Muiltje

Alles over ingrediënten
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Muiltje

Bericht door Leo »

Tegenwoordig werken wij veel met Grevelingen oesters.
Daar zitten heel vaak een bepaald soort slakjes bij. Die eet ik dan ook meestal op. Ik wilde graag weten wat het precies was, vandaar dat ik Niels Daan het maar weer eens gevraagd heb. Dacht dat het een schelp was :?

Afbeelding
Afbeelding
Hallo Leo,
Dit is geen tweekleppige (zoals de oester of mossel), maar een slak, te weten het 'muiltje' of Crepidula fornicata. Dankt zijn naam aan aan het horizontale tussenschot tot halverwege de schelp. Van oorsprong kwam hij alleen in Noord-Amerika voor, maar hij is met oesterkwekers mee naar Europa gekomen en komt sinds de dertiger jaren van de vorige eeuw in Nederland voor. Muiltjes hechten zich vast op een vaste ondergrond, maar vooral ook op andere schelpdieren, inclusief soortgenoten. Soms vind je torens van vijf tot tien stuks op elkaar! Ik heb ze zelf nooit gegeten, maar ik zou niet weten waarom ze niet eetbaar zouden zijn. Alles in zee leeft van eten en gegeten worden en ik weet eigenlijk niet van soorten, die vergiftig of oneetbaar zouden zijn, of het zou moeten zijn door taaiheid (een grote uitgegroeide wulk is geen genoegen, hoewel kleinere exemplaren voortreffelijk zijn).
Gegroet,
Niels
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Plaats reactie