Bottarga

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bottarga

Bericht door Leo »

Zag dit in het blad staan appetito, lijkt me wel lekker.

Bottarga is een specialiteit van Sardinië, maar komt ook voor in andere gebieden langs de Middellandse Zee, zoals Sicilië. Het ontstaat door de conservatie van viseieren. De eitjes van de harder (Italiaans: bottarga di muggine), de tonijn (in de goedkopere versie afkomstig van het tonijnrijke eiland Sant'Antioco) of soms zelfs de zwaardvis worden, nog in de zak waarin ze in de vis zitten (kuit), gezouten en tussen houten planken geperst om vervolgens op koele, luchtige plaatsen te drogen

Bottarga & Gastronomie
Bottarga wordt meestal verkocht in een stuk, wat geraspt wordt en samen met knoflook en olijfolie spaghetti begeleidt. Ook wordt het vaak in dunne plakjes gesneden en met olijfolie gegeten op geroosterd brood.

Daarnaast wordt bottarga ook verkocht in potjes waarin het al geraspt is. Dit is de vorm die je meestal tegenkomt als je bottarga in Nederland koopt. Doordat de bottarga al is geraspt droogt hij sneller uit en gaat er meer van de smaak verloren, zoals ook het geval is met geraspte kaas.

Bottarga is in Italië vrij duur, maar in Nederland vragen de verkopers hele hoge prijzen doordat bottarga hier een 'exotisch' product is. In veel gevallen wordt bottarga van tonijn (Italiaans: bottarga di tonno) verkocht zonder dit erbij te zeggen, terwijl het een inferieure bottarga is ten opzichte van die van harder (Italiaans: bottarga di muggine)

Een goede bottarga is donkerrood van kleur en in het midden lichter, tegen oranje aan. Naarmate de bottarga ouder wordt en blootgesteld wordt aan lucht (na openen van de vacuüm verpakking), ontwikkeld zich schimmel op de bottarga. Echter, deze schimmel zit aan het buitenste vliesje van de bottarga, wat gemakkelijk eraf gehaald kan worden alvorens de bottarga te raspen.

Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Re: Bottarga

Bericht door Maurits »

Had ik ook al een keertje op dit forum een vraag over...Hoe dan ook, ik heb laatst een vriend bottarga mee laten nemen uit Sicilië. Het heeft erg veel weg van trassi als je het warm door een gerecht doet. Ik had pasta gemaakt met tomaten en geschaafde bottarga.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Bottarga

Bericht door Leo »

okay..blijft toch onbekend.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Plaats reactie