de kleur van een mossel

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
sous

de kleur van een mossel

Bericht door sous » 29 jul 2010, 13:36

Scherpe vraag van een gast bij ons in de zaak, ik ben benieuwd of iemand het antwoord voor mij heeft.

waarom is het vlees van de ene mossel wit, de ander weer oranje en een derde zelfs een beetje cappucino om het maar even zo te noemen?

ik zou het graag weten want ik stond een beetje met mn bek vol tanden en kon het ook niet in mijn warenkennisboeken vinden.
alvast bedankt

lowie

Re: de kleur van een mossel

Bericht door lowie » 29 jul 2010, 15:36

De kleur van een mossel word zoals zovele dingen bepaald door het zonlicht.
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje, De kleur word zoals zovele dingen bepaald door het zonlicht.

Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.

Tussen oranje en witte mosselen is er noch smaak- noch kwaliteitsverschil.
Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel, vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit.

Dit is echter een fabeltje.

sous

Bericht door sous » 04 aug 2010, 09:30

@lowie
bedankt voor je reactie.

Maakt het een en ander duidelijk

SulphurTX

Bericht door SulphurTX » 06 aug 2010, 16:24

Net terug uit Normandië en daar natuurlijk Moules au Frites gegeten... Het waren hele kleine mosseltjes, veel kleiner dan die je bijv. in supermarkt hier koopt (Prins en Dingemans bijv.) En ze waren allemaal oranje! Dus wellicht klopt dat! Zover ik weet zijn grote mosselen vaak blank van kleur!

Plaats reactie