Zeekool, zilt

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Zeekool, zilt

Bericht door Leo »

De ‘nieuwe’ groente van de Wadden, Zilte Zeekool, is weer verkrijgbaar.

Wat is zilte zeekool?
Afbeelding

Zeekool, of crambe maritima, is een plant die van oudsher in het wild groeit, bijvoorbeeld op kiezelstranden van de kusten van Frankrijk, Groot Brittannië en Denemarken. In Nederland kom wilde zeekool onder meer voor langs de afsluitdijk. Het is een beschermde plant.

Zeekool heeft grote, decoratieve groene bladeren. De plant bloeit vroeg in de zomer, met naar honig geurende witte bloemen. Van de stammen van de zeekoolplant kunnen in het donker jonge dunnen scheuten of stengels worden ‘getrokken’. Het zijn deze bijzondere en zeer smakelijke stengels die we eten.
Afbeelding

Een exclusieve groente
Vooorheen waren zeekoolstengels soms beperkt verkrijgbaar in het voorjaar. Enkele kwaliteitsrestaurants hadden zeekool dan als een exclusief seizoensproduct op de kaart staan.

Hoe smaakt zilte zeekool?
Afbeelding
Chefs die met het product werken noemen ondermeer de volgende smaakkwalificaties: Lichte koolsmaak, een beetje aards, een tikje zilt, nootachtig, een klein bittertje, zeer eigen en een smaak die mooi lang in de mond blijft. De stengels kunnen rauw gegeten worden, in dunne plakjes gesneden, geroerbakt in wat olie of boter. Voor langere stengeldelen is blancheren een prima bereidingswijze.

De teelt van zeekool op Texel staat niet op zichzelf. Het voor consumptie op de markt brengen van de zeekool, is onderdeel van verschillende onderzoeks- projecten die momenteel op Texel worden uitgevoerd.
In deze projecten worden de mogelijkheden van het telen van gewassen op zilte gronden onderzocht.

Achterliggende gedachte daarbij is dat Nederland en ook andere gebieden in de wereld, zich moeten voorbereiden op een toenemende verzilting van het landschap. Alleen al in Nederland wordt zo’n 150.000 hectare land door verzilting bedreigd. De onderzoeken die momenteel op Texel lopen gaan ervan uit dat verzilting nieuwe kansen biedt. Welke gewassen gedijen goed op zilte grond?

Verkrijgbaar bij rungis
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
sandernooij

Bericht door sandernooij »

Absoluut geen ervaring (en ik kom toch van Texel) maar op google erg veel gevonden. Typ gewoon zeekool in en je krijgt paginas vol. Onder andere:
http://www.neerlandstuin.nl/plantenc/crambe.html
http://www.zeekool.nl/

De scheuten zouden naar asperges smaken.
Pinxo

Bericht door Pinxo »

Alleen die prijs...
30 Euro voor een haffeltje kool :shock:
Ik bedoel,; zware groeiomstandigheden dus dik, vlezig blad met veel vocht. Een klein kooltje zit dan dus al snel op een kilo.

En dan moet er nog iets bij aan vis of zo, niet heel interessant lijkt me maar misschien vergis ik me.
Pinxo

Bericht door Pinxo »

ow, zie nu net dat het om de stengels gaat en niet om de kool zelf... :oops:
limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory »

Heb laatst wel zeeboontjes gehad van de ISPC, erg lekker.

Maar momenteel lekker weer met lamsoortjes en zeekraal werken...
Cees Timmerman
Contacteer:

Re: Zeekool

Bericht door Cees Timmerman »

Lijkt qua uiterlijk op een stengel bleekselderij. Kreeg laatst wat proefstengels van de Lindenhoff. M.i. niet echt wat bijzonders.
kids4co

Bericht door kids4co »

Hebben jullie een recept ervoor?
Of bereidingswijze?

Alvast bedankt!
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

'Een smaak die mooi lang blijft hangen'

Voor Michel Arends van Hotel Brasserie Rebecca in De Waal op Texel heeft zilte zeekool een zeer eigen smaak: ‘Een hele lichte koolsmaak, een beetje richting groene kool, maar niet sterk. Tegelijk is het een smaak die mooi lang blijft hangen. Ik proef ook wat zilt. Je kunt er veel mee doen: blancheren, roerbakken, rauw verwerken of bijvoorbeeld in een aardappelpuree. De zeekool gaat natuurlijk prima samen met vis, maar ook met lamsvlees of zwezerik. Rauw in een salade zorgt het voor mooie tonen. In dit gerecht gebruik ik de zeekool op twee manieren. De stengel heb ik even geblancheerd, de stukjes zijn aangezet in wat olie. Ik combineer het hier met lamsfilet in eigen jus en wat couscous. Met een klein beetje pompoenolie geef ik de smaak van de zeekool nog net wat extra accent.'

bron: www.zeekool.nl
Plaats reactie