Kwal - jellyfish

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Maurits

Kwal - jellyfish

Bericht door Maurits » 20 mar 2009, 09:17

Kwal/jellyfish

Populair in de Chinese en Japanse keuken. Het wordt meestal verkocht in sliertjes en gepekeld. Een klassieke bereiding is de kwalsalade. De kwal weken, vermengen met komkommer, wortel en radijs julienne, bosui en een chinese dressing (rijstazijn, knoflook, gember, sesamolie, soja). That's it.

Ik heb het gister zo op. Smaak heeft het eigenlijk niet - beetje ziltig -, maar het heeft vooral een interessante textuur. Tegen mijn verwachting in (ik dacht dat het glibberig zou zijn) was het knapperig maar wel met een bite.

Doozo in Leeuwarden (van Mijn Tent is Top van 2 jaar terug?) heeft kwalsalade op de kaart staan; veel Chineze tenten natuurlijk ook. En bij een goed gesoorteerde Chinese winkel kan je het kopen. En doe dat maar, want de Noordzee kwallen zijn niet eetbaar. Alleen deze soorten zijn gangbaar om te eten: Rhopilema hispidum; Rhopilema esculentum; Nemopilema nomurai.

Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

cyrano
Contacteer:

Re: kwal - jellyfish

Bericht door cyrano » 20 mar 2009, 12:50

Grappig is wel dat een aantal jaren geleden de Japanse vissers veel problemen hadden met een soort reuzenkwal (Nomura, tot 200 Kg). Die kwam vroeger ook in hun netten terecht en ze wisten verdraaid goed dat ze gevaarlijk is, maar een tiental jaren geleden werden die vier tot vijf keer zo groot en werden er ook tot honderd keer meer geteld. Bij mijn weten is men nooit zeker geweest van de reden voor deze toename, maar marine biologen houden het er op dat de afname van roofvissen en zeeschildpadden die kwallen eten de hoofdreden is. Overbevissing zou dan de oorzaak zijn.

De Japanners hebben dan maar van de nood een deugd gemaakt en met succes geprobeerd de kwallen te verkopen. Ondertussen zijn ze daar ook nog royaal in geslaagd. Niet alleen zijn ze in restaurants redelijk populair, er wordt zelfs kwallen ijs van gemaakt.

Mogelijk is dat deze soort?

Plaats reactie