gedroogde gerookte garnalen

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Maurits

gedroogde gerookte garnalen

Bericht door Maurits » 05 dec 2009, 13:22

Vandaag bij de toko gedroogde gerookte garnalen gekocht; het ruikt echt heerlijk. Heeft iemand een idee hoe dat gebruikt moet worden? Ik ga vanavond maar een paar in mijn tom ka kai soep mee laten trekken.

Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: gedroogde gerookte garnalen

Bericht door Leo » 05 dec 2009, 13:59

geen flauw idee. Het lijkt me wel lekker.
Is het heel hard? Misschien kun je het malen als poeder ofzo..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

KNL

Bericht door KNL » 05 dec 2009, 21:36

olie van maken, sorbet, ...
ben wel benieuwd naar het resultaat!

Maurits

Bericht door Maurits » 06 dec 2009, 14:26

Het is behoorlijk krokant, dus poeder zal wel kunnen. Dan kan je het ook in marinade gebruiken.

Gisteren meegetrokken in kokossoep en dat was echt heerlijk, dus dat ga ik vaker doen. Misschien zelfs mee laten trekken in een bisque.

KNL, olie is idd ook een goed idee. Ga ik vanmiddag maken denk ik. Hoe zou je er sorbet van maken? Zoet?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

hobbybob

Bericht door hobbybob » 07 dec 2009, 16:36

edit by leo
SAUCE AIMÉE (AIMÉEES KRABSAUS)

Toen mijn vriendin Aimée uit Benin op bezoek was, ondernam ze op een avond een van haar beruchte strooptochten naar mijn favoriete groentewinkel in de buurt. We waren onderweg terug naar het appartement van haar zus, die zij met een diner wilde verrassen. Vliegensvlug kocht ze okra’s en tomaten. Terwijl we naar buiten liepen kreeg ze een paar kleine verse blauwe landkrabben in de gaten. Zodra we in het appartement van haar zus Theodora waren gearriveerd, liep Aimée naar de keuken en nog geen uur later stond het eten op tafel.

Wilt u geen pikante saus, verwijder de peper dan halverwege de kooktijd. Voor een andere maak kunt u tijdens de bereiding een snufje West-Afrikaans specerijenmengsel door de saus doen.

500 g verse okra’s

2 grote, rijpe tomaten, ontveld, zaden verwijderd en grof gehakt

1 Spaanse peper (habañero of een andere extreem hete peper), ingeprikt met een vork

4 eetlepels gedroogde gerookte garnalen, tot poeder vermalen

7,5 dl water

zout en versgemalen zwarte peper naar smaak

250 g vers krabvlees

8 grote rauwe garnalen, schaal en darmkanaal verwijderd

Was de okra’s, verwijder de uiteinden en gooi lelijke of harde okra’s weg. Doe de okra’s in een grote pan met de tomaten, de Spaanse peper, de gemalen garnalen en het water en breng aan de kook. Voeg zout en zwarte peper naar smaak, het krabvlees en de grote garnalen toe en laat nog koken gedurende 5 - 7 minuten, of totdat het krabvlees gaar is. Verwijder de Spaanse peper als het gerecht naar uw smaak heet genoeg is. Serveer warm op witte rijst of een puree.

4 personen

land : Benin

gerechtsoort : hoofdgerecht

bron : Koken in Afrika : Een culinaire en culturele ontdekkingsreis / Jessica B. Harris

KNL

Bericht door KNL » 10 dec 2009, 15:08

uhu 'zoet', heb een goed recept voor ijs, ongeveer 250g van die garnalen(of minder, hangt ervan af hoe straf dat spul is)
4dl melk, 4dl room, 20g glucose, 80g procrema, 50g dextrose

alles opkoken behalve de procrema en dextrose, er bij voegen als het koud is, even mixen en afdraaien
(is wel recept voor pacojet, heb je dat ter beschikking?)

groetjes

Guido

Bericht door Guido » 13 dec 2009, 13:34

op het werk gebruik ik zelf de kleine variant, een beetje het formaat van de hollandse garnaal.
gebruik het zelf voor m`n zwarte kleefrijst, maar het gaat ook regelmatig de kokossoep in of het wordt gebruikt voor dressings etc.

Plaats reactie