Boekenplank

waarbij recente en niet recente boeken aan bod komen
Plaats reactie
Pieter

Boekenplank

Bericht door Pieter » 17 jan 2006, 22:54

Welke boeken moet je echt op je plank hebben staan ?

Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar de kookbijbel, maar ook de oude pauli. Alleen die worden beide niet meer gedrukt. Enkele boekhandels heeft ze nog in het magazijn liggen onder een laag stof.

Pascal

Bericht door Pascal » 18 jan 2006, 01:48

Hoi Pieter,

Welke boeken je echt in je boekenkast moet hebben bepaal je eigelijk zelf. Ik zou boeken aanschaffen waar jou intresse naar uit gaat. In de rubriek "van de boekenplank" in dit forum worden regelmatig boeken beschreven, ik zou zeggen kijk daar eens naar.

Ook is een abonnement op de Culinaire Saisonnier (http://saisonnier.textv.nl/) een goede keuze om op te hoogte te blijven wat er zich in het culinaire wereldje zich afspeelt.

Voor de Pauli zou je eens op internet kunnen zoeken voor mensen die deze vaak 2e hands te koop aanbieden tegen een lage prijs.

Pascal
I'd like mornings better if they started later

Pieter

Bericht door Pieter » 18 jan 2006, 18:25

Saisonier heb ik al, erg mooi inderdaad.
Binnenkort wil ik dat eerste boek over die zeevissen kopen.

Jammer dat de boeken van jonny de boer, sergio, en van gordon ramsey zo duur zijn. Ik ga vaak naar een 2e hands boekenwinkel in den haag maar ook daar zijn ze nog vrij prijzig.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 feb 2006, 20:20

soms moet je geluk hebben...

ik koop ze soms wel eens in dumpzaken..
voor 10 euro had ik dat vorige boek van oud sluis..
top hoor
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 08 feb 2006, 20:22

Gisteren bij de slege het laatste boek van gordon ramsey 2e hands gekocht. Wel leuk...

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 feb 2006, 20:24

ja..precies..dat is super
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 08 feb 2006, 22:27

Naar mijn mening zijn de boeken van Mijnheer Boer, Hermans. Ramsey, etc zeer mooi en er staan wel degelijk mooi gerechten in ook vaak productinformatie, maar toch denk ik dat het voor ons beter is om boeken te koop waar veel minder plaatjes in staan. Ik zeg niet dat het slecht is om in de boeken te bladeren, maar is het niet veel mooier om te kijken naar de herkomst van producten en dan met je fantasie het plaatje te creëren cq compleet te maken

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 feb 2006, 22:33

goed punt..

wat vind jij 'n goed boek dan
?
www.koksforum.nl

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 09 feb 2006, 00:22

De boeken die ik niet zou willen missen zijn in inder geval :

"Harold McGee over eten en koken" gaat wel zeer diep op de materie in en kan dus ook voor vele niet zijn welgelegd daarbij wil ik de kanttekening maken dat ik het zelf ook niet ga uitlezen, maar dat ik het meer gebruik als naslagwerk en

"Universum's Culinair Vademecum" zeer makelijk te gebruiken voor het naslaan op Franse vaktermen en gerechtbenamingen en verder

Kruiden, Specerijen & Smaakstoffen van Tom Stobart zeer uitgebreiden omschrijving van meest uiteenlopende producten

Pieter

Bericht door Pieter » 09 feb 2006, 11:21

Haute-cuisine.nl schreef:Naar mijn mening zijn de boeken van Mijnheer Boer, Hermans. Ramsey, etc zeer mooi en er staan wel degelijk mooi gerechten in ook vaak productinformatie, maar toch denk ik dat het voor ons beter is om boeken te koop waar veel minder plaatjes in staan. Ik zeg niet dat het slecht is om in de boeken te bladeren, maar is het niet veel mooier om te kijken naar de herkomst van producten en dan met je fantasie het plaatje te creëren cq compleet te maken
Persoonlijk maak ik nooit wat uit kookboeken van dit soort koks. Simpelweg omdat zij het verzonnen hebben. Je gaat ook geen signature dish op van cees helder op je kaart zetten. Een beetje kok is creatief genoeg om zelf iets te verzinnen of desnoods een eigen draai ergens aan te geven. Wat ik wel leuk vind is kijken naar die gerechten om ideeen op te doen.

Kan ik dat taartje maken met producten die nu in het seizoen zijn ? kan ik dan een soortgelijk garnituurtje er op leggen als ik gezien heb bij die en die, maar dan een ander vormpje en smaakje ? Beetje puzzelen zeg maar. 98 % van de gerechten die ik bedenk maak ik niet eens.

Helaas moet ik je verhaal wel bevestigen, soms lees ik een receptuur waar ik me wenkbrouwen bij frons. Hmm vreemde ingredienten, vreemde combinatie. En als ik dan de afbeelding zie denk ik: Oh ziet er wel lekker uit ! Helaas eten wijzelf, maar voornamelijk onze gasten te vaak met hun ogen.

Iets wat lekker is maar er niet goed uit ziet zal minder lekker smaken als iets wat minder lekker is maar er enorm goed uitziet. Blijkt helaas uit de praktijk :)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 feb 2006, 21:44

als je analystisch wilt leren proeven..

moet je echt boeken kopen van peter klosse..
heb van de week gekocht

Afbeelding
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 23 feb 2006, 23:36

Intresant ga ik naar uitkijken in de winkel.

Van de week weer een boek van gordon ramsey gekocht, passie in de keuken. Ben er niet echt weg van. Steeds maar weer die risotto, en die coquilles.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 24 feb 2006, 08:00

ja coquilles vies he ;)

Willem-chef

Bericht door Willem-chef » 24 feb 2006, 08:56

Pieter schreef:Intresant ga ik naar uitkijken in de winkel.

Van de week weer een boek van gordon ramsey gekocht, passie in de keuken. Ben er niet echt weg van. Steeds maar weer die risotto, en die coquilles.
waarom heb je het dan gekocht? :roll:

Pieter

Bericht door Pieter » 24 feb 2006, 09:49

Even snel doorheen gebladerd in de winkel, ik lees nooit hele boeken in de winkel voordat ik ze koop.

En nee coquilles zijn niet vies, maar hij gebruikt ze overal in.

sjaak

Bericht door sjaak » 21 mar 2006, 14:21

ik persoonlijk zou iedereen aanraden de larousse gastronomique
aan te schaffen culinaire enceclopedy voor de europese keuken

daarnaast voor de fusion azie liefhebber
Charmaine Solomon's Encyclopedia of asian food

mooie plaatjes kijk boeken om inspiratie op te doen.
L'atelier of Alain Ducasse the artistry of a masterchef and his protégés
L'atelier of Joël Robuchon the artistry of a masterchef and his protégés

schitterende boeken masterchef maakt een gerecht en zijn proteges gaan met hetzelfde item ook aan de slag

verder heeft peter klosse ook smaak en smaakstijlen die wat inhoud niet veel van elkaar schelen en ik ben bang dus ook niet van het proefboek
maar de inhoud is zeker intresant.
(dit moet je zien als waarschuwing dat je na 1 van zijn boeken gelezen hebt blind een ander koopt en er thuis achterkomt dat het alleen een vorige versie was die dus gedeeltelijk herzien is)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 14 mei 2006, 12:23

:D klopt...
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 15 mei 2006, 14:23

ik heb het boek fijnproeven in Belgie van Comme chez Soi van de week gekregen op het werk..

getekend door meneer wynants en rigolet :D

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 mei 2006, 15:17

mooi boek?
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 16 mei 2006, 01:01

jawel hoor heb nog niet goed gelezen maar ziet er goed uit

richard

ducasse

Bericht door richard » 10 dec 2006, 10:47

De "grand livre de cuisine" serie van Ducasse, schitterende boeken die Ducasse ook voor zijn school gebruikt en echt voor het gebruik in professionele keukes zijn geschreven.

Plaats reactie