Tempura

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
jeroenbr

Tempura

Bericht door jeroenbr » 19 mar 2010, 23:25

Wat interessants, wat is tempura?

En had heb ik het niet over alles wat met een knapperig korts uit de frituur komt, of het beslag zelf (waar tempura een deel van is).

Maar "tempura", het meel/bloem, zelf.
Hier is eigenlijk heel weinig over te vinden.

-discus

Cees
Contacteer:

Re: Tempura

Bericht door Cees » 21 mar 2010, 01:42

Tempura is een Japans gerecht en tevens een manier van bereiden. Diverse ingrediënten worden in beslag gedoopt en kort gefrituurd. Oorspronkelijk was deze methode niet Japans, maar Portugees; het werd in Japan ingevoerd in de 16de eeuw.

Tendon: in tempurabeslag gebakken ingrediënt op rijstTempurabeslag bestaat uit een deel bloem, ijskoud water en (vaak) een ei; het wordt zeer kort gemengd zodat het gluten niet bindt tot een echt, samenhangend beslag (zoals brooddeeg of soesjesdeeg) en het ijskoude water zorgt ervoor dat het baksel krokant en luchtig wordt en minder vet opneemt. In dit beslag kunnen vervolgens allerlei soorten voedsel worden gefrituurd, van stukjes vlees en garnalen tot (min of meer vaste) groenten als groene asperge, broccoli en zoete aardappel.

Er zijn zeer veel varianten mogelijk, zowel in de bereidingswijze van de bloem (rijstebloem, maizena, soms wat bakpoeder) als in de zaken die met tempura kunnen worden bereid. Er zijn recepten voor pompoen, maar ook voor banaan, ananas en zelfs ijs.

Tempura wordt gegeven met een veelheid van sausjes en toevoegingen (met sojasaus, gember, etcetera). Vaak is het ook deel van een rijstgerecht (Tendon (Tempura-Donburi)) of van udon soep.

aldus wikipedia.

Kan ook in een kidde gedaan worden.
eigenlijk met stokjes roeren, glad is niet de bedoeling.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 21 mar 2010, 02:29

Dat staar overal, mijn punt is dus ... wat is "tempura"-meel/bloem

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 21 mar 2010, 11:08

3 deel bloem
1 deel zetmeel
dat is dus tempura-bloem

ijskoud water (spa rood werkt erg goed) en evt eiwit toevoegen voor het beslag
of bedoel je dat niet?
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 21 mar 2010, 12:06

Volgens mij is het hoofdingredient van tempura rijstemeel, maar kan inderdaad verder ook weinig vinden...
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 21 mar 2010, 15:37

maakt het uit?
het gaat erom dat zich geen gluten vormen, dus rijstmeel geeft waarschijnlijk het beste resultaat.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

dalanaustet
Contacteer:

Bericht door dalanaustet » 22 mar 2010, 11:44

Tempura is de japanse naam voor beetgrote stukjes vis of groenten die gefrituurd worden in een licht beslag of alleen maar licht bestuifd met meel.
Het is een onderdeel van Agemono de japanse naam voor de 3 hoofdcategorien van frituren.

De andere categorie zijn de skeletjes van kleine visjes ontdaan van al het vlees die gefrituurd worden.
De 3e categorie zijn halve aubergines (de kleintjes) en andere kleine groentes die in hun geheel gefrituurd worden.

Meer info in Alan Davidsons companions to food.

Dus in Japan (gecheckt met japanse vrienden) is tempura dus alleen de hierboven vermelde beetgrote stukjes vis of groenten. Het deeg wordt aangepast aan de soort vis en groente.

yarrah

Bericht door yarrah » 22 mar 2010, 14:58

dalanaustet schreef: De andere categorie zijn de skeletjes van kleine visjes ontdaan van al het vlees die gefrituurd worden.
Beetje off topic,
Nou, kleine visjes zijn het niet, wij hebben een keer een horsmakreel gekregen. We hadden het helemaal niet besteld, maar kregen het van de kok (Miko (Sushi Master) in Vancouver) en wisten helemaal niet wat we er mee moesten, krijg je een bord met een visskelet erop. De serveerster vertelde dat het een delicatesse was en inderdaad .....LEKKER!!!!!.
We hebben de tip wel behoorlijk verhoogd :D .

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 22 mar 2010, 17:35

@dalausnet

Tnx, temninste een duidelijk antwoord.
Weer wat geleerd!
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

MisterretsiM

Bericht door MisterretsiM » 24 mar 2010, 19:15

Ik ben 1,5 jaar geleden in Tokyo geweest en daar kregen we een Japans diner aangeboden in een behoorlijk goed restaurant. Eén van de gerechten was een "Chefs selection of tempura". Hiervoor kregen we een aubergine (de kleine variant) in waaier gesneden, een klein witvisje, een gambastaart maar ook het voorste gedeelte van de gamba, en een kastanje. Allen in een licht beslag gefrituurd. Zeer smakelijk, maar ook erg aantrekkelijk gepresenteerd (net als de rest van de 9 gangen :D ). Ik zal even uitzoeken hoe ik een foto kan uploaden, dan zal ik nog een foto van het gerecht plaatsen.

Groet,
Ramon

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 06 apr 2010, 16:37

tempura is de verzamelnaam als een product in een gas-houdende broze beslag krokant is gebakken in vetstof. De gebruikte coating heet dat tempura.

Mariekeb.

Bericht door Mariekeb. » 10 mei 2010, 11:17

Ik maak meestal een papje van zelfrijzend bakmeel met spa rood om tempura beslag te maken. Ik breng het op smaak met een beetje zout en geraspte gember. Dan krijgt het net iets zoetigs.

Plaats reactie