Meeuweneieren

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
dalanaustet
Contacteer:

Meeuweneieren

Bericht door dalanaustet » 30 mei 2009, 11:24

Meeuweneieren - måsegg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's niet al te best, snel gemaakt met mobieltje.

Lokale delicatesse die nu geserveerd wordt.

De eieren worden als bijverdienste geraapt op de 2 eilandjes oost van ons eiland, Vardø.
Ze zijn ongeveer 1 1/3 keer zo groot als een kippe-ei
Je wast de eieren niet voor je ze kookt.
Kook ze 20 minuten.
Afkoelen.
Smaak, lekker fris en lichter dan een kippe-ei en minder nasmaak. De eieren hier hebben een meer dan uitstekende kwaliteit omdat er geen vuilnisbelten, industrieen of steden in de buurt zijn. In de buurt van grote steden wordt aangeraden niet meer dan 5 eieren per jaar te eten ivm pcb's.
Lokaal worden ze vooral voor het bereiden van gebak gebruikt.
Wij serveren ze als voorgerecht met 2 andere lokale produkten, de gekleurde eitjes van de lodde - mallotus villosus en de koningskrab.
Een gedeelte van de meeuweneieren hebben we ingepakt in eierdozen en liggen in de koeling. Deze keren we elke week. Als het goed is hebben we dan in oktober weer een lokale delicatesse. Geen idee hoe dat smaakt nog nooit eerder tegengekomen in Noorwegen, dus meer nieuws later.

marcin
Contacteer:

Re: meeuweneieren

Bericht door marcin » 30 mei 2009, 14:02

dat zou ik wel eens willen proberen, eten jullie ook meeuwen zelf daar, vraag me al een hele tijd af hoe dat zou smaken, kan ook nergens een recept vinden op t internet voor gebakken, gestoofde of gegrilde meeuw

ik woon aan de kust en er zitten er genoeg op t strand maar te pakken krijgen doe je ze niet
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

dalanaustet
Contacteer:

Re: meeuweneieren - meeuwenvlees

Bericht door dalanaustet » 30 mei 2009, 21:28

Bij deze dan ook meteen wat te doen met een meeuw.

Gewoon villen als andere vogeldieren.
Daarna een paar uren leggen in azijnwater of in karnemelk om ongewenste smaken te verwijderen. En dan bereiden zoals je dat zelf wilt
Of maak het volgende recept, een tradioneel recept uit Finmark van Nils Harald Moe en niet door mij uitgeprobeerd. Hiervoor hoef je het vlees niet eerst te weken.
Kleine stukken vlees het liefst van de borst, wat ongerookte of gerookte spek, ui, meel, zout en peper, volle melk, water of bouillon en kerrie.

Leg het spek in een ijzer pan op een gemiddelde warmte. Bak tot het vet uitgesmolten is. Doe het vlees erbij, bruineer. Ui erbij glazig bakken. Kerrie erbij. Meel erbij. Het vocht erbij en laat het geheel 20 min. pruttelen. Peper en zout naar smaak. Het is lekker om aan het eind wat slagroom erbij te doen.

God appetit.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: meeuweneieren

Bericht door Leo » 10 jun 2009, 23:50

Moet je die meeuwen eigenlijk schieten? of is er een andere mogelijkheid zoals bij eenden?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

dalanaustet
Contacteer:

Re: Meeuweneieren

Bericht door dalanaustet » 11 jun 2009, 22:13

Lokalo's doen het als volgt.
Ze komen bij ons visafval halen, altijd volop aanwezig in de koeling.
Strooien het neer, en schieten ze neer. Oh ja ze worden dus neergeschoten omdat ze nogal etterig kunnen zijn als ze je dak hebben uitgekozen als woning voor hunzelf en het komende kroost, het is nu broedseizoen. Van de week is een klant van het hotel aangevallen en moest zijn wond op zijn hoofd laten hechten.
De meeuwen eten ze niet op. Ook de eieren bijna niet. Zien ze als armeluisvoedsel.
Dus meeuwen hebben we helaas niet op het menu staan. Het is nu vogelaarsseizoen en die komen vanuit de hele wereld hier. Flippen sowieso al vaak over ons menu, vooral vanwege onze walvisgerechten. Maar in het najaar zal ik zeker een meeuw proberen te bemachtigen en bereiden.
En lokken zoals met eenden denk ik niet dat dat gaat met meeuwen.
Ook zal ik proberen een papagaaiduiker te bemachtigen, deze weet ik kan je vangen met een visnet, levert ongetwijfeld netter vlees op.
En verder is hier net het wilde zalmseizoen begonnen, heerlijk. Ook lopen de goddelijke koningskrabben regelmatig rond in de keuken. Deze worden ook geleverd aan Jan van As.

Plaats reactie