Paddenstoelen zoeken

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Joo-suf

Paddenstoelen zoeken

Bericht door Joo-suf » 08 aug 2011, 10:45

Heeft iemand de kennis.

Loop al enkelen jaren in het voorjaar en najaar door het bos maar het lukt maar niet.
Weet iemand of hier een cursus voor is in omgeving Eindhoven, of heeft iemand een boek die aan te raden is.

Of heeft iemand een goed bos in omgeving Eindhoven waar ze wel te vinden zijn of maakt het niet uit welk bos.

Alle info is welkom.

Groet

Joo-suf

Re: Paddenstoelen zoeken

Bericht door Joo-suf » 08 aug 2011, 10:45

Heeft iemand de kennis.

Loop al enkelen jaren in het voorjaar en najaar door het bos maar het lukt maar niet.
Weet iemand of hier een cursus voor is in omgeving Eindhoven, of heeft iemand een boek die aan te raden is.

Of heeft iemand een goed bos in omgeving Eindhoven waar ze wel te vinden zijn of maakt het niet uit welk bos.

Alle info is welkom.

Groet

kokniels

Bericht door kokniels » 08 aug 2011, 11:19

IK heb wel een boek,

De Grote Paddestoelen Gids
Auteur: Ewald Gerhardt
ISBN:905210992-3

Met 1200 soorten paddestoelen en 1000 afbeeldingen in kleur

Ik zoek in het bos bij ons in de buurt altijd cantharellen (heerlijk)
Als je van je hobby je werkt maakt, hoef je nooit meer te werken...

Xavier

Bericht door Xavier » 09 aug 2011, 13:52

ik denk niet dat er iemand zijn vindplaatsen aan jou gaat verklappen eerlijk gezegd :)

let eens goed op in de buurt van eiken, beuken en berken...

en als je succes hebt en er vindt... hou het voor jezelf ;-)

Joo-suf

Bericht door Joo-suf » 09 aug 2011, 18:56

Hoef ook geen vindplekken maar hulp waar ik op moet letten tijdens het zoeken.
Kan je het beste in de morgen, midddag of avond. Op welk weer moet je leten, hoe snel groeit een padenstoel en hoe snel kan die weer weg zijn ect...

Heb en beetje lopen google en in apeldoorn is er een man die zijn kennis overdraagt voor een geld bedrag en dat zoek ik eindelijk rond Eindhoven, het is een cursus van een dag en die man zegt dan waar je op moet letten enzo..

Toch alvast bedankt, heb zelf het boek padenstoelen en schimmels van west europa. Hier in staan heel veel soorten beschreven.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 09 aug 2011, 21:29

Een cursus van één dag? :roll:

Paddenstoelen zoeken is redelijk complex. Vindplaatsen verplaatsen zich en de meeste paddenstoelen komen niet op rond een bepaalde tijd, maar bij bepaald weer. Ze groeien ook niet alleen in 't bos. Eigenlijk vind je in elk seizoen en bij elk weer wel zwammen. Je moet ze alleen herkennen.

Word lid van een mycologische kring.

http://www.kamk.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen daar vind je echte kenners en leer je de verschillen zien. In Antwerpen is een heel goede mycologische kring. En weet dat het heel veel tijd kost. Jarenlang de meeste weekends de natuur in is gewoon nodig. Je hoort ook te weten welke soorten beschermd zijn. In België zijn eigenlijk alle soorten beschermd, maar pluk wordt op de meeste plaatsen getolereerd voor soorten die in overvloed aanwezig zijn.

Eetbare paddenstoelen zijn soms wel wat makkelijker. Boleten, reuzenbovist en hanekammen leveren weinig risico op. Maar niemand kan voorspellen waar en wanneer je die kan vinden. En paddenstoelen zijn onberekenbaar. Ik zoek al meer dan dertig jaar en vond nog maar twee keer morieljes. Eén keer in het Meerdaalwoud en één keer in 't centrum van Gent.

Oh, ja vergeet dat boek. Op die manier ga je 't niet leren...

kruimeltje

Bericht door kruimeltje » 14 aug 2011, 22:06

Hallo joost
misschien vindt je het wel leuk om zelf paddenstoelente kweken net zoals maarten
ga naar http://www.texelsepaddestoelenkwekerij.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij geeft je graag tekst en uitleg hoe hij dat doet
Kruimeltje

Maurits

Bericht door Maurits » 18 aug 2011, 08:34

Ik denk dat wilde paddestoelen eten niet gevaarlijk hoeft te zijn, zolang je maar stricte regels toepast. Dit zijn bijvoorbeeld kernregels:
- bij twijfel over de soort, niet eten
- eetbare soorten die moeilijk herkenbaar zijn (vaak ook jonge paddestoelen), vermijden
- eetbare soorten die giftige dubbelgangers hebben, vermijden

Ik zelf pluk af en toe paddestoelen en gebruik dit boek. Het is een uitstekend boek dat al een selectie heeft gemaakt van de best herkenbare, veelvoorkomende en smakelijkste soorten in ons klimaat. Er staat ook in hoe je paddo's herkent :-).
Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

mal

Bericht door mal » 14 sep 2011, 16:08

Nog niet zo lang geleden een reuzenbovist zo groot als een hoofd, gewoon hier om de hoek in het park (hartje voorburg) Heerlijk, maar gezien de hoeveelheid honden die datzelfde hoekje van het park frequenteren heb ik hem toch maar laten staan. :mrgreen:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 sep 2011, 19:34

wat gebeurd er eigenlijk als je een verkeerde paddo eet?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

mal

Bericht door mal » 14 sep 2011, 23:04

wat gebeurd er eigenlijk als je een verkeerde paddo eet?
Een verkeerde paddo als in? "Magic" mushrooms? Psylocibine en familie? Puntige kaalkopjes en dergelijke?

Het ligt aan het specifieke familielid, aan de dosis, maar ook aan je eigen fysieke,- en geestes-gesteldheid welke effecten het sterkst zijn.

Echte harde hallucinaties (dingen die je verward met de werkelijkheid) zijn zeldzaam. Visueel gaat het vaak om kleuren, strepen, figuren en banden die over je blikveld heen bewegen en er vaak toch ook "bij lijken te horen", en soms ook reageren op je gedachten en handelen. Ook zijn contouren, kleuren en je focus, net even anders dan je gewend bent. Net even intensiever, strakker, helderder. Dat geldt ook voor geluiden en, belangrijker, voor emoties. Vaak is er een gevoel van euforie, je moet steeds lachen om best wel onbenullige dingen. Jammer genoeg geldt het versterken van emoties ook als je neerslachtig bent. Hoewel paddo's je meestal "mee omhoog" nemen, kunnen ze je ook mee omlaag nemen. En je met een beetje pech ook angstig maken. Gelukkig blijf je je met paddo's wel goed bewust van het feit dat je ze genomen hebt.

Gemiddeld zou ik zeggen dat het een keer ervaren van een paddo trip een mens geen kwaad doet, en misschien zelfs wel goed doet als je verder lekker stabiel bent. Labiele en/of angstige mensen kunnen er beter vanaf blijven.

Overigens zijn (voor het geval je andere "verkeerde" paddo's bedoelde) veel van de als "giftig" bekend staande paddestoelen eigenlijk "alleen maar" hallucinogeen. (Maar, let wel: vaak ook in de verste verte niet zo onschuldig als psylocibine, trippen is heeel anders als je niet meer bewust weet dat je tript)

Of als ik je vraag nog weer anders interpreteer: De meeste leden van de psylocibine familie stellen culinair niet zoveel voor. Je kunt er mee koken, maar ze blijven toch meestal wat gronderig smaken, misschien spuug je hem dus wel uit! :wink:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 sep 2011, 09:40

Tja.. ik bedoelde niet de paddo's uit de koffie shop :mrgreen:

Maar, gewoon als je een willekeurig bos een paddestoel plukt en bakt..
of rauw eet, of thee van trekt :D
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

bernard

Bericht door bernard » 15 sep 2011, 11:12

Edwin Flores geeft cursussen paddestoelen. Kijk maar eens op twitter: http://twitter.com/#!/CasaForesta" onclick="window.open(this.href);return false;

Bernard

mal

Bericht door mal » 15 sep 2011, 16:05

Tja.. ik bedoelde niet de paddo's uit de koffie shop
Euh, ahem! :oops:

Okay, gezien de psylocibine familie gewoon in Nederland in het wild voorkomt, kun je dus die eerder beschreven resultaten verwachten. Overigens groeien die dan eerder in weilanden dan echt in het bos meen ik.

Ik schreef ook al dat veel als giftig bestempelde eigenlijk hallucinogeen zijn, dus daarbij kun je vergelijkbare, maar vaak zeer onaangename gevolgen verwachten. Andere veel voorkomende giffen in paddestoelen geven milde tot zeer heftige maag-, en/of spierkrampen. Maar gezien de paddestoelen familie heel groot is, is het eigenlijk niet te doen een algemene beschrijving van de gevolgen te maken. Er zijn ook in Nederland soorten die dodelijk zijn. De beste regel is: waag het er maar beter niet op als je zelfs maar een klein beetje twijfelt.

Plaats reactie