Tofiq Halwachy

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Emiel

Tofiq Halwachy

Bericht door Emiel » 17 nov 2009, 13:35

Enkele weken geleden is mijn vader voor zijn werk naar Kurdistan, Irak geweest. Zoals gewoonlijk brengt hij van zijn reizen iets voor me mee. De ene keer kruiden andere keer een likeurtje. Nu had hij wel iets heel raar bij. Tofiq Halwachy.
Voor me had ik een doosje, dat met enkele nageltjes dichtgemaakt is. Na opening bleek het doosje gevuld te zijn met een wit poeder. Daarin zitten de Tofiq.
Ik heb een e-mail gestuurd naar het bedrijf dat deze produceerd maar heb echter niks ontvangen. Dus ik geef verder een beschrijving naar eigen indrukken en info die ik heb gekregen van mijn vader.
Tofiq lijken een soort van nougat brokken. Iets zachter van structuur. En licht grijs/bruin van kleur. Het poeder dat er rond zit stoort niet of nauwelijks. Het is geen bloem. Ook bemerk ik een vleugje cardemon. En er zitten vele noten in.
Ook als smaakstof wordt er gebruik gemaakt van manna, na enig opzoekwerk op internet bedoeld men vermoedelijk het hars van de Boswellia Thurifera boom. Het sap wordt gedroogd en verwerkt, in de Tofiq.
Dit is het zo'n beetje, info over het ontstaan ervan heb ik niet, jammer. Wel heb ik enkele foto's gemaakt.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Tofiq Halwachy

Bericht door Leo » 24 nov 2009, 09:12

Afbeelding
Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

cyrano
Contacteer:

Re: Tofiq Halwachy

Bericht door cyrano » 24 nov 2009, 11:02

Heel veel info ga je er ook niet over vinden. Het is inderdaad een neefje van noga. Over gans de Balkan en in het Midden-Oosten worden dergelijke snoep brokken gemaakt van ingrediënten als: honing, suiker, geroosterde noten (amandelen, okkernoten, hazelnoten of pistachenoten), gekonfijt fruit en natuurlijk allerhande aroma's en specerijen...

Interessant dat ze in Kurdistan manna gebruiken. Ik kende de boom, maar wist niet dat er nog culinair gebruik gemaakt wordt van het hars. In parfum en wierook kom je het wel nog vaak tegen. Ik heb er ook een artikeltje over:

http://objectief.be/Olibanum-wierookboo ... a-spp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie