Kalfs Zwezerik

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Kalfs Zwezerik

Bericht door Leo » 01 jan 2009, 16:14

Afbeelding
hart-zwezerik

Zwezerik
De zwezerik is eigenlijk een klier van het kalf. Het orgaan bestaat uit twee deeltjes: een rond en een langwerpig gedeelte. De twee onderdelen zijn door middel van een streng met elkaar verbonden.
Zwezerik is een echte delicatesse en ook de prijs doet dat vermoeden. Het gewicht van de twee onderdelen is meestal 200 g tot 300 g. Er is ook verschil tussen de versschillende soorten zwezerikken. Je hebt namelijk hart & keel zwezerik

Aankopen
De zwezerik kan enkel gebruikt worden van dieren die jonger dan 2 jaar zijn. Als ze ouder worden verschrompelt dit orgaan en gaat het over in het bindweefsel met vet.

Bereiding
Zwezerik kan geblancheerd worden. Aansluitend wordt hij afgespoeld en van vliezen en vet ontdaan.
Daarna kan de zwezerik gebakken, gesmoord of gepocheerd opgediend worden.
Je kan de zwezerik ook eerst vliezen en daarna uitwateren. Tegenwoordig wordt er ook veel gebruikt gemaakt van een sous-vide bereiding.

Gezondheid
Kalfsvlees is erg mager vlees en bevat veel eiwitten. Zwezerik bevat weinig vet, maar heel veel eiwitten, fosfor en zink. Het is bovendien een van de weinige dierlijke voedingsmiddelen die vitamine C bevatten.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

jeroenbr

Re: Kalfs Zwezerik

Bericht door jeroenbr » 15 apr 2009, 00:02

Klopt het dat een lam maar één zwezerik heeft? Zo ja, hals of hart?

Pluter

Bericht door Pluter » 15 apr 2009, 00:17

Lijkt mij een uitstekend product voor SV bereiding, helaas nog nooit geprobeerd.

Edit: ik had m'n leesbril niet op denk ik.. :oops:
Laatst gewijzigd door Pluter op 17 apr 2009, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Maurits

Bericht door Maurits » 15 apr 2009, 07:23

jeroenbr schreef:Klopt het dat een lam maar één zwezerik heeft? Zo ja, hals of hart?
Nee hoor, een lam heeft ook gewoon 2 zwezerikken. Waarom dacht je dat een lam er maar 1 heeft?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 15 apr 2009, 10:01

Maurits schreef:
jeroenbr schreef:Klopt het dat een lam maar één zwezerik heeft? Zo ja, hals of hart?
Nee hoor, een lam heeft ook gewoon 2 zwezerikken. Waarom dacht je dat een lam er maar 1 heeft?
Ik heb wel vaker dat ik ergens mee loop maar dat ik het niet zeker weet. Mischien was het wel op een manier vertelt dat de hals zwezerik zowel van rund als lam minder verkocht worden als hart? Ik heb geen idee, maar bedankt :P

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 15 apr 2009, 12:51

Maurits schreef:
Euh... Grapje?

Ieder zoogdier heeft jong maar één http://nl.wikipedia.org/wiki/Thymus_(orgaan).

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 15 apr 2009, 13:19

Maurits bedoelt denk ik van hart en hals ieder één? Wat ik meende is dat het lam alleen maar een hart of hals zwezerik had.

Maurits

Bericht door Maurits » 15 apr 2009, 13:52

Ik bedoel idd 2 zwezerikdelen per beest....foutje. De hart en halszwezerik zitten aan mekaar vast. Zo krijg ik ook mijn lamszwezerikken aangegeleverd. Maar een deel zit in de hals en het andere deel bij het hart, een smal stukje verbindt ze.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 16 apr 2009, 23:55

Beste deel is trouwens hartzwezerik. (voor degene die het nog niet wist)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Plaats reactie