Kruidentuin

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Erik Bos

Kruidentuin

Bericht door Erik Bos » 24 apr 2006, 22:11

Ik hoop dat ik hier goed post :)

Als armoedzaaier (student) wil ik toch elke dag vers eten en geen blikvoer.
Voor mij horen daar verse kruiden bij.
Voorheen kocht ik ververpakte kruiden nu wil ik het zlef kweken.

Ik heb dus vandaag mijn studiefinanciering belegd in een kruidentuintje, mijn vraag is hoe onderhoud ik die zo dat ik er altijd lekker van kan plukken en ze niet volgende week dood zijn.

Groetjes Erik Bos

Pieter

Bericht door Pieter » 24 apr 2006, 23:03

Naast kok met ik ook hobby kweker van diverse planten en paddenstoelen :)
Zorg voor veel volume aan grond. Geef je planten de ruimte.
Koop zaden of haal je kruiden uit het tuincentrum. De supermarktplantjes zijn er om af te knippen en weg te gooien. Sommige kruiden worden niks binnen.
Je kunt ook niet verschillende kruiden in 1 bak stoppen. Bijna elk kruid wil andere groeiomstandigheden. Vochtig/droog zonnig/schaduw etc..

Erik Bos

Goed

Bericht door Erik Bos » 25 apr 2006, 00:27

Dus de volgende ker naar intratuin en niet naar de groenteboer.

heb je tips welke paddestoelen oik zelf makkelijk kan kweken en lekker zijn of en link naar eensite met info?

Ik vind alleenmaar kruiden tuinen en geneesmiddelen.

Thanx voor je reactie

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 25 apr 2006, 02:29

geneesmiddelen ;) growshopje

Jantine

Bericht door Jantine » 25 apr 2006, 09:00

Leuk om te lezen, als ik groter ga wonen wil ik ook zeker een kruidentuintje. Ik weet in ieder geval dat je het met liefde moet behandelen dan kom je al een heel eind.

Jantine

Pieter

Bericht door Pieter » 25 apr 2006, 15:10

Zelf vind ik mijn eigen paddenstoelen lekkerder dan in de winkel. In de winkel zijn ze altijd minimaal 24 uur oid, aan de condens op de bakjes kan je vaak al zien dat ze te veel vocht kwijt zijn. De smaak van paddenstoelen die een minuut geleden geplukt is is bij juiste bereiding erg lekker. Maar goed ik ben echt een liefhebber, een leek zal er weinig van proeven. Misschien de meeste koks ook niet. Ik doe het alleen voor de lol, en simpelweg omdat het kan :)
Ik wil het je best uitleggen maar ik denk dat je beter een keer een korte cursus bij spore.nl kan nemen. Maargoed even een korte uitleg.
De makkelijkste soorten thuis zijn oesterzwammen en shi-take.
Overal in de lucht bevinden zich sporen, bacterien en schimmels. Wat je in principe doet is de zuivere schimmel van de oesterzwam kweken, en deze laten fruiten.
Hiervoor heb je een snelkookpan nodig en een groeimedium. Over het algemeen worden hier granen voor genomen. Ik gebruik rogge. Kwekers nemen potten, vullen deze af met een bepaalde verhouding rogge en water. Deze gaan in de snelkookpan voor 1,5 uur, en komen er volkomen steriel uit. Als ze koud zijn ga je ze besmetten met de oesterzwammen schimmel. Deze moet je kopen of zelf kweken. Na een week op een warme donkere plaats is de pot helemaal wit van de schimmel.
Die schimmel heeft weer een groeimedium nodig waar hij uiteindelijk zijn vruchten op kwijt kan. Hiervoor neem je stro. Dit moet je eerst in een kussensloop in een grote pan pasteuriseren. Vervolgens lek je alles uit, doet het samen met de witte schimmel in een doorzichtige zak en die bind je dicht. Die zak wordt ook weer helemaal wit, en zal na een paar weken kleine oesterzwammen produceren. Op die plek maak je een gat in het plastic, waar de trossen uit kunnen hangen. Zo gaat het bij professionele kwekerijen ook ongeveer.

shi-take is weer een heel ander verhaal.

Erik Bos

Paddestoelen

Bericht door Erik Bos » 29 apr 2006, 15:16

Alhoewel ik zelf ook een voorliefde heb voor lekkere paddestoelen denk ik niet dat kweken aan mij besteed is.

Ik mis een donkere ruimte en groene vingers heb ik niet (zelfs een catus gaat bij mij dood)

Ik zal het dus voorlopig bij de kruiden houden.

Bedankt voor de recaties.

styliekokie

Bericht door styliekokie » 01 mei 2006, 11:15

kruiden moet ej ook goed onderhouden sommige kruiden zijn ook moeilijk te kweken zoals rode basilicum moet je veel aandacht aan besteden vooorderest is thijm rozemarij bieslook peterselie, makkelijk te kweken maar nederland is geen super klimaat op kruiden buiten te houden
1 dag niet gekookt is een dag niet geleefd

Erik Bos

Iik heb geen buiten student he

Bericht door Erik Bos » 01 mei 2006, 11:53

Ik heb geen tuin en geen balkon :? :?

Wel een grote keuken en grote kamer, de kamer is warmer dan de keuken, Overal heb ik veel licht. Maakt dan niet zoveel uit toch???

Groetjes Erik
Elke begin is er een.

Pieter

Bericht door Pieter » 01 mei 2006, 14:34

Planten binnen altijd achter het raam, op de schaduw kant.
Maar toch willen sommigen gewoon niet binnen groeien.

Plaats reactie