Pastoorshoed

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
lmg475

Pastoorshoed

Bericht door lmg475 » 09 dec 2009, 20:04

Ik heb een recept (stoofvlees) gelezen met een stuk rundsvlees "pastoorshoed".
Kennen jullie dit stukje vlees en zo ja uit welk stuk van het rund komt dit? Is de naam in Nederland hetzelfde?

Alvast bedankt

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Pastoorshoed

Bericht door Leo » 10 dec 2009, 00:30

nee..nog nooit van gehoord...
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 10 dec 2009, 11:56

is driehoekstuk uit de schouder.
Naam zal wel door de vorm komen.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

lmg475

Bericht door lmg475 » 11 dec 2009, 11:25

Bedankt voor de info

berexstone

Bericht door berexstone » 13 dec 2009, 18:06

Is inderdaad driehoeksstuk uit de schouder. In Duitsland vaak gebruikt om kalfs- of varkenschnitzel van te brouwen.
Overigens weet iemand wat een Spinnekop is ? Aan de Brusselse Grote Markt is een streekspecialiteiten restaurant dat "In 't Spinnekoppeke" heet.
Een Spinnekop is, denk ik, gewoon een varkensrib (sparerib) of niet ? Mijn opa langs Nederlandse zijde zei vroeger als ik stout was : "braaf zijn anders krijg je straks in de gevangenis boterhammen met spinnekoppen".

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 13 dec 2009, 21:15

Een spinnekop is een spier uit het bekken van een koe. Het is een platte, ronde spier met veel peesjes, waar de slager wel wat werk aan heeft om die eruit te halen. Aan elke koe is er ook maar één spinnekop. Nogal logisch dat je het dus niet veel aangeboden krijgt. het is heel lekkere biefstuk.

Ook in Antwerpen is er trouwens een restaurant dat heeft. Ik geloof dat dat "Le Petit Zinc" is, aan de Veemarkt, zie: http://www.lepetitzinc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

berexstone

Bericht door berexstone » 21 dec 2009, 23:16

cyrano schreef:Een spinnekop is een spier uit het bekken van een koe. Het is een platte, ronde spier met veel peesjes, waar de slager wel wat werk aan heeft om die eruit te halen. Aan elke koe is er ook maar één spinnekop. Nogal logisch dat je het dus niet veel aangeboden krijgt. het is heel lekkere biefstuk.

Ook in Antwerpen is er trouwens een restaurant dat heeft. Ik geloof dat dat "Le Petit Zinc" is, aan de Veemarkt, zie: http://www.lepetitzinc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de informatie! Als ik weer eens in Antwerpen ben mischien eens bij cyrano's restaurant eten. Heb een weekje of drie geleden "Proef Antwerpen" gekocht van Erik Verdonck, best een goed boek.

lowie

Bericht door lowie » 25 dec 2009, 15:45

Ik geloof dat er hier toch wel wat fouten geschreven zijn !!

Een spinnekop komt zoals men zegt uit het bekken en ligt op het schaambeen van een rund en bevat inderdaat veel peesjes en er zijn twee stuks aan een rund
Nu wat hier beschreven is en waar men het in somige restos in Brussel het over hebben en waar er maar één stuk is wel dit
is de longhaas en dit heeft ook een sterke pees midden in en daar is er maar één stuk van ongeveer 1.5 kg !
in de Brusselse restos noemt men dit Onglet à l’échalote dus geserveerd met gestoofde sjalotjes, denk dat het recept zelfs op mijn webside staat !

De pastoorshoed dit is de eerste drie platte ribben( middenstuk en door de vorm heeft dit zijn naam) van het voorkwartier van een rund !
Dit word in de eerste plaats gebruikt voor soepvlees, ook voor stoofvlees en nu in somige streken als gegrilde ribben en dan noemt men het runds spare-ribs !!

lowie

Bericht door lowie » 25 dec 2009, 16:32

Afbeelding

Dit is de longhaas - of de - binnenspier of - in het frans Onglet

Wat men hier de spinnekop noemde

berexstone

Bericht door berexstone » 26 dec 2009, 16:47

Ja, een onglet eet ik tegelmatig, bijvoorbeeld 'Onglet saignant à l'échalote'. Ook 'Onglets d'agneaux' zijn best te doen.

Plaats reactie