Harder

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Harder

Bericht door Leo » 19 feb 2009, 16:36

Harder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leuke vis om mee te werken. Hij eet vooral planten, de smaak van de vis was dan ook wat te vergelijken met een Voorn.
Stevige stuctuur, maar niet onaardig en redelijk smaakvol.

€5 de kilo vuil.
Deze woog 1380 gram
Netto filet met vel was 520 gram
38% redement
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

BreeZe

Re: Harder

Bericht door BreeZe » 18 mar 2009, 19:27

of te wel de stront vis :)

zwemt vooral aan de uit einde's van rioleringen die eindigen in de zee... en eet uitwerpselen van zowel mens als dieren/vissen

dat is teminste wat ze mij oot verteld hebben :roll: :oops: weet iemand of dit waar is want heb eigenlijk sindsdien een btje een raar gevoel bij deze vis terwijl die niet on-aardig is..

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 18 mar 2009, 21:40

Dat wordt ook wel van andere vissen gezegd, voornamelijk door mensen die geen vis lusten. Paling is dan een lijkenvreter, wat ook wel klopt, maar dat kan je van meerval evengoed zeggen. In 't geval van harder twijfel ik toch wel aan die uitspraak, want voor zover ik verstand heb van vis, wordt die midden op de oceaan gevangen en daar zijn geen rioolpijpen.

Ik zou me persoonlijk ook eerder zorgen maken over kwik, dan over zo iets. Of over agent orange in Pangasius, bv. De USA heeft, hypocriet als ze zijn, geprobeerd de import van Viëtnamese pangasius te verbieden tvv inheemse meerval soorten omdat er teveel chemische verontreiniging zou in zitten. Na luid protest van de viëtnamezen is dat toch niet doorgegaan...

Trouwens, kreeft en garnalen zijn ook echte "lijkenvreters". En daar twijfelt niemand aan

Pluter

Bericht door Pluter » 18 mar 2009, 21:57

Vangstgebied Harder is de waddenzee. Zag het bij Klootwijk, maar heb het ook nog effe gechecked: http://www.goedevis.nl/media/pdf/07harder-waddenzee.pdf lijkt me ecologisch gezien een relatief schoon gebiedje in ieder geval.

Vind het visje persoonlijk overgens niet zo lekker.

Edit: info van Van As:

"Harders kan men overal ter wereld in de warmere wateren aantreffen. Harders geven de voorkeur om tegen het brakke- en zelfs tegen het zoete water op te zwemmen." In deze context klinkt een riool verhaal aannemelijk.

Je weet af en toe ook niet meer waar je het zoeken moet he... Ik ga vanaf nu alleen nog maar met Peruaanse diepvries mosselen werken denk ik.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

BreeZe

Bericht door BreeZe » 24 mar 2009, 19:34

Pluter schreef: Je weet af en toe ook niet meer waar je het zoeken moet he... Ik ga vanaf nu alleen nog maar met Peruaanse diepvries mosselen werken denk ik.
Die zijn echt top!! met een beetje aanhangen vriesvocht afkoken :lol:

Plaats reactie