Doerian

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
ralph geerts

Doerian

Bericht door ralph geerts » 03 feb 2006, 01:39

( durio zibethinus )
Deze zware vrucht, die wel 10 kilo kan wegen lijkt in vorm en grootte een beetje op een egel. Hij groeit in zuidoost Azie aan bomen die wel 40 meter lang kunnen worden. De roomgele zaadmantel binnen in de vrucht kan rauw gegeten worden en de zaden worden geroosterd of gefrituurd.

De doerian word niet voor niks stinkvrucht genoemd omdat de westerse mens even tijd nodig heeft om aan de uitgespoken geur (rotte bananen) te wennen. die geur wordt hoe langer hoe sterker. raadzaam is dus om direct na aansnijden te comsumeren.

Afbeelding

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 03 feb 2006, 08:27

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het nog nooit op heb....

jullie wel???
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

mark_s

Bericht door mark_s » 05 feb 2006, 14:40

Ik heb wel eens een kaastaart gemaakt van bourgondische kazen. (Lekker stinkend)

Deze vrucht was nog 20 keer erger.
maar wel een aparte smaak.
ik heb ze bij een oud aziatische winkeltje in Amsterdam eens gehad. (een klein stukje).

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 05 feb 2006, 14:46

wij hebben het van de week op het werk geprobeerd.. chef had een aantal variaties gemaakt. meningen waren verdeeld een vond het zeer lekker andere absoluut niet. Schijnt een smaak te zijn waar je aan moet wennen.

Ik zelf vind het wel een aparte smaak maar echt niet lekker..

Roy

Bericht door Roy » 17 mar 2006, 01:53

deze vrucht schijnt ook niet tegen druk verschillen te kunnen
heb ik gehoord....dat ze niet ingevlogen kunnen worden...
fabeltje ? of echt? geen idee? misschien zijn er hier nog mensen
die hier iets meer van afweten. Wel is ijs van gegeten, was wel te
nassen

sjaak

Bericht door sjaak » 17 mar 2006, 11:40

vrucht kan wel per vliegtuig vervoerd worden veel luchtvaart maatschapijen willen er alleen niet aan.
in indonesie en malysie heb ik het regelmatig gegeten maar kon er niet aan wennen.
staat daar ook regelmatig een verboden voor doerian bord op winkels en gebouwen :D
volgens mij kan je bij toko's en de xenos doerian sap kopen de smaak komt redelijk overeen met echte doerian smaak.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 17 mar 2006, 12:09

okay..zal ik eens kijken

ff wasabi nootje kopen en dorian sap..
:D
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Re: Doerian

Bericht door Maurits » 03 nov 2008, 13:11

Oud onderwerp, maar ja ik heb net voor het eerst doerian op. En ik was eigenlijk wel verbaasd, na al die horrorverhalen. Het was helemaal niet vies (behalve de lucht dan), eigenlijk vind ik het wel lekker. Lijkt op zachte jackfruit met een vleugje ui/ei of zo.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 03 nov 2008, 18:49

Lijkt m.i. inderdaad op jackfruit, ook qua uiterlijk. Alleen die geur is echt verschrikkelijk....

topkoks
Contacteer:

Bericht door topkoks » 06 nov 2008, 12:00

Het is inderdaad in vele plaatsen in Azie verboden om doerian in openbare gebouwen te consumeren.
Zie het een beetje als het rookverbod in de Horeca in Nederland ( alleen dan zonder de schadelijke gevolgen)
De reden dat het moeilijk te krijgen is is inderdaad dat er bijna geen enkele luchtvaartmaatschappij is die de vrucht wil vervoeren omdat ze bang zijn dat de geur overgedragen wordt op andere cargo.
Op zoek naar een vaste baan in de keuken?
Topkoks Werving & Selectie

sjaak

Bericht door sjaak » 06 nov 2008, 19:52

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie