Mahi-Mahi / Goud Makreel

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Mahi-Mahi / Goud Makreel

Bericht door Leo »

Vandaag in de supermarkt gezien. Mahi-Mahi, een makreel soort.
via wikipedia.org

Afbeelding
Taxonomische indeling
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Actinopterygii (Straalvinnigen)
Orde: Perciformes (Baarsachtigen)
Familie: Coryphaenidae (Goudmakrelen)
Geslacht: Coryphaena

Soort
Coryphaena hippurus

De goudmakreel (Coryphaena hippurus - in Amerika ook: dolfijn, dorado of dourade geheten), ook wel mahi-mahi genoemd, is een straalvinnige vis uit de familie van goudmakrelen (Coryphaenidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in de drie belangrijkste oceanen van de wereld (Grote, Atlantische en Indische Oceaan).

Anatomie
De goudmakreel kan een lengte bereiken van 210 cm en kan maximaal 4 jaar oud worden. Van de zijkant gezien heeft het lichaam van de vis een langgerekte vorm, van bovenaf gezien is de vorm het beste te typeren als gedrongen. De kop is duidelijk convex. De ogen zijn zijn normaal van vorm en zijn symmetrisch.

De vis heeft één zijlijn en de ruggengraat bevat 31 wervels. De soort heeft één dorsale vin en één anale vin. Er zijn geen dorsale stekels en geen anale stekels. Wel zijn er 58 tot 66 dorsale stralen en 25 tot 31 anale stralen.

Leefwijze

De goudmakreel is een zout- en brakwatervis die voorkomt in een subtropisch klimaat. De soort is voornamelijk te vinden in zeeën, oceanen en water met veel microscopische planten. De diepte waarop de soort voorkomt is maximaal 85 m onder het wateroppervlak.

Het dieet van de vis bestaat hoofdzakelijk uit dierlijk voedsel, waarmee het zich voedt door te jagen op macrofauna (het is een roofvis).

Relatie tot de mens
De goudmakreel is voor de visserij van groot commercieel belang. Bovendien wordt er op de vis gejaagd in de hengelsport. Een sterke, snelle zoutwaterzwemmer, die een zware strijd begint als hij gevangen wordt (gewicht tot ruim 34 kilo). Voor de mens is de goudmakreel potentieel gevaarlijk, omdat er vermeldingen van ciguatera-vergiftiging zijn.

De soort komt niet voor op de Rode Lijst van de IUCN.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Cees
Contacteer:

Re: Mahi-Mahi / Goud Makreel

Bericht door Cees »

Toen ik op Bali was , was er nog een stel waarmee ik en mijn vriendin optrokken....heel toevallig had hij dezelfde liefde voor big game fishing. Hij had al voor 2 dagen een boot gehuurd die speciaal voor big game fishing was bestemd (500 euries per dag), dus ik mocht samen met hem mee....we hadden omdat hij de boot had afgehuurd, alle hengels tot beschikking. De bedoeling was natuurlijk om Blauwe marlijn te vangen...maar ja, das gebeurd je gewoon niet vaak.
Wel vong hij een dikke vette goudmakreel, die zeer snel van die mooie kleur veranderde in grijzig...dat gaat vrij snel helaas! Maar wat een worsteling...dik 30 minuten bezig geweest. Daarna nog een stuk of 10 bleufin tonijn gevangen...maar die waren niet zo groot, dus die hadden we zo binnen...Uitgedeeld aan plaatselijke bevolking, die ons als dank een biertje kwamen brengen, en ervoor zorgde dat het hotel waar we waren, nog eens aangenamer was...want ook daar hadden we vis uitgedeeld! Wat ook ontzettend leuk was, is dat ik samen met mijn vriendin een dolfijnen tocht heb gedaan daar, en we kwamen er ontzettend veel tegen, maar toen ik aan het vissen was, kwamen we er nog veel en veeel meer tegen inclusief grote manta's, de dolfijnen zwommen contineu met ons mee, en was echt fantastisch....ik heb nog geprobeerd om er 1 te vangen , maar dat lukte helaas niet :P
Ook midden op de dag nog ff boven koraal vissen, wat een enorme schorpioen vis opbracht en wat snappers, zelfs de bemanning was zeer angstig voor die schorpioen vis, en werd dan ook hardhandig met een knuppel van de haak geslagen...tja gaat even wat anders als bij ons in NL. Als ik ooit een reis weer mocht maken, dan ga ik zeker nog een keer naar Bali, en zou ik nog eens willen om een haai te vangen in zuid afrika.

Anyway het ging om de goudmakreel...fantastich beest..vers ontzettend lekker, als hij ook nog eens zonder moeite wordt klaargemaakt door de koks van dat hotel...priceless!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
Plaats reactie