Hoi Sin

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Hoi Sin

Bericht door Leo »

Afbeelding

Hoisin sauce, Haixian Sauce, (hǎixiānjiàng) suckling pig sauce, Chinees woord "海鮮"

Hoisin saus: chinese dipsaus op basis van sojabonen, suiker, knoflook en pepers, azijn, rijst, zout, bloem.
Het is een sterke en enigszins zoete saus.
Eenmaal geopend is de saus nog enige maanden houdbaar in de koelkast.

Volgens Wikipedia :
Mandarin-style Hoisin sauce ingredients include water, sugar, soybeans, white distilled vinegar, rice, salt, wheat flour, garlic, and red chili peppers, and several preservatives and coloring agents. Traditionally, Hoisin sauce is made using sweet potato.

Ik vind het een lekker smaakje. Wie werkt hier mee?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Re: Hoi Sin

Bericht door Maurits »

Tja, ik ben natuurlijk een amateur, maar dit is vaste prik voor de wok.....thuis.....Zelf maken doe ik het ook graag.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Emiel

Bericht door Emiel »

Hoe maak je het dan? Ik ben benieuwd.
Maurits

Bericht door Maurits »

Ik heb niet echt een vast recept, want dat komt doordat de basissaus per merk nogal verschilt. De basis is 'bean sauce', dat is een bruine saus van gefermenteerde sojabonen (een basisproduct voor veel chinese gerechten, NIET te verwarren met zwarte bonensaus; het is overigens een restproduct van sojasausproductie). Het heet ook wel brown bean sauce of soy bean paste en allerlei varianten daarop. Ik kies meestal de variant met het grootste % sojabonen en waar nog stukken soja inziten.

Hoe dan ook, ik begin dus met een hoeveelheid bean sauce dat ik nodig denk te hebben. Dan voeg ik altijd kecap manis toe (de dikke soort van ABC) todat het zoute van de bean sauce verzwakt is, maar het ook weer niet te zoet is. En dan op smaak maken met sambal oelek, rijstazijn en knoflook. Dan pureren (evt. smaak nog aanpassen) en even verhitten om de smaken te vermengen. Ik vind het meestal al dik genoeg, maar je zou het kunnen verdikken met rijstmeel of maizena.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Plaats reactie