Patrijs

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Patrijs

Bericht door Leo »

Patrijs
Afbeelding
Afbeelding

Echte wilde Patrijs, voor de wildliefhebbers een delicatesse.
Op het menu staat ook vaak roodpoot patrijzen.

Patrijzen behoren tot de familie van veldhoenders. Bovendien is de patrijs net zoals de fazant een grondvogel. Er zijn twee soorten waar op gejaagd wordt: de steenpatrijs en de rode patrijs. De rode patrijs is zwaarder dan de steenpatrijs. Een patrijs is gemiddeld 30 cm groot en leeft in struikgewassen.

Aankopen
Een jonge patrijs herkent men aan de puntige, soepele bek en de spits toelopende vleugelveren. De poten zijn geelachtig. De oudere dieren daarentegen hebben grauwe poten. Men rekent één jonge patrijs per persoon. Patrijs wordt bij de poelier in delen verkocht. Als u gevogelte aankoopt, moet u erop letten dat het vel droog en zacht is. Het vel mag niet kleverig zijn.

Bewaren
Wild eet u best zo vers mogelijk. Het beste is dat het wild eerst een week (met vacht) 'versterft'. Na de jacht is het vlees te gespannen om te verwerken.

Bereiding
Jonge patrijzen kan men braden of voor ragout gebruiken. Als patrijzen minder dan 1 jaar zijn, worden ze gebardeerd of omhuld met druivenbladeren en vervolgens gebraden met jeneverbessen. Een patrijs die ouder is dan 1 jaar vraagt om een langere bereidingstijd. Bij zacht vlees kan de patrijs drie kwartier gestoofd worden met wat spek. Als het vlees niet echt zacht meer is, dan moet het ten minste 1 uur sudderen. Taai vlees vereist tot 2 uur sudderen. Meestal voegt men dan kool toe of kookt men de patrijs als pot-au-feu. Oudere patrijzen worden bovendien veelvuldig verwerkt in ragouts of terrines.

Gezondheid
Patrijzen bevatten veel eiwitten.
Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Re: Patrijs

Bericht door Maurits »

Ik heb het nog nooit op, maar mijn pa neemt ze zondag mee uit Schotland (en haggis natuurlijk :D).

Hoe is het vlees? Zoals fazant, of roder vlees?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

net als fazant! ben benieuwd wat je er mee gaat maken!
Ook wel naar die haggis. (foto!)
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Bericht door Maurits »

Uiteindelijk waren het te weinig en heb ik het bij mijn ouders gegeten. Op aanraden van de jager hebben we het traditioneel gevuld met haggis en gebardeerd, en dan ik de oven.....tegen beter weten in eigenlijk. Het punt is dat als je gevogelte vult, dat tegen de tijd de vulling warm is het vlees uitgedroogd is. Dat was ook het geval met deze bereiding. Verder had patrijs idd veel weg van fazant.
jeroenbr

Bericht door jeroenbr »

Maurits schreef:Uiteindelijk waren het te weinig en heb ik het bij mijn ouders gegeten. Op aanraden van de jager hebben we het traditioneel gevuld met haggis en gebardeerd, en dan ik de oven.....tegen beter weten in eigenlijk. Het punt is dat als je gevogelte vult, dat tegen de tijd de vulling warm is het vlees uitgedroogd is. Dat was ook het geval met deze bereiding. Verder had patrijs idd veel weg van fazant.
http://www.youtube.com/watch?v=PM3O1xRJ4XU
http://www.youtube.com/watch?v=j1lnmHMplmg
Maurits

Bericht door Maurits »

Ja, die ken ik. Dat had idd beter geweest. Verschillende delen van de patrijs afzonderlijk garen, en de vulling ook los bereiden.....Maar ja, we wilden het traditioneel doen.
jeroenbr

Bericht door jeroenbr »

Maurits schreef:Ja, die ken ik. Dat had idd beter geweest. Verschillende delen van de patrijs afzonderlijk garen, en de vulling ook los bereiden.....Maar ja, we wilden het traditioneel doen.
ging meer om het feit dat mensen denken een compleet gevogelte in de oven te kunnen gooien, garen, en dat dan alles even lekker en even gaar is.``
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Grijs Poot Patrijs

Bericht door Leo »

in deze tijd erg lekker
Afbeelding
Grijspoot patrijs
www.koksforum.nl
Plaats reactie