Kent iemand de term 'vlegelvlees'?

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
joep

Kent iemand de term 'vlegelvlees'?

Bericht door joep » 06 dec 2010, 16:16

Beste vakgenoten,

Ik kreeg de vraag wat 'vlegelvlees' zou beteken? Na er zeker van te zijn dat hij geen pekelvlees bedoelde ben ik gaan zoeken maar heb helaas het antwoord nog niet kunnen vinden.

Weet iemand meer over deze term?

Joep

Maurits

Re: Kent iemand de term 'vlegelvlees'?

Bericht door Maurits » 06 dec 2010, 20:10

Ik kan ook niets vinden. Ik vind het ook een vreemd woord, want een vlegel is een landbouwwerktuig om koren te dorsen....

De Engelse vertaling "meat flail" or "flail meat" biedt ook geen oplossingen, behalve deze dubieuze term uit de Urban Dictionairy :D : http://www.urbandictionary.com/define.p ... id=1844428" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

cyrano
Contacteer:

Re: Kent iemand de term 'vlegelvlees'?

Bericht door cyrano » 07 dec 2010, 00:30

Een vlegel is in sommige Vlaamse dialecten de leidende bok van een troep geiten. Ik neem dus aan dat het om vlees van een oudere bok gaat. Klopt dat met het eventuele recept?

Het kan ook een dorsvlegel zijn, dan zou het vlees kunnen zijn dat mals gemaakt is door het met een dorsvlegel murw te slaan.

Vlees van een oude bok is niet gewild. Het is natuurlijk taai, maar kan een geur hebben, die er niet makkelijk af te krijgen is. Mogelijk hebben beide betekenissen er dus mee te maken...

Plaats reactie