bavette 1kg in een stuk garen

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
harmvzon

bavette 1kg in een stuk garen

Bericht door harmvzon » 21 dec 2014, 12:22

Ik heb stuk bavette gekocht van +/- 1 kg. Nu wil ik dat eigenlijk aan een stuk garen en dan trancheren. Nu ben ik niet bekent met dit stuk vlees.
Ik dacht het eerst langzaam in de oven (70C) garen tot een kerntemperatuur van 50 graden en dan nog aan bakken in de pan/grill. Blijft het vlees op deze manier mals of is voor bavette een andere methode beter?

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Re: bavette 1kg in een stuk garen

Bericht door Niels » 21 dec 2014, 20:58

Zelf zou ik het stevig aan bakken, laten rusten en klaar.

Is het beste om het aardig rood te houden.

harmvzon

Bericht door harmvzon » 23 dec 2014, 09:03

Dankje Niels, maar het is nogal een groot (dik) stuk. Ik ben bang dat het op deze manier niet helemaal warm word van binnen. Zodoende dacht ik het eerst ik de oven voor te garen zodat het overal in ieder geval warm is en toch nog rood van binnen. Maar misschien moet ik de kerntemperatuur bijstellen naar 40 graden als ik hem uit de oven haal en dan kort aanbakken om een lekker korst te krijgen.

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 24 dec 2014, 09:58

Je kan beter beginnen met hard aanbraden en dan in de oven.

Als je het andersom doet krijg je een te dikke grijze rand. Dit komt omdat het vlees al te warm is en er een te groot deel te warm wordt tijdens het aan braden.

glennovic

Bericht door glennovic » 13 jun 2016, 07:00

Misschien zou je kunnen proberen om sous-vide te garen en dan alsnog een lagere kerntemperatuur aan te houden? Overigens lijkt me op de bbq ook wel een goed idee.

Plaats reactie