Linzen

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Linzen

Bericht door Leo » 22 jan 2009, 13:52

Linzen / Lentils

De linze (Lens culinaris) is een bekende peulvrucht, die al voor onze jaartelling op grote schaal verbouwd werd. Het feit dat de linze wordt genoemd in het Oude Testament, getuigt hiervan.[1] De eigenlijke linze is het zaad van de plant, dat gedroogd wordt verhandeld, in verscheidene kleuren en groottes. Linzen hebben veel warmte nodig, zodat in Nederland dit gewas meestal in de glastuinbouw of onder een tunnel verbouwd wordt.

Er lijkt geen exacte overeenstemming over de wetenschappelijke naam van dit cultuurgewas te zijn, de Amerikaanse GRIN-database houdt het op Lens culinaris (vroeger werd Lens esculenta veel genoemd). Het genus Lens is slechts heel klein en hoort thuis in het Mediterrane gebied (inclusief Klein-Azië), het behoort tot de Papilionoideae in de familie Leguminosae (of Fabaceae).
tekst wikipedia
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Linzen

Bericht door Leo » 22 jan 2009, 13:53

Nu zijn er veel verschillende soorten.

Veel mensen kennen Linzen de Puy, en beluga linzen.
Welke ken je nog meer?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 22 jan 2009, 14:09

De linzen die je hebt afgebeeld, de Castelluccio linzen (te verkrijgen bij vanilla venture)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 22 jan 2009, 14:34

ja, klopt.
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 22 jan 2009, 14:55

Ik dacht even aan die Indiase 'linzen' urad dal (zwart) en mung dal (geel), maar nu las ik net dat dat helemaal geen linzen zijn (botanisch dan).....Zie hier: http://www.dekooktips.com/warenkennis/p ... linzen.htm
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 25 jan 2009, 11:55

Een van mijn favoriete ingredienten. Ik heb 2,5 jaar in Frankrijk gewoond daar eten de mensen het zeker 1 keer in de week. Heb het hier een aantal keer gemaakt maar een aantal gasten zijn er toch niet zo dol op.

Linzen met ganzenlever, duif en morilles... jammie
Practice what you preach

Plaats reactie