Drents Heideschaap

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Maurits

Drents Heideschaap

Bericht door Maurits » 01 okt 2009, 08:29

Van http://www.drentsheideschaap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;:
Het Drents Heideschaap is het oudste schapenras van het vaste land van West-Europa. Vanaf ongeveer 6000 jaar geleden komt het in ons land voor. Later ontstond in de beekdalen aan de rand van het Drents Plateau een iets productiever schaap: de Schoonebeeker, een zwaarder ras met een betere kwaliteit wol.

Fokkers en houders van deze rassen, verenigd in de Nederlandse Fokkersvereniging het Drentse Heideschaap, dragen bij aan het levend houden van een uniek Nederlands cultuurhistorisch erfgoed.

Afbeelding

Kookt iemand ermee?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

culinairezaken
Contacteer:

Re: Drents Heideschaap

Bericht door culinairezaken » 01 okt 2009, 22:20

Vroeger hadden we zelf een paar rondlopen. Deze verdwenen uiteindelijk in de vriezer... heel vervelend.
van het voorjaar heb ik voor een party een heel drents heidelam op drie verschillende manieren bereid. Smaak is wat sterker dan gewoon lam. Mij bevalt het erg goed.
Als het er uitziet als een eend, klinkt als een eend en beweegt als een eend, dan moet het waarschijnlijk iets langer op de grill.

Maurits

Bericht door Maurits » 02 okt 2009, 07:26

En ik las dat het vrij mager is, en een beetje wildachtig. Is dat ook jouw ervaring?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

culinairezaken
Contacteer:

Bericht door culinairezaken » 02 okt 2009, 10:38

er zit inderdaad een sterkere smaak aan dan "gewoon"schaap. Het viel bij mij wel mee omdat ik een redelijk jong lam had.
Als het er uitziet als een eend, klinkt als een eend en beweegt als een eend, dan moet het waarschijnlijk iets langer op de grill.

timberland

Bericht door timberland » 14 nov 2009, 02:56

Een heideschaap is toch gewoon een Moeflon!!! of wordt ik een beetje gek, Morgen krijg ik een rug van de Hanos/ISPC
I Prefere the '53 by myself

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 15 nov 2009, 01:29

timberland schreef:Een heideschaap is toch gewoon een Moeflon!!! of wordt ik een beetje gek, Morgen krijg ik een rug van de Hanos/ISPC
Dat denk ik niet, eigenlijk. Een moeflon is een bergschaap, zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moeflon" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie