deegwaren met cacaosmaak

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
jufke

deegwaren met cacaosmaak

Bericht door jufke » 26 nov 2010, 08:11

In een culinair magazine las ik dat er deegwaren (foto stonden spirelli's) bestaan met cacaosmaak.
Zou zeer lekker zijn in combinatie met wildgerechten.
Heeft iemand een idee waar dit verkrijgbaar is (liefst in België)

porkslut

Re: deegwaren met cacaosmaak

Bericht door porkslut » 26 nov 2010, 12:51

Zelf maken! pastadeeg zoals normaal, vervang een deel van de bloem met cacao, helemaal fantastisch is er gesmolten cacaoboter doorheen. Dan is je pasta zelfs mogelijk met cacaosmaak maar wit van uiterlijk zoals altijd!

Good Luck!

Maurits

Bericht door Maurits » 26 nov 2010, 16:29

porkslut schreef:Zelf maken! pastadeeg zoals normaal, vervang een deel van de bloem met cacao, helemaal fantastisch is er gesmolten cacaoboter doorheen. Dan is je pasta zelfs mogelijk met cacaosmaak maar wit van uiterlijk zoals altijd!

Good Luck!
Je cacaoboter-tip lijkt me niet handig. Boter werkt glutenvorming tegen en dat is juist gewenst bij pasta. Ennuh, cacaoboter kan cacao(poeder) nooit in smaak vervangen. Cacaoboter smaakt niet naar chocolade.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

porkslut

Bericht door porkslut » 01 dec 2010, 12:24

Heb je het al eens geprobeerd? De cacaoboter in rauwe koudgeperste extra vierge vorm smaakt werkelijk fantastisch en heel bijzonder juist naar bittere chocolade. Probeer het, cacaoboter uit Ecuador of Indonesie is echt om over te dromen. Gesmolten op hele lage temperatuur vermengt met bijvoorbeeld gedroogd fruit en/of noten en heldere honing maakt echt ongelooflijke witte chocolade. Qua pasta weet ik zoveel als niets, Ik dacht dat olijfolie wel eens werd toegepast, vandaar mijn associatie met cacaoboter. Is het gelukt met poeder? Overigens, rauwe cacao producten zijn zoveel hoger van smaak en voedingswaarde. Je betaald wat, maar resultaat smaak en energie is echt om over naar huis te schrijven. Groet, Jeroen

Maurits

Bericht door Maurits » 01 dec 2010, 13:39

Nee, cacaoboter uit Ecuador ken ik niet, waar kan je dat krijgen? Ik ben alleen bekend met mycryo, een bewerkte cacaoboter van Callebout zonder echte smaak. Bedoel je trouwens met rauwe boter, onbewerkt? Ik sta wel wat scpetisch tegenover "koudgeperst" aangezien cacaoboter pas smelt tussen de 34-38 graden...
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

porkslut

Bericht door porkslut » 01 dec 2010, 14:45

Je hebt gelijk het is inderdaad niet koud koud, maar op ik meen maximaal 45 graden geperst. Deze temperatuur is het punt waarop de enzymen biochemisch van structuur en voedingswaarde veranderen en dus ook smaak. Het resultaat levert minder volume aan vetten op, maar de smaak de smaak. Rauwe cacaopoeder heeft vaak een relatief hoog vetgehalte vergeleken bij de meeste gebrande cacaopoeders. Ik koop mijn vierge vetten zoals kokos (gruwelijk goed te gebruiken in frituur en pocheer door extreem hoge verzadigd vetgehalte 99%), palm, cacao, koolzaad, lijnzaad, soja op de boerenmarkt in Amsterdam elke zaterdag. Zowiezo een aanrader voor hele mooie producten, op relatief aantrekkelijke prijzen. Je hebt kans dat het ook goed te vinden is in de Reform of Natuurwinkels.

Plaats reactie