Zeeprik/ Lamprei

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Bchef1
Contacteer:

Zeeprik/ Lamprei

Bericht door Bchef1 » 16 jun 2009, 18:03

Heb deze ooit van een visleverancier gehad:
Afbeelding

Is een aaseter die zich ook bij levende dieren naar binnen kan werken dmv de speciale bek:
Afbeelding

Persoonlijk vond ik dit de meest ranzige vissoort om schoon te maken, heb na 4 stuks de rest maar in het archief gegooid.
Vlees lijkt op paling maar veel bloederiger en vetter. gronderige smaak, blèh!
schijnt bij een specifieke bereiding toch wel binnen te houden zijn, zelfs een delicatesse volgens sommigen.
Heeft iemand hier wel een prettige ervaring mee?

bron: http://www.ravon.nl/Soorten/Vissen/Zeep ... fault.aspx
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Cees
Contacteer:

Re: Zeeprik/ Lamprei

Bericht door Cees » 16 jun 2009, 19:28

Tijdje terug geprobeerd ze te krijgen via onze vis leverancier, om op het forum te plaatsen...helaas nooit gelukt, ik wou dan de rivier prik. Maar ze zijn ook beschermd.
In de middeleeuwen werd het erg veel gegeten, misschien wel de reden dat we ze niet zo vaak meer vangen.

Heston blumenthal deed nog een middeleeuws recept namaken in 1 van zijn laatste shows " hestons feast"
Ze zien er inderdaad een beetje gemeen uit :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 16 jun 2009, 19:33

volgens mij heb je niks gemist!

volgens mij zijn het wel verschillende soorten, rivier- en zeeprik.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 16 jun 2009, 19:39

Ja klopt, zit idd verschil in.
Ben blij dat ik niks gemist heb dan :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 jun 2009, 22:49

blijf me elke weer verbazen over wat voor soort vissen er allemaal zijn..

Is het te eten?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 17 jun 2009, 14:09

Leo schreef:Is het te eten?
Nee... krijg rillingen als ik er weer aan denk!
Het is een bloedzuiger en zo smaakt het ook :(

bereiden als paling, bv á la Bordelaise

Henri Roquas

Bericht door Henri Roquas » 12 mar 2010, 17:14

Ontdekte vandaag (12/3/10) deze opmerkingen over de zeeprik of negenoog en de rivierprik ivm schrijven van een kookboek waarin een hoofdstuk zal zijn gewijd aan zg levende fossielen (organismen die onveranderd soms al honderden miljoenen jaren op de aarde voorkomen (hoop dit boek dit jaar te publiceren). Voorbeelden van levende fossielen, behalve de prik: steur, lancetvisje, kwal, haai, slangevis, moddersnoek, longvis, wimpelaal om een aantal visachtigen te noemen en die ook nog smakelijk gegeten worden). Deze twee prikkensoorten zijn de markantste onder deze levende fossielen. Behoren tot de zogeheten Kaaklozen - vandaar de ronde zuigmond - die meer dan 550 miljoen jaar geleden ontstonden. Kwamen tot de twintigste eeuw in grote getale in Europa voor en werden overal beschouwd als bijzonder smakelijk en aristocratisch voedsel, de eerste vangst werd, evenals de eerste haring, aan de koning aangeboden. Ook in Nederland kwamen zij voor, kwamen met honderdduizenden de rivieren op zwemmen. Verdwenen door vervuiling, het bouwen van stuwen het weghalen van grindbodem waar zij paaien - maar zijn intussen bezig terug te komen. Prikken zijn anadroom zoals de zalm: groeien op in zoetwater waar zij leven als tien cm grote larve; na circa tot tot zeven jaar vindt transformatie plaats en verandert deze wormachtige in een meer dan 1 meter lange rover die in zee jaagt op kabeljauw, zalm en zelfs op dolfijnen, soms worden mensen lastiggevallen! In Europa alleen in Frankrijk, aan de Dordogne en de Loire, in Spanje en in Portugal nog gastronomisch gewaardeerd. In Frankrijk met name, waar ook grote chefs zich hebben ingezet voor behoud van wat belangrijk Frans, gastronomisch erfgoed wordt beschouwd. Het dorpje Sainte Terre aan de Dordogne, presenteert zich sinds twintig jaar als Capitale de la Lamproie waar de Confrerie de la Lamproie zetelt en er ook een klein museumpje is ingericht gewijd aan de prik. Tussen december en mei worden ze hier met honderdenduizenden gevangen. De vangst is alleen toegestaan aan plaatselijke, ambachtelijk werkende vissers. Zij alleen ook mogen de vis vervolgens verkopen en verwerken (als conserve). Tijdens deze periode vinden overal evenementen plaats in het teken van de prik en op markten worden ze als smakelijk gerecht aangeboden. Het recept dat dan meestal wordt gebruikt gaat terug naar de middeleeuwen. De vis - eigenlijk kun je niet spreken van een vis - in stukken van een vingergrootte gesneden, wordt samen met stukken preiwit in een fles goede bordeaux en samen met zijn eigen bloed en aromaten op klein vuur minimaal vier uur gestoofd, Dan moet het stoofsel afkoelen. De volgende dag dient het stoofsel opnieuw vier uur op klein vuur stoven. Dan pas is het volmaakt. Men eet het met stukken stokbrood die met knoflook zijn ingewreven en drinkt er een glas goede bordeauxwijn bij. Waar smaakt het naar? De vis heeft een zachte, stevige en vettige structuur (te vergelijken met gestoofde steur of misschien zeeduivel) en samen met de saus en de prei is het gerecht buitengewoon smakelijk. Er bestaan vele recepten met prik, maar slechts een enkele wordt nog regelmatig gebruikt. In de Dordogne hangen de vissers alle nogal aan de traditie. Chefs als Thierry Marx en Jean-Marie Amat zetten zich in de lamprei aan de vergetelheid te ontrukken. Van Amat heb ik een recept Lamproie au sauternes. Mocht er interesse zijn, dan kan ik meer info verschaffen. Dit jaar wordt eind april voor de twintigste keer in Sainte Terre, La Fête de la Lamproie plaats met in dit jubileumjaar enkel bijzondere activiteiten. Ik kan daarvan iets vertellen, ik bezocht deze bijeenkomst namelijk vorig jaar, volgde toen ook een cursus 'Hoe bereid ik lamproie à la bordelaise? Henri Roquas

koken5

Bericht door koken5 » 16 sep 2014, 11:57

Heb de lamprei in 2013 (als sportvisliefhebber) gezien in de Loir en de Dordogne.
Enig napluizen leert dat de ""vis "" inderdaad door de adel veel werd gegeten in de middeleeuwen in het gebied van de Aquitaine (dordogne, poitou)
en werd beschouwd als een delicatesse.
Ook is bekend dat in die tijd ( 12e eeuw)diverse vooraanstaande personen helaas de dood vonden aan het te gulzig consumeren of foutieve bereiding van de lamprei.
Gezien het feit dat de vis ook al in die tijd werd gezien als een exclusiviteit geeft al aan dat het om iets bijzonders gaat maar wel het protocol van een goede bereiding in acht moet worden genomen.

Plaats reactie