd heb ik nog wel wat adressen voor je)

Economische crisis heeft weliswaar wel wát invloed op de vraag naar patissiers maar naar mijn mening blijven de goede over en zoals ik zojuist al zei;
Uit ervaring weet ik dat er voorlopig behoorlijk veel vraag naar goede patissiers is.
Zowel in de horeca als in de reguliere patisserie.

Mocht je verder nog wat weten hoor ik dat graag van je!

Charl

toppatissier

Bericht door toppatissier » 11 okt 2009, 23:40

Dag Dave,

Ik ben het volledig met je eens, in de horeca kan je over het algemeen veel meer creativiteit kwijt als in de banketbakerij.
Om die reden ben in destijds ook de patisserie ingegaan en heb dat ook jarenlang met veel plezier gedaan.
Daarentegen vergt het ook een hoop tijd, lange dagen en 's avonds werken belemmerde mijn priveleven én mijn plannen om voor mezelf te beginnen.
Ik vind het leuk om alle facetten van de patisserie te verkennen dus ben drie jaar geleden overgestapt naar een taartenatelier waar ook erg veel creativiteit bij komt kijken.
Ik heb ook nog erg veel liefde voor de horecapatisserie en probeer dat nog steeds goed bij te houden.
Eerder dit jaar ben ik tevens voor mezelf begonnen en timmer lekker aan de weg!

Jij zegt dat je en gelijkwaardig traject web afgelegd, ben je ooit in de (banket)bakkerij begonnen?

Ik vind het interessant om wat ideeën hierover uit te wisselen, hou me op de hoogte!

Charl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 12 okt 2009, 00:23

Goed dat je weer terug bent op koksforum!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

toppatissier

Bericht door toppatissier » 12 okt 2009, 10:59

:D Ja dat vind ik ook!
Ik probeer mijn duit in het zakje te doen als het gaat om patisseriekwesties,
ik kan alleen niet garanderen dat ik met een vaste regelmaat aanwezig zal zijn!

Charl

Plaats reactie