Stevia

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Cees Timmerman
Contacteer:

Stevia

Bericht door Cees Timmerman » 26 jul 2009, 08:33

Iemand bekend met de plant stevia? De blaadjes zijn superzoet, het kan gebruikt worden als alternatieve zoetstof, sterker dan suiker maar 0 calorieën. Quique Dacosta gebruikt het in poedervorm (de blaadjes drogen en vermalen) in combinatie met foie gras. Vorige week van een leverancier een paar proefblaadjes gekregen, het is inderdaad superzoet. Beetje dezelfde smaaksensatie als je honeycress van Koppert in je mondje stopt.
Nu las ik na wat gegoogle dat het eigenlijk verboden is in Europa, de suikerindustrie schijnt het tegen te houden beweren sommige mensen. In Japan wordt het al jaren gebruikt als zoetstof.
Best spannend, een verboden kruid. Heeft iemand er ervaring mee?

cyrano
Contacteer:

Re: Stevia

Bericht door cyrano » 26 jul 2009, 11:38

Het is inderdaad niet toegelaten voor voeding. Dat hebben we aan de Belgische professor Geuns (KUL) te danken. Niet dat dat een tegenstander van Stevia lijkt, maar hij was zo onhandig een paar jaar geleden Stevia voor te leggen aan de commissie van de EU als nieuw voedingsmiddel. Dat zorgt ervoor dat een heleboel testen moeten gedaan worden en niemand wil die eigenlijk betalen.

Nochtans wordt Stevia in Zuid Amerika al heel heel lang gebruikt in bv. thee. Bij bestaande voeding mag verondersteld worden dat het ingrediënt veilig is en zijn de testen veel minder uitgebreid en dus veel goedkoper.

Normaal ging Geuns in 2007 een nieuwe poging doen. Maar Stevia is uit het nieuws en ik heb er niks meer van vernomen.

Je zou bijna gaan veronderstellen dat het een geslepen manier is om ervoor te zorgen dat Stevia in Europa niet goedgekeurd geraakt. Maar Geuns heeft ook veel gedaan om Stevia populair te maken, dus dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ik dacht trouwens dat het ook in de US verboden is. Maar de rest van de wereld maakt er dankbaar gebruik van.

In België (waar de belangen van de suikerindustrie, met name Südzucker, zeer groot zijn en de lobbying zeer innig verweven met de overheid) is men op een bepaald moment zelfs zover gegaan dat de politie plantjes op markten in beslag genomen heeft. Vervolging is er nooit van gekomen. Ondertussen is Stevia dus verdrongen tot een ondergronds circuit van enthousiaste tuiniers en diabetici. Zij weten heel goed wat de voordelen zijn, voor de gezondheid en je portemonnee...

Naast de plant en de gedroogde blaadjes is ook de zoetstof puur in de handel. Op ebay, bv. kan je zakjes stevioside kopen. Soms zijn de prijzen wel belachelijk, want het is niet duur. Maar het feit dat het niet toegelaten is, zorgt ervoor dat er een lucratieve zwarte markt voor is.

De controle is trouwens onwetend en zo lauw dat het wel degelijk te koop is in reformwinkels, bv.

joop45

Bericht door joop45 » 27 jul 2009, 21:09

De naam van het plantje is Stevia Rebaudiana. In de jaren 90 even heel populair geweest als plantje in de tuin om bijvoorbeeld je thee mee te zoeten. Nooit toegestaan voor commercieel gebruik.
Sinds vorig jaar in de US toegelaten als zoetstof in dranken en voedingsmiddelen. De werkzamem stof stevioside is tussen de 200 en 300 keer zo zoet als suiker. Aspartaam en Acesulfaam-K zijn 200 keer zo zoet als suiker en dan is er nog sucralose dat tussen de 400 en 600 keer zo zoet is. Stevia is (nog) niet toegelaten in Europa vanwege het ontbreken van een voldoende wetenschappelijk dossier.

Dat de suikerindustrie het op de markt brengen van dergelijke stoffen zou verhinderen is een sprookje. Sucralose wordt gefabriceerd door Tate & Lyle, een van de grootste suikerproducenten ter wereld.

Overigens heeft Stevia een nogal bittere bijsmaak en een hinderlijk dropbijsmaak.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 27 jul 2009, 23:07

Dat sprookje is heel reëel. Een aantal jaren geleden is de suikerindustrie er zelfs in geslaagd een UNO rapport over voeding zwaar te corrumperen. Er was maar één zin gewijzigd: waar er eerst stond "maximaal een koffielepel suiker per dag is niet ongezond" werd door een UNO werknemer deze zin veranderd in "Een lepel suiker is gezond". De werknemer in kwestie kreeg na z'n ontslag een goedbetaalde job bij een lobby groep die o.a. voor de suikerindustrie werkt. je kan dit verhaal natrekken o.a. op de website van de BBC. Gelukkig werd dit voor een keer tijdig ontdekt.

En je gooit synthetische zoetmakers als sucralose op één hoop met stevisoside. Beide hebben niks met mekaar te maken. Sucralose (E955) is goedgekeurd na bijzonder weinig research. Als je er pubmed op naslaat zal je, in tegenstelling met de meeste andere voedingsadditieven hooguit een twintigtal studies vinden. Dat is bijzonder weinig. Tate & Lyle zijn inderdaad een grote "suiker" producent, maar wat je er vergeet bij te melden is dat een groot deel van hun productie bestaat uit HFC (High Fructose Corn) siroop. En dat is scheikundig bewerkt maîs zetmeel en dus ook al geen natuurlijke suiker meer. En HFC is momenteel in de USA volgens sommige onderzoekers reden nummer één voor de obesitas epidemie.

Bovendien is de hele handel in synthetische zoetmakers gericht op één ding: patentering. Monsanto heeft ondertussen aspartaam opgegeven en ondergebracht in een apart bedrijf omdat het patent al enkele jaren verlopen is. De industrie kan niks beginnen met stevia omdat het een plant is en die kunnen ze niet patenteren. En de geschiedenis van aspartaam leert ons dat er toen zeer veel illegale beïnvloeding geweest is van de onderzoekers van de FDA. Eén van de voorstanders van het goedkeuren van aspartaam binnen de FDA is nu een goedbetaalde lobbyist voor een bedrijf dat Monsanto als grootste klant heeft. Is er eigenlijk nog iemand die gelooft dat Monsanto goede bedoelingen heeft met onze gezondheid?

En ondertussen heeft diezelfde industrie zich weeral op valsspelen laten pakken: ze hebben in 2007 een medisch tijdschrift opgericht dat er alleen op gericht was zoveel mogelijk positieve studies van geneesmiddelen en voedingsadditieven te publiceren. Dat natuurlijk omdat o.a. de FDA het aantal studies telt voor ze tot goedkeuring overgaan. En natuurlijk zijn deze studies geschreven door onderzoekers die rechtstreeks of onrechtstreeks betaald worden door dezelfde industrie. het tijdschrift is in 2008 een roemloze dood gestorven toe een onderzoeksjournalist ze aan de schandpaal genageld heeft.

En stevioside en stevia zijn in een groot deel van de wereld wel toegelaten. In Japan is het een heel populaire zoetmaker. Medisch worden de voordelen voor diabetici er dan ook erkend. Het heeft geen bittere bijsmaak en de dropsmaak die je noemt komt alleen voor bij thaumatine (E957) een andere natuurlijke zoetmaker die veel in snoep gebruikt wordt. Het doet wel een beetje aan zoethout denken, een smaak die door nogal wat mensen als onaangenaam ervaren wordt. Raar genoeg vinden diezelfde mensen Stevia vaak niet zo onaangenaam als zoethout. En, wat dat betreft is er geen enkele zoetmaker die geen enkele bijsmaak heeft. Alleen suiker smaakt als suiker.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 28 jul 2009, 07:49

Heerlijk, al die gegevens, ik zie een script voor een spannende thriller. Of de broeders van de keuringsdienst van waarde moeten er maar eens achteraan gaan.
Maar wat ik nog niet helemaal kan volgen, mag ik het officieel gebruiken in mijn keuken of niet?
Als Quique Dacosta het gebruikt en wereldkundig maakt via zijn prachtige boek neem ik aan van wel, of staan er dan binnenkort enge mannen in zwarte pakken met donkere zonnebrillen op de stoep die mij namens de suikerindustrie een lesje komen lezen?

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 28 jul 2009, 11:08

Het mag niet. Stevia is niet toegelaten voor voeding door de EU. Hoe 't verder precies zit in Nederland weet ik ook niet, heb daar geen ervaring mee. Quique Dacosta is dus eigenlijk in overtreding. Maar hij mag het natuurlijk wel beschrijven in z'n boek en maken, voor export buiten de EU dan.

Hier in Belgiê is dat, zoals gewoonlijk een beetje wit-grijs-zwart. Het mag officieel niet, maar er zijn plaatsen waar stevioside gewoon verkocht wordt. Vaak met een slogan in de trant van "goed voor diabetici". Ook de plantjes zijn in de tuinhandel wel te koop, maar dat mag dan weer wel. En er wordt wel heel af en toe tegen opgetreden, in tegenstelling tot bv. Za''atar, een kruidenmengeling die in de supermarkt te koop is, maar waar sumak (Rhus Coriaria) in zit, dat hier verboden is vanwege mogelijke reacties op urushiol type allergenen...

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 28 jul 2009, 12:08

In Nederland is sumac gewoon te koop in horeca groothandels.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 28 jul 2009, 15:51

Ja, 't is vziw alleen in België aanwezig op de lijst van planten die niet (meer) voor voeding toegelaten zijn...

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 28 jul 2009, 16:17

Over een paar jaar blijkt dat jullie gelijk hadden, dan zijn de Belgen de enige nog overgebleven bewoners van onze aardbol......

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 29 jul 2009, 10:17

Ik heb zo'n vermoeden dat ze 't hier op de lijst geplaatst hebben omdat in het genus Rhus ook de Rhus toxicodendron (poison ivy in 't engels) zit. En die is berucht omdat hij zoveel urushiol bevat dat ermee in aanraking komen al genoeg is om hevige uitslag te krijgen. Maar dat is een Noordamerikaanse soort, en dus moeilijk te verwarren met Sumak. Sumak (de struik) bevat ook een heel klein beetje urushiol, maar in Za 'atar zitten de gedroogde bessen. Dat geeft die kruidenmengeling ook z'n dieppaarse kleur. En in die bessen zit geen urushiol.

Soms is 't moeilijk te achterhalen waarom iets verboden is.

En bespaar me voor een wereld met alleen Belgen ;-) Saai.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 11 sep 2009, 00:05

vandaag wat stevia poeder gekregen via via. Een poeder die je moet doseren met 1:200
Grappig spul.

Moeten even goed bekijken, wat ik er mee kan. Kost wel een vermogen dat spul.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 sep 2009, 06:23

Heb de verse blaadjes gedroogd en poeder van gemaakt. Zal het je wel een keer laten proeven als je weer eens in de buurt bent. :wink:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 11 sep 2009, 07:52

weet niet of dat er in zit voorlopig. :wink:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 30 okt 2009, 09:44

De honingcress van Koppertis ook gewoon stevia ;) !

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 okt 2009, 12:38

In ieder geval niet ecxact hetzelfde Ralph. Ik heb ze beide in huis gehad, stevia is veel zoeter.

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 01 nov 2009, 23:53

weet toevallig dat men in zuid Spanje een experiment is gestart om een kleine Stevia Rebaudiana Bertoni plantage op te starten. (wordt waarschijnlijk een van de zeer weinige in Europa..)

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 04 nov 2009, 17:55

net ontdekt dat er zelfs tandpasta bestaat waar ze stevia in gedaan hebben :? .

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 04 nov 2009, 18:19

ja..dat is voor mij geen verrassing.....

Hoe denk je denk je dat de Coole smaak er aan komt...?
echt geen echte mint ofzo :wink:
www.koksforum.nl

andalucia
Contacteer:

Bericht door andalucia » 04 nov 2009, 19:07

vond het eigenlijk een beetje idioot...Maar goed, ik kan me vergissen en wie weet is het ook nog eens heel erg goed voor de tandjes :P

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 04 nov 2009, 19:40

Cees Timmerman schreef:Over een paar jaar blijkt dat jullie gelijk hadden, dan zijn de Belgen de enige nog overgebleven bewoners van onze aardbol......
Dat plezier gaan ze ons echt nooit gunnen :lol: :lol: :lol:
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 04 nov 2009, 19:46

Toeval of niet, een paar maanden geleden heb ik contact gehad met professor Jan Geuns hierover.
Hieronder volgt de email die ik verzond + zijn antwoord hierop. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

Beste Dave,

Op zich een goede idee om stevia te gebruiken voor oudere mensen, want dat is een zeer goed en veilig product. Jammer genoeg is het nog altijd niet toegelaten in Europa, maar dat zal waarschijnlijk volgend jaar veranderen.

Antwoorden op uw vragen: zie hieronder. Als attachment een algemene tekst over stevia.

Mvg,

Jan

For information on stevia: see our website http://www.kuleuven.be/bio/biofys" onclick="window.open(this.href);return false; under "Stevia Center" and http://www.eustas.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Prof. Dr. Jan M.C. GEUNS
Lab. Functional Biology KULeuven
Kasteelpark Arenberg 31 BUS 2436
3001 Heverlee - Belgium
Tel.: +32-16-321510
Fax: +32-16-321509
e-mail: Jan.Geuns@bio.kuleuven.be

From: dave
Sent: dinsdag 18 augustus 2009 22:29
To: Jan Geuns
Subject: stevia

Beste professor,
Met veel interesse heb ik uit professioneel oogpunt verschillende artikelen over u gelezen ivm Stevia.
Ik ben Beeckmans Dave en werkzaam als afdelingshoofd keuken in een rust-verzorgingstehuis , waar ik ben aangeworven met als doel een upgrade te organiseren van de maaltijden. momenteel ben ik bezig met het testen van producten als nutilis, agar agar, lotta, kappa en andere moleculaire kooktechnieken met als doel de gerechten (soepmixen etc..) voor de patiënten met slikproblemen aantrekkelijker te maken betreffende presentatie en structuur.
Als volgende stap wou ik ook de algemene kookproductie vereenvoudigen en kwalitatiever beter maken. Omdat er nu eenmaal vele diabeet patiënten zijn bij ouderlingen is de kook niet altijd eenvoudig daar het dubbel werk is. Vandaar ook mijn gedachtengang dat het mooi zou kunnen zijn om een product als stevia te gebruiken als zoetstof en de gewone suiker volledig te weren uit de keuken, met als doel gezondere, voor iedereen beschikbare maaltijden te serveren.
Omdat mijn kennis over stevia bijna nihil is en sommige fora contradictisch had ik graag wat tips en advies van u verkregen over volgende zaken:
- is stevia toegestaan als zoetmiddel in België?

Nog altijd niet toegestaan. Binnenkort is rebaudioside A (een van de zoetstoffen uit stevia) wel reeds toegelaten in Frankrijk. Tekst moet nog in Franse staatsblad verschijnen.

- moet ik mijn kookprocessen aanpassen vb maillard reactie.

Stevioside is zeer stabiel tot 200°C en de maillard reactie treedt niet op.

-Is stevia in België verkrijgbaar in grootverpakkingen voor professionele doeleinde

Momenteel nog niet.

- zijn er risico's verbonden bij het gebruik van stevia voor onze doelgroep (bejaarden)

Er is geen enkel risico, integendeel: stevioside verlaagt bloedglucose, verhoogt de gevoeligheid voor insuline, verlaagt de bloeddruk en voorkomt aderverkalking. Dit is allemaal duidelijk aangetoond in diermodellen. Om deze effecten te verkrijgen, zou men wel hoge doses moeten gebruiken (750 mg/dag) en die doses worden meestal niet gehaald als men het als zoetmiddel gebruikt.

- wat is de zoetkracht in vergelijking met suiker .

250 à 300 x zoeter

- is de aankoopprijs (duurder?), ik moet dit natuurlijk kunnen verantwoorden betreffende foodcost.

Goede kwaliteit stevioside kost rond de 100 euro per kg. Rebaudioside A kost ongeveer 250 euro per kg. Rekening gehouden met de zoetkracht, valt het eigenlijk nog mee.

- heeft u misschien weet over collega kok's die er reeds mee werken zodat ik misschien ook bij hun terecht kan met
eventuele vragen.

Neen

- zijn er bij gebruik en verwerking punten waar ik rekening mee moet houden, vb allergiën, bepaalde reactie's etc.

Voor zover ik weet, zijn er geen nevenwerkingen bekend en zijn waarschijnlijk ook niet te verwachten. De basisstructuur van stevioside gelijkt immers zeer veel op gibberellinen, en dat zijn plantenhormonen die in alle planten voorkomen en die dus dagelijks gegeten worden door de hele wereldbevolking. Ons lichaam is aangepast om met dergelijke componenten om te gaan.

Dit waren zowat de vragen die in mij opkomen.
Ik wens u alvast te bedanken voor een mogelijk antwoord hierop.
Mvg
Beeckmans Dave
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 04 nov 2009, 23:17

Goede vragen en duidelijke antwoorden! Bedankt!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

rollem

Bericht door rollem » 04 jan 2010, 17:58

Naast de 2 websites die professor Jan Geuns opgaf, bestaat er ook http://www.stevia.eu" onclick="window.open(this.href);return false;.
Indien er in het voorjaar een 'go' komt vanuit de EU worden op deze website ook verkoopsadressen vermeld.

Stevia

Bericht door Stevia » 26 mei 2010, 12:44

Stevia is een zoetstof en staat ook wel bekend als Stevioside extract of rebaudioside. Het product is zeer populair als zoetstof omdat het zeer weinig calorieën bevat (1 theelepel bevat slecht 0,0001 Kcal). Stevia is gemaakt van een plant en 100% natuurlijk. Stevia bevat dus ook niet het kankerverwekkende middel aspartaam. Stevia is zeer geschikt voor diabetespatiënten.

Op http://www.steviazoetstof.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is Stevia verkrijgbaar in vloeibaar, poedervorm en als zoetje (pilletje).

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 26 mei 2010, 14:19

we kregen naast gewone suiker ook stevia poeder bij de koffie @ spoon (parijs).

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 29 mei 2010, 17:21

Stevia is nog steeds verboden voor voeding in de EU, maar daar komt verandering in. In Frankrijk is het al toegelaten, de rest van de EU is ergens voor 2011-2012. De technische commissie van de EU heeft het op 14 april goedgekeurd. Nu moeten alleen de lidstaten hun wetgeving nog aanpassen.

Het is toch wel merkwaardig dat het plots wel goedgekeurd wordt, nu Cargill de extractie methode van stevioside en rebaudiside gepatenteerd heeft. Ze willen het dan ook op grote schaal op de markt brengen, vnl. als calorieloze vervanging voor HFC (synthetische suiker op basis van maïs zetmeel) en aspartaam.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 mei 2010, 06:11

Stevia plantjes nu te koop bij vanilla venture.

Bert Peeters

Bericht door Bert Peeters » 07 jul 2010, 10:27

Ben net een e-mail adres tegen gekomen otmail.comwaar men ook steviaplantjes te koop aanbied. marcodjin@hotmail.com.
Volgens mij is deze van een hobbyist en in het zuiden des lands.

Groet Bert

fabiano

Bericht door fabiano » 08 jul 2010, 13:58

cyrano schreef:Stevia is nog steeds verboden voor voeding in de EU, maar daar komt verandering in. In Frankrijk is het al toegelaten, de rest van de EU is ergens voor 2011-2012. De technische commissie van de EU heeft het op 14 april goedgekeurd. Nu moeten alleen de lidstaten hun wetgeving nog aanpassen.

Het is toch wel merkwaardig dat het plots wel goedgekeurd wordt, nu Cargill de extractie methode van stevioside en rebaudiside gepatenteerd heeft. Ze willen het dan ook op grote schaal op de markt brengen, vnl. als calorieloze vervanging voor HFC (synthetische suiker op basis van maïs zetmeel) en aspartaam.

Beste Cyrano, in Nederland is het schijnbaar ook al goedgekeurd want op de webshop van Stevio verkopen ze het gewoon voor in de koffie en thee.

Hoe zit dat hier dan? Net als in Frankrijk? Ik heb het trouwens gewoon besteld hoor, daar niet van...

Groet,
Fabiano

Maurits

Bericht door Maurits » 09 jul 2010, 07:48

14 april 2010, de website van de European Food Safety Authority:

"The European Food Safety Authority’s scientific Panel on additives, the ANS Panel, has assessed the safety of steviol glycosides, sweeteners extracted from plant leaves, and established an Acceptable Daily Intake for their safe use. The assessment has been sent to the European Commission which will consider whether or not to authorise the substances in the European Union for their proposed use in particular in sugar free or reduced energy foods such as certain flavoured drinks, confectionery with no added sugar or energy reduced soups.

Toxicological testing showed that the substances are not genotoxic, nor carcinogenic, or linked to any adverse effects on the reproductive human system or for the developing child. The Panel set an Acceptable Daily Intake (ADI)[1] of 4 mg per kg body weight per day for steviol glycosides, a level consistent with that already established by the Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA).

The Panel points out, however, that this ADI could be exceeded by both adults and children if these sweeteners are used at the maximum levels proposed by the applicants.

Steviol glycosides are intense sweeteners extracted from the leaves of the stevia plant (Stevia rebaudiana Bertoni). These substances, such as stevioside and rebaudioside, range in sweetness from 40 to 300 times sweeter than sucrose.

EFSA reviewed the safety of three dossiers supporting requests for authorisation. Food additives such as sweeteners must be explicitly authorised at European level before they can be used in foods."

KORTOM: stevia is goedgekeurd in de EU
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

tforce

Bericht door tforce » 27 aug 2010, 16:14

Hoi,

ben nieuw op dit forum. Ik heb Stevia leren kenne via kennismakingspakket vanuit Nederland. Uitermate tevreden over resultaat.
Ik heb het product gevonden in 1 natuurwinkel in Leuven, maar dit tegen een SCHANDALIG HOGE PRIJS!!!!
Hoor ik vandaag toch wel dat er in Herverlee een verdeler is.
Dus adres- email-telefoon (never mind) heel erg welkom.

Wie kan mij helpen???

much obliged

rollem

Bericht door rollem » 21 sep 2010, 18:20

Beste Maurits,

Je citeerde de tekst van EFSA correct: "EFSA reviewed the safety of three dossiers supporting requests for authorisation. Food additives such as sweeteners must be explicitly authorised at European level before they can be used in foods.".
Met andere woorden: noch Stevia (de plant) noch de steviol glycosiden zijn goedgekeurd als zoetstoffen in de EU.

Alleen in Frankrijk geldt dat uitsluitend rebaudioside A met een zuiverheid van minstens 97% mag verkocht worden. In Zwitserland is het een case by case regelgeving. In Nederland en België wordt er druk geëxperimenteerd door o.a. Barry Callebaut om de juiste blend voor verschillende bereidingen te vinden om steviol glycosiden (uit de plant) te gebruiken vanaf ten vroegste 2011.

Omdat er geen regelgeving is in de EU is het moeilijk voor de leverancier, de kok en de consument hoe er mee om te gaan. Zolang er op de etiketten van de verpakte steviol glycoside(n) niet vermeld staat wat de concentratie is, over welke steviol glycoside(n) het gaat, met welke zuiverheid en door wie gecontroleerd valt het moeilijk om recepten voor te stellen ...tenzij je afneemt van éénzelfde bona fide leverancier die dat wel doet.

't Leest allemaal als scheikunde ... en dat is het ook. Op de homepage van http://stevia.eu/nl/ verneem je meer over het verschil tussen Stevia (de plant) en steviol glycosiden... en dat is waar EFSA het terecht over heeft. Op http://stevia.eu/nl/where-to-find-2/ zijn er enkele adressen te vinden waar je Stevia en steviol glycosiden voor uitwendig gebruik kan vinden.

Volgende week is er een belangrijk event te Londen over Stevia en steviol glycosiden . Misschien vind je er nog een plaatsje (http://www.fi-stevia.com/" onclick="wi ... urn false;. Koks die al ervaring hebben met steviol glycosiden ontmoeten dan graag op die dag Jim May, Jan Geuns, Joël Perret, Florence Berglund, Roland Lemaire, Greg Horn, Zanna McFerson ...en vele anderen.

Flupkes

Bericht door Flupkes » 01 okt 2010, 21:58

Over Stevia weet ik toch wel het een en ander te vertellen. Vooral is belangrijk om te weten
dat er verschillende stoffen zijn die de zuiverheid ervan bepalen. Ten eerste zijn dat de steviosiden en het gehalte rebaudina-A. Daar wordt veel mee gegoocheld. Als er namelijk op een verpakking staat : 100 % Stevia dan wil dat niet zeggen de de werkzame stof ook 100 % is natuurlijk....
De plantjes zijn leuk. Vooral om er thee van te trekken of in de witlofsalade bijvoorbeeld. Maar het probleempje is dat de de plant niet vorstbestendig is. Dus binnen overwinteren.
Ik gebruik de concentraten ook al geruime tijd en ben aan een zeer goede leverancier gekomen, die zeer sterke concentraten verkoopt. Daarom verkoop ik ze nu zelf ( en ook de plantjes ) .
Ze zijn af te halen in Beek ( Zuid-Limburg) .
info@stevia-shop.nl
06-31559646 ( NL )
0493-116802

rollem

Bericht door rollem » 07 okt 2010, 03:45

Je bent heel enthousiast over Stevia, Flupkes ... en dat siert je.
Ik raad evenwel iedereen aan om eerst 'Stevia and steviol glycosides' van Prof. Dr. Jan Geuns te lezen. Stevioside is één van de 17 gekende Stevia glycosiden, rebiana is een merknaam voor rebaudioside A (ook één van die 17). Meer info op http://www.stevia.eu.
Vorige week (Preparing for Stevia Approval in Europe -http://www.fi-stevia.com)wist Frances Hunt (http://www.ecco-eu.com)te melden dat Stevia glycosiden ten vroegste eind 2011 legaal zouden mogen verkocht worden in de EU.
De plant Stevia rebaudiana Bertoni mag vrij verkocht worden in de EU als sierplant, niet als zoetstof. De zuiverheid van de Stevia glycosiden worden enkel en alleen bepaald door de extractie(s), de concentratie noch de aard van de Stevia glycoside(n) worden helaas vrijwel nooit vermeld in de verkoop (uitz. http://www.esstevia.nl).
't Is de zoetstof (al dan niet in combinatie met andere zoetstoffen) van de toekomst, van een plantje dat massaal in China wordt gekweekt.

Jan Geuns

Bericht door Jan Geuns » 04 feb 2011, 12:14

Naar aanleiding van een verkeerde melding van een zekere "cyrano" als zou ik er de oorzaak van zijn dat stevia niet meer toegelaten is in Europa, wil ik hier toch wel een rechtzetting geven en de juiste feiten aanhalen. Vooreerst wil ik opmerken dat, als we in Europa van stevia spreken, men wel degelijk bedoelt: stevia als levende plant of gedroogde blaadjes. Europa beschouwt, onterecht, stevia als een Novel Food. De zoetstoffen uit de plant worden tezamen steviolglycosiden genoemd, de 2 voornaamste ervan zijn stevioside en rebaudioside A. Deze opgezuiverde extracten zijn voedseladditieven waarvoor we tegen einde 2011 een toelating verwachten. Voor ruwe stevia-extracten (zgn. syropen) is er in Europa blijkbaar geen plaats.
Wat is nu de echte reden voor het eerste ingediende dossier? In 1997 verkochten we steviaplanten, eerst in het laboratorium, later via een plantenkweker in Lochristi (bij Gent). De Belgische voedselinspectie heeft dan de verkoop stilgelegd met de bewering dat stevia een Novel Food was in Europa. Hoewel ik kon aantonen dat stevia reeds op de markt was lang voordat de Novel Food wetgeving in voege getreden was, en dat zelfs d'Adesky van het ministerie van volksgezondheid al in 1984 toegelaten heeft om stevia-extracten te verkopen, hielden de inspecteurs vol dat Stevia een Novel Food was en ik moest dus een dossier indienen om toelating te bekomen. Dat dossier werd afgekeurd. In 2007 heb ik een nieuw dossier ingediend als voorzitter van de intussen opgerichte Europese Stevia Associatie (http://www.eustas.org" onclick="window.open(this.href);return false;). Dat dossier zit evenwel muurvast in Berlijn, omdat men maar bijkomende vragen blijft stellen waarop geen antwoord mogelijk is. Intussen heeft EUSTAS een proces aangespannen tegen Europa en we verwachten dat het resultaat gunstig zal zijn, maaaaar de molen van het gerecht maalt zo traag....Indien het Europese gerechtshof positief beslist, dan is Stevia geen Novel Food meer en zou de plant en de blaadjes vrij mogen verkocht worden, hetgeen nu in principe nog steeds verboden is. Voor meer informatie over stevia en steviolglycosiden wil ik graag naar mijn nieuwe boek verwijzen: Stevia en steviolglycosiden: de naakte waarheid over stevia of de politiek in zijn blootje. Uitgeverij http://www.euprint.be" onclick="window.open(this.href);return false; (info@euprint.be), 108 pp., €20 (exclusief verzending).

wallis1

Bericht door wallis1 » 26 apr 2011, 19:39

Ben net nieuw op dit forum maar ik wil toch iets zeggen mbt. stevia-produkten. met een kleine aanpassing op je aanbieding/artikel mag je wel stevia verkopen . Ik doe dit al verschillende jaren. Op dit moment durf ik zelfs te zeggen dat ik de grootste verdeler van deze produkten ben.
Wat betreft Dr.Geuns, ik bewonder de man vanwege zijn vasthoudendheid maar het is inderdaad schandalig dat er nog steeds geen toelating is voor dit prachtige produkt. Het heeft meer voordelen dan dat er nadelen zijn . De EU-commissie is meer begaan met een universeel stekkertje voor je mobiel dan met echt belangrijke zaken. Ik weet niet of het is toegestaan maar ik ga een verwijzing maken naar mijn web-shop.
Voor geinteresseerden onder u : http://www.olivellaline.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatst omhoog gehaald door wallis1 op 26 apr 2011, 19:39.

Plaats reactie