Garnalen, levende

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Garnalen, levende

Bericht door Leo » 08 okt 2009, 14:54

Levende Garnalen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze worden verkocht onder de naam Levende Garnalen. (pinaes japonica)
Als ze geleverd worden leven ze dus nog, koud bewegen ze niet zo heel erg..Zit in elk geval een heerlijke smaak aan.

Redelijk aan de prijs rond €36,50 per kilo.
In 1,12 kg zitter er volgens mijn telling 39.
Komt dus neer op €1,05 per stuk.

Maar ze zijn heerlijk!
te koop bij schmidtzeevis
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

cyrano
Contacteer:

Re: Garnalen, levende

Bericht door cyrano » 09 okt 2009, 12:13

pinaes japonica?

Japanse den?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 okt 2009, 15:44

ja..zal het wel verkeerd hebben opgeschreven, maar zo stond het op de factuur. Ik zal het de volgende keer nakijken.

vond het ook gek tijdens het zoeken er na.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 09 okt 2009, 16:11

Heerlijk, het is echt zelden dat je in Nederland echt verse (dus levende) garnalen kunt kopen. En ze zijn zo tig veel keer lekkerder dan dan die grondsmaak diepvries krengen van zo'n kweekmodderpoel uit azie!

Zijn er ook verschillende maten te koop?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 okt 2009, 23:08

dacht het wel. had nu de maat 40/60

als het goed is krijgen we ze morgen weer binnen...
www.koksforum.nl

chef peter

Bericht door chef peter » 08 mei 2010, 23:48

Pinxo schreef:Heerlijk, het is echt zelden dat je in Nederland echt verse (dus levende) garnalen kunt kopen. En ze zijn zo tig veel keer lekkerder dan dan die grondsmaak diepvries krengen van zo'n kweekmodderpoel uit azie!

Zijn er ook verschillende maten te koop?
Diepvries garnaaltjes komen niet enkel uit Azie, maar ook uit Afrika, en Equador. Een groot verschil is dat Equador als enige zijn garnalen niet behandeld. Dus ik denk dat die Hollandse garnaal van de sponsor de zelfde kwaliteit behoord te hebben als een Vanamei uit Zuid Amerika. Ik weet niet waar deze vandaan komt maar er zit behoorlijk wat melanosis lijkt, maar ben er niet zeker van. Vind de maatjes erg klein voor het geld wat betaald moet worden. Smaak zal prima zijn, maar durf ze direct langs diepgevroren te leggen, vorst heeft mits niet te lang geen invloed op garnalen omdat ze een flexibele cel structuur hebben. Heb er niet echt veel verstand van met heb het van horen zeggen .... :)

ps. modder poel klopt niet helemaal, heb ongeveer 30 kwekerijen bezocht en geen modder tegen gekomen in Thailand.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 09 mei 2010, 01:26

Die modderige smaak herken ik in veel kweek vissen en dus ook garnalen.....naar mijn bevindingen komt het door de voeding.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Pinxo

Bericht door Pinxo » 15 mei 2010, 07:33

Da's inderdaad ook mijn probleem, vel van die kweekvissen/schaaldieren hebben een 'grondsmaak'

Ik zag trouwens pas dat de Makro ook verse garnalen verkoopt, even nagevraagd bij de verkoper en schijnt standaard assortiment te zijn en blijkbaar echt vers dus niet ontdooit.
Ik kom zelden bij de Makro, alleen voor specifieke Spaanse wijnen. Voortaan dus maar wat vaker gaan :)

Plaats reactie