"Smart" Foods en Nano-technology

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
berexstone

"Smart" Foods en Nano-technology

Bericht door berexstone » 05 feb 2010, 12:45

Als het aan o.a. Nestlé en Kraft ligt is het moleculair koken en alles er om heen iets hopeloos ouderwets. Volgens hen is de toepassing van nano-technologie in de landbouw en voedselmiddelenindustrie dé toekomst. Nu al zijn er meer dan driehonderd produkten op de markt.
In de nabije toekomst kan "smart" verpakking voedsel of ingrediënten die dreigen te bederven langer houdbaar houden, het voedsel aanpassen aan de nutritionele of voorkeuren van de gebruiker en de nano-technologie meer en meer in de landbouw toegepast worden (genetisch gemanipuleerd is overigens iets heel anders).
Nano zijn dingen die een afmeting van minder dan 100 nanometer (nm) hebben, ik kan dat nu wel in nullen en komma's en een één gaan schrijven maar beter is het om het in verhouding te plaatsen : een DNA staal is 2.5 nm breed, een proteine molecuul 5 nm, een rode bloedcel 7000 nm en de doorsnede van een menselijk haar : 80.000 nm.
In feite wordt als de mensenhand er aan te pas komt in de nanotechnologie de natuur afgebroken en herbouwd tot op het niveau van atomen en moleculen. In feite ligt het in de bedoeling van de betrokken wetenschappers om in staat te zijn de wereld te kunnen 'heropbouwen' afhankelijk van onze behoeften. Door manipulatie van de atomen kan men een brede waaier aan nieuwe materialen, apparaten, levende organismen (vlees, fruit, groenten) en technologische systemen ontwikkelen. (http://nanotechproject.org" onclick="window.open(this.href);return false;).
De Helmut Kaiser Consultancy Group, een pronanotechnology analist, schat dat er meer dan 300 nano-food produkten op de markt zijn (http//:hkc22.com). Het exacte aantal is onmogelijk te achterhalen vanwege grote verschillen in ingrediënten vermelding in diverse landen. Geschat word dat rond 2015 meer dan 40% van ons voedsel in de supermarkt gebaseerd zal zijn op nano-technologie.
In de nano-food industrie focust men op 4 pijlers :
1. nano-modificatie van zaad en fertilisers / pesticides
2. voedsel versterking en verbetering alsmede modificatie
3. interactief "smart" food
4. "smart" verpakking en food tracking (tracking van de fabriek tot de supermarkt en tot in uw keukenkast.......)
1. Door "atomic engineering" kan men o.a. de kleur, groeiseizoen en opbrengst van gewassen en fruit veranderen, manipuleren (http://www.etcgroup.org" onclick="window.open(this.href);return false;).
3. INTERACTIEF SMART FOOD : bedrijven als Nestlé en Kraft ontwikkelen momenteel interactieve "smart" foods die het voedsel kunnen personaliseren, en op aanvraag van kleur, smaak, geur of voedingswaarde kunnen veranderen. Kraft heeft bijvoorbeeld een heldere, smaakloze drank die honderden latente nano-capsules bevat. Het op een bepaalde manier instellen van een huis, tuin en keuken microwave is voldoende om de gewenste nano-capsules te activeren en zo het product de door de consument gewenste smaak, kleur, concentratie, dichtheid en zelfs voedingswaarde te geven. Daarnaast kunnen smart-foods ook detecteren waar iemand allergisch voor is en dan het betreffende ingrediënt blokkeren.
Smart-packaging kan dan bijvoorbeeld weer in de verpakking opgeslagen extra dingen toevoegen voor dieetpatiënten zoals bijvoorbeeld calcium moleculen. Meer informatie : Friends of the Earth Australia Nanotechnology Project http://nano.foe.org.au/" onclick="window.open(this.href);return false; (en in meer detail : http://nano.foe.org.au/node/198" onclick="window.open(this.href);return false; en http://nano.foe.org/au" onclick="window.open(this.href);return false; node/226 en http://nano.foe.org/node/233" onclick="window.open(this.href);return false;)

Jordy

Re: "Smart" Foods en Nano-technology

Bericht door Jordy » 09 mar 2010, 11:35

Heel interessant.

Uit kennissenkring weet ik at nanotechnologie nog erg onstabiel is op sommige punten. Het gaat dus nog wel even duren voordat het er is.. maar 2015 is denk ik al redelijk reëel.

Ik heb het stukje interactief food ook gelezen; vond ik wel interessant, maar zou dat niet direct interactief noemen.

Zelf denk ik dat er met huidige technologie als augmented reality al erg veel kan met interactive food.

Mochten hier mensen geïnteresseerd zijn in zoiets, ben ik wel in voor mee te werken aan dat soort concepten; al is het alleen maar voor de lol/experiment...

philips design probes heeft een leuk ding; is niet direct nanotechnologie; maar het idee is simpel... en ik denk dat je dmv andere manier kunt toepassen bijvoorbeeld chef's table) een beamer boven je tafel hangen en dmv QR codes geprint op delen van je eten het interactief maken... mogelijkheden zat; maar in hoeverre wilt men erin gaan... door bijvoorbeeld smaken te activeren door gebruik te maken van multimedia (geluid/beeld) dmv neuro psychologie is er natuurlijk wel het een en ander toe te voegen aan de ervaring :-)

maar goed..dat is geen nanotechnologie :-)

Emiel

Bericht door Emiel » 09 mar 2010, 19:28

Ik heb het stuk nu al 2 maal gelezen en het is me niet helemaal duidelijk waar het over gaat. Er zouden dus al zo'n 300 producten gebaseerd op nano technologie in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Welke producten zijn dit dan? Hebben we het dan over een aubergine uit de koeltoog? Een voorverpakte hot-dog? Gevriesdroogde chocolademelk?
Zware kost die nanotechnologie!

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 06 apr 2010, 16:29

Jammer dat Moleculaire gastronomie wordt afgedaan als iets ouds.. Het heeft niks te maken met Nano-Technieken. Daarbij worden producten compleet opnieuw opgebouwd en daar is bij moleculair koken helemaal geen spraken van. Wel interessant dat het steeds verder gaat ook met het oog dat ons voedsel ooit een keer op kan gaan. Het zou goed zijn als ze met dit soort technieken een keertje mensen in Afrika van hun honger af kunnen helpen. Ik zit zelf nou niet echt op een gekweekte biefstuk te wachten. Dat er houdbaarheid van producten verlengt mee kan worden lijkt me wel een goede zaak. Het zit inderdaad allemaal in een experimentele fase en is ook nog niet helemaal stabiel plus de techniek is ongelofelijk duur.

Jordy

Bericht door Jordy » 16 apr 2010, 15:28

Nanotechniek.. tja.. ik vind het nog wat vrij link iets.

Volgens mij zit het nog niet echt letterlijk in eetbare producten verwerkt. Dacht dat het ook nog verboden is. Wel word het gebruikt in de Silverprotect van Nivea (de deodorant). Ik kan het mis hebben hoor, maar dat is het laatste wat ik er van gehoord heb.

Moleculaire gastronomie vind ik inderdaad niet oud. Het is ook gewoon maar technologie op steeds lager niveau. Niets mis mee.

Nanotechnologie is echt letterlijk met half organische/robotica apparatuur nieuwe dingen doen; als bijvoorbeeld ziektes meten in het lichaam, of stoffen afbreken.

Zover ik weet zijn ze nog bang voor "gray goo" (dat is ophoping van de nanobots tot een massa/klont hiervan).

Ben benieuwd wat de ontwikkelingen gaan worden op interactive food.

Plaats reactie