Duivelsdrek

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
jeroenbr

Duivelsdrek

Bericht door jeroenbr » 07 jun 2009, 00:07

Afbeelding

Duivelsdrek, ook bekend als ferula assafoetida, is een kruid dat familie is van de peterselie.
Het groeit voornamelijk in Iran en Afghanistan. Het bruine, harsachtige sap van de wortels wordt gebruikt als smaakmaker.
De geur en smaak zijn penetrant en onprettig, maar de hars wordt na het bakken aangenaam.
In poedervorm wordt het kruid gemengd met rijstmeel, waardoor het minder geconcentreerd is.

In de Middeleeuwen werd duivelsdrek gebruikt door de Romeinen om vlees mee te kruiden.
Tegenwoordig is het nog steeds een populair kruid in Iran. In India wordt het regelmatig gebruikt als vervanger van knoflook in groentegerechten.

Iemand bekend mee?

roland

Re: Duivelsdrek

Bericht door roland » 07 jun 2009, 00:21

nog nooit van gehoord waar kan je het kopen

Maurits

Bericht door Maurits » 07 jun 2009, 10:18

Ik ken het wel als asafoetida, maar niet als duivelsdrek. In de Indiaase keuken gebruiken ze het, en je kan het gewoon bij toko's kopen.

Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 07 jun 2009, 14:00

Je moet er wel heel, heel voorzichtig mee omspringen. Indische "Heilige Mannen" gebruiken de hars, omdat ze geen ui, look... mogen eten, want dat zou de seksuele driften aanwakkeren ;-)

Maar ze klemmen dan meestal een bolletje hars tussen het deksel van de kookpot. Het condenserende water neemt dan wat smaak mee. De smaak wordt nl. al gauw veel te sterk. Dat gele potje ken ik, dat bevat ook nog bloem, gom en kurkuma. Er zit eigenlijk niet veel asafoetida in. Die andere ken ik niet, mogelijk is die beter. En 't is duur, dus je mag je er aan verwachten dat er mee geknoeid wordt.

Oh, er is ook een "luxe" versie: 'Kandaharre Hing". Hier nog nooit gezien. Dit is ook hars, maar niet van de wortel, maar uit de bladoksels verzameld. Kost in Pakistan en Indië al tien keer meer dan de gewone adafoetida.

Qua smaak is het volgens mij nu ook weer niet zo speciaal, dat het z'n prijs waard is. Dan is zwarte look oid een betere "investering".

Plaats reactie