Je OUDSTE kookboek

waarbij recente en niet recente boeken aan bod komen
Plaats reactie
berexstone

Je OUDSTE kookboek

Bericht door berexstone » 03 dec 2009, 13:10

Hallo allemaal, gisteren geland op Zaventem, vanmorgen al naar de Standaard boekhandel in Hasselt geweest, kon het natuurlijk niet laten om uit hun zeer grote selectie boeken de volgende aan te schaffen :
- 'Puur Zeeland ; de Zeeuwse keuken van Sergio Herman' door Sergio Herman,€ 24,95
- 'El Harouchi' door Mohamed El Harouchi, € 39,95
- 'Proef Antwerpen ; 8 Antwerpse wijken en hun keukens' door Erik Verdonck € 24,95
- 'Vers uit zee en polders' door Stéphane Buyens (** chef van "Le Fox" in De Panne) een boek in de 'Carnet de Cuisine' serie, € 39,95
Teruglopend naar mijn logeeradres moest ik denken aan de groeiende stapel kookboeken thuis. Sommige gebruik ik zo nu en dan, sommige kijk alleen maar vluchtig door, sommige heb ik voor de foto's, sommige om het levensverhaal van de chef te kennen, sommige liggen maar te liggen en weer andere heb ik alleen maar gekocht omdat ze van een bepaalde chef zijn, en sommige omdat ze bij het verlaten van het restaurant op de receptie stonden...
En zo dacht ik aan mijn oudste kookboek, is was er zelf natuurlijk nog lang niet maar het gaat om 'Het Spaarzame Keukenboek' door de Gentse chef Philippe Eduard Cauderlier. Mijn eksemplaar is de 11e druk uit 1914 (de eerste druk dateerd uit 1861). Grappig is om te zien dat de meeste recepten zeer actueel gebleven zijn !
Gebruiken jullie ook nog oudere kookboeken ?

yrtsap

Re: Je OUDSTE kookboek

Bericht door yrtsap » 03 dec 2009, 14:54

Ik gebruik niet echt veel van mijn oude boeken. Mijn oudste boeken zijn echter twee handgeschreven kookboeken rond het jaar 1740 en de andere rond 1760 :mrgreen:

Hier is een kleine greep uit mijn collectie.

De volmaakte Gelderse keuken-meyd 1841
Nieuw Burger-keukenboek 1845
Aaltje de volmaakte en zuinige keukenmeid 1862
Aaltje de volmaakte en zuinige keukenmeid 1878
Nieuw Keukenboek 1887
Ons middagmaal 1889
De hedendaagse kookkunst 1890
De Volmaakte Grondbeginselen der keukenkunde 1769
Betje de goedkoope keukenmeid 1908
Eenvoudig berekende recepten Ca 1909
Eenvoudig berekende recepten Ca 1912
Eenvoudig berekende recepten Ca 1913
Eenvoudig (berekende) recepten 1931
Eenvoudige recepten van vruchtenrecepten 1947
Practische recepten voor de keuken Ca 1930
Het goedkoope kookboek 1922
Voortaan Visch op den disch 1935
Voortaan Visch op den disch 1935
Geïllustreerd kookboek 1925
Zelf bakken 1934
Koude voor en nagerechten 1933
Avro kookboek deel I 1928
Mijn Radiorecepten 1938
De Gids Practisch Handboek voor elken bakker 1892
Van Eigen Land Ca 1938
Nationaal kookboek 1895
Kookboek voor de fijnere keuken 1900
Indisch kookboek 1882
De Indische Tafel 1907
Het boek voor de huisvrouw Ca1910
Entremets 1909
Eiergerechten 1909
Smakelijke toespijzen 1909
De Hollandsche tafel in Indië 1928
De Burgerkeuken en Pasteibakkerij 1895
Huishouding en landbouw 1872

150 Kaasrecepten “Savourys” 1906
Recepten van de Haagse Kookschool 1952
Kookboek voor zieken, zwakken en herstellenden 1920
Het Nieuwe Kookboekje voor de eenvoudige spijsbereiding 1931
Recepten voor vleeschgerechten 1933
Het Nieuwe Kookboekje voor de eenvoudige spijsbereiding 1933
Bakken is een genoegen 1934
52 Chocolade-recepten voor Droste's verpleegster-cacao 1934
100 Avonturen met een pollepel 1939
Receptenboek voor den Banketbakker Deel I 1944
Kookboek N.C.B. \1952
Chinese Gerechten uit eigen keuken 1948
Van Bronkos tot ZuurzakCa 1945
Weet wat ge eet! Dr. Ir. P.Schoorl ?
De Banketbakker in de keuken Ca 1916
Puddingen Ijsgerechten Patisseries 1933
Calvé-Delft's Zomerboekje 1938
Calvé-Delft's Winterboekje 1938
Honderd Kaasgerechten 1926
Honderd Gebak-Recepten 1925
Honderd Gebak-Recepten 1934
Honderd Amerikaanse Tomaten-Recepten 1932
De Vegetarische Keuken <1911
De Vegetarische Keuken <1928
Kookboek voor Moderne Voeding zonder vleesch 1930
Onze Middagtafel 1931
Het bereiden van Poddingen enz. 1889
Het eerste nederlandsche gedrukte kookboek 1925
Het Kook- en Huishoudboek 1908
Handleiding voor de moderne keuken 1934
Groot practisch kookboek 1870

berexstone

Bericht door berexstone » 03 dec 2009, 16:06

Te veel om hier te citeren natuurlijk. Werk je soms in een museum of zo ?
Het Groot Margriet kookboek en de eerste uitgave van het Conimex kookboek ontbreken overigens.
Ik wilde overigens niet opscheppen...... al mijn andere kookboeken beginnen half jaren zeventig hoor.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 03 dec 2009, 16:35

Die Cauderlier is top. Vooral als hij uitlegt waarom de waterzooi op het platteland alijd zoveel beter is. Ik heb ook de franstalige versie.
100 Avonturen met een pollepel
Ook die is fantastisch! En nog te vinden hier en daar, want de laatste uitgave is uit de 80'er jaren. Werumeus Buning is één van 'n favorieten.

yrtsap

Bericht door yrtsap » 03 dec 2009, 17:33

nee werk niet in een museum, ik verzamel nu een dikke 10 jaar (alleen voor 1930 en het voornamelijk nederlandstalig). Ik zie het ook als investering, het grappige is dat je steeds meer gevoel voor waarde krijgt. Helaas heb ik een jaar geleden op 90 euri naast een gesigneerde Esoffier gegrepen... :crazy:

Caudelier is idd erg gaaf, ik heb ook de Franse uitgave ik ga even kijken uit welk jaar hij is.

yrtsap

Bericht door yrtsap » 03 dec 2009, 17:33

nee werk niet in een museum, ik verzamel nu een dikke 10 jaar (alleen voor 1930 en het voornamelijk nederlandstalig). Ik zie het ook als investering, het grappige is dat je steeds meer gevoel voor waarde krijgt. Helaas heb ik een jaar geleden op 90 euri naast een gesigneerde Esoffier gegrepen... :crazy:

Caudelier is idd erg gaaf, ik heb ook de Franse uitgave ik ga even kijken uit welk jaar hij is.

berexstone

Bericht door berexstone » 03 dec 2009, 17:52

Hi Yrtsap, ik verzamel Michelingidsen en heb er vrij veel. Zo was ik vorig jaar juni toevallig in Blankenberge en daar lagen bij een soort boekenmarkt in een leegstaand winkelcentrum aan de Zeedijk de gidsen France 1964 en 1965. Ik had die al maar deze waren in absolute nieuwstaat. De man wilde ze verkopen voor € 16, eerst per stuk, toen voor de twee. Nou ja, ik had al biertjes op en in de zon gezeten dus ik kon niet nadenken. Dus ik ging weg. Drie weken later een kennis gevraagd om ze toch maar voor mij te halen...maar die boekenmarkt bestond niet meer, dus geen gidsen.
Ja, je moet niet twijfelen als je iets tegenkomt.
Overigens kom ik regelmatig wel wat tegen dus ik laat het je zeker weten !

Xavier

Bericht door Xavier » 03 dec 2009, 19:41

Momenteel uit de bieb: "Oude gebruiken en gerechten uit Limburg 1977 J.Collen"
"la cuisine dy march 1976 P.Bocuse"

In eigen bezit:

"Het Spaarzame Keukenboek" van Cauderlier, Erfstuk van mijn oma, ik weet niet welke druk of welk jaar want de kaft en enkele pagina's ontbreken :oops:

mijn absolute nr 1: "La Guide Culinaire" Escoffier

AleXo
Contacteer:

Bericht door AleXo » 21 feb 2010, 18:44

Mijn oudste is toch wel de Pauli! Gekocht via een sous-chef want via de winkels is er erg lastig aan te komen.
"The keyword of succes is to believe in yourself!"

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 23 feb 2010, 19:53

ik heb een nederlandse bewerking van "Praktisches Kochbuch" uit 1868 (2e druk)
valt helaas enigszins uitelkaar. wel interessant om te lezen.

"Oldschool" weetje... 8)
I love defenseless animals, especially in a good gravy

berexstone

Bericht door berexstone » 23 feb 2010, 21:46

Bchef1, ja er zijn verrassende Duitstalige kookboeken, ik ken iemand die heeft het "Neue Salzburgische Kochbuch" door Conrad Hagger, gedrukt in Augsburg in het jaar 1719. Conrad Hagger was de "stads- en plattelandskok" van vorst-bischop graaf Ernst von Thun und Hohenstein sinds 1701. Er staan 2500 recepten in het 12cm dikke en 2,5kg zware boek. Maar ja die boeken zijn onbetaalbaar. Ik blijf altijd maar zoeken en hopen, maar ja er kruipt ook nog eens veel tijd in...

yrtsap

Bericht door yrtsap » 25 feb 2010, 02:32

ik ook gelukkig heb ik in de loop der jaren wat vaste adresjes die mij bellen als ze iets leuks hebben. een aantal weken geleden nog een Aaltje uit 1804 en 1812 gekocht. :mrgreen: Tevens weet ik nog iets heel moois te liggen.. de complete 4 orginele delen van Careme... 8)
(nee ik zeg niet waar. :D)

yrtsap

Bericht door yrtsap » 19 mar 2010, 16:46

Welliswaar niet een echt boek, maar wel bijzonder om te vermelden denk ik. Gisteren heb ik de hand weten te leggen op enkele pagina's van één van de eerst gedrukte Nederlandse kook boek. Het is boekje is orgineel een bijlage bij een medicijnboek en bestond uit 24 pagina's, waar van ik er nu 4 heb. De rest is verloren gegaan.
De eerste druk van dit medicijnboek komt uit 1593. Deze pagina's komen naar schatting uit 1617 of 1620.
Voor wie interesse heeft in het medicijnboek moet het maar zeggen, het is nog te koop.

Rond 1514 verscheen te Brussel Een notabel boecxken van cokeryen, het eerste gedrukte Nederlandstalige kookboek. Een boek dat gedrukt is tussen 1500 en 1540 noemt men een postincunabel. Van dit kookboek is slechts één exemplaar overgebleven. Dat wordt bewaard in de Bayerische Staatsbibliothek te München. Van dit unieke exemplaar is in 1925 bij Martinus Nijhoff een eerste facsimile-editie verschenen, zonder inleiding, commentaar of woordverklaring. Die heb ik al liggen. :D

Dit is het eerst blad van het medicynboek.
Afbeelding

Hieronder de 4 pagina's aan recepten.

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb bij de UBA aanvraag gedaan of ze de rest van het boekje willen scannen.
Je begrijpt dat ik heel trots ben op dit stukje gastronomisch erfgoed. :mrgreen:

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 mar 2010, 18:55

Het "Notabel boeksken" is op 't net te vinden. Even kijken of ik het kan opsnorren...

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 mar 2010, 19:03

Het "Notabel boeksken" is in facsimile te vinden op:
http://www.daviddfriedman.com/Medieval/ ... dsche.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"le Viandier" van Guillaume Tirel is in volledige transcriptie te vinden. Het Notabel boeksken is daar eigenlijk een vertaling van. zie:
http://www.uni-giessen.de/gloning/tx/viandier-sion.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Een overzicht van allerlei historische kookboeken, in 't Duits:
http://www.uni-giessen.de/gloning/kobu.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En het Keukenboek van Serrier:
http://www.uni-giessen.de/gloning/tx/serrure.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

yrtsap

Bericht door yrtsap » 20 mar 2010, 00:25

bedankt voor de links!

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 21 mar 2010, 02:07

Ontzettend mooie collectie zeg! Ik heb een paar oude kookboekjes...maar niet echt waardevol. Heb die avro boekjes uit de oorlog met bonnen enz...maar echt ouder...... helaas. Heb gewerkt bij de Oude Schouw...daar was een serieuse grote collectie! En waardevol ook! Top boeken collectie!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

yrtsap

Bericht door yrtsap » 21 apr 2010, 11:29

gisteren heb ik weer een leuk boekje aan mijn collectie toe mogen voegen. Het volkomen Neerlands kookkundig woordenboek, het is een tweede druk uit 1794. Het is een heel grappig boekje, want alles staat op alfabetische volgorde. Er staan hele grappige dingen in, zo wordt er al gesproken over chocolade. :D

berexstone

Bericht door berexstone » 21 apr 2010, 12:55

Super interressant allemaal !
Op 15 mei is er een middeleeuws banket en verkoop van oude boeken in het Franse Lattes (34). Het is dan in Frankrijk de 'Nacht der Musea' en het "musée archéologique Lattara" organiseerd de hele dag door een boekenmarkt etc. en 's avonds vanaf 20 uur een "Banquet de vins et plats antiques" (http://www.herault-tourisme.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

yrtsap

Bericht door yrtsap » 22 apr 2010, 08:27

Haha, helaas sta ik die zaterdag op het circuit om mijn andere hobby toe doen, Dragracen :lol: Ik ga overigens binnekort enkele boeken verkopen, want ik moet budget vrijmaken voor weer iets moois voor 1800 voor bij komt. :mrgreen: Ik verzamel overigens alleen Nederlandstalige boeken/geschriften, alleen een gesigneerde Escoffier of alle 6 delen van Careme mogen in de kast er bij. 8)

yrtsap

Bericht door yrtsap » 14 nov 2010, 19:36

Waar ik in mijn vorige post over sprak, is vorige week uitgekomen. Ik kwam op een kleine "schat" aan antieke boeken. Waarvan een aantal zeer zeldzame. Ik nog Le Cuisinier Francois, waar het allemaal mee begonnen is met de kookboeken. Gesigneerde Careme's :shock: etc.
Kortom een super vondst, maar wel eenbeetje onbetaalbaar. Tussen een grote stapel boeken had ik een leuk stapeltje uitgezocht.

De Volmaakte Grondbeginselen der keukenkunde 1752 (gesigneerd door de drukker als bewijs van echtheid)
De Volmaakte Grondbeginselen der keukenkunde 1769
Volkoomen Neerlandsch Kookkundig Woordenboek 1791
De volmaakte Hollandsche Keuken-meid 1756 (gesigneerd door de drukker als bewijs van echtheid)
De volmaakte Hollandsche Keuken-meid Aanhangsel 1754(gesigneerd door de drukker als bewijs van echtheid)
Nieuwe Vaderlandse Kookkunst 1797
De volmaakte Gelderse keuken-meyd 1801 een zeldzaam ongesneden exemplaar.

En niet de oudste maar misschien wel de zeldzaamste aangezien deze zover ik weet bij geen een museum in bezig is.
De ervarene en verstandige keukenmeid 1845

Binnekort ga ik terug voor 2 gesigneerde Dubois. :wink:

Wouterkie

Bericht door Wouterkie » 23 mar 2011, 22:31

Dag Yrtsap,

Met interesse en bewondering las ik je berichten en collectie.

Mij vraag is hoe weet je nu wat een boek waard is, kan je me enkele tips geven...

Met groeten,

Wouter

yrtsap

Bericht door yrtsap » 22 apr 2011, 08:34

Wouterkie schreef:Dag Yrtsap,

Met interesse en bewondering las ik je berichten en collectie.

Mij vraag is hoe weet je nu wat een boek waard is, kan je me enkele tips geven...

Met groeten,

Wouter
Sorry voor de late reactie, de waarde van een boek is natuurlijk, wat de gek er voor geeft. Toch zijn er in loop der jaren meer en meer verzamelaars bij gekomen. In een zoektoch vind je bepaalde boeken sneller dan andere, dat komt omdat er minder van zijn gedrukt of omdat het gewoon meer een gebruikers boek is, wat verslijt en weg wordt gegooid.
Ik ga zelf uit van mijn eigen expertiese, zo wil ik voor een kookboek na het jaar 1900 gewoon niet te veel betalen. Voor 1900 wordt het leuk en voor 1800 helemaal. Vind je iets van voor 1700 dat is zoizo al veel waard, dus daart hoef je niet aan te twijfelen. In dat geval kan je beter direct met mij contact op nemen. :lol: Zelf ben ik gek op schriftjes of manuscripten.

Als je iets vind mag je altijd even contact met me opnemen en ik wil je graag advies geven.

zias

Bericht door zias » 15 dec 2012, 18:49

Beste yrtsap
ik had ook eens een vraagje
ik kan via via het boek het spaarzame keukenboek uit 1887 geraken een gesigneerde versie hoeveel is zo'n boek ongeveer waart in gemiddelde toestand ?
mvg Zias

bertstomphorst

Bericht door bertstomphorst » 31 dec 2012, 00:47

oude en nieuwe boeken en tijdschriften hebben een doel inspiratie

Eind januari 2013 komt de nieuwe editie van het magazine So Good.. uit.
so good no.9

opdeze site hebben ze een leuke actie:

'Nummer 7 + 8 + 9 samen met het boek Play voor €79.50' (belgie +€12,75)

of

Modernist cuisine
+
gratis jaar abonnement op het magazine So Good.
+
En dit jaar ook nog een gratis Play *

voor maar €399,- (belgie + €21,75)

voor meer informatie kunt u contact opnemen via :
info@sogoodmagazine.nl
of
http://www.sogoodmagazine.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bertstomphorst

Bericht door bertstomphorst » 31 dec 2012, 00:47

oude en nieuwe boeken en tijdschriften hebben een doel inspiratie

Eind januari 2013 komt de nieuwe editie van het magazine So Good.. uit.
so good no.9

opdeze site hebben ze een leuke actie:

'Nummer 7 + 8 + 9 samen met het boek Play voor €79.50' (belgie +€12,75)

of

Modernist cuisine
+
gratis jaar abonnement op het magazine So Good.
+
En dit jaar ook nog een gratis Play *

voor maar €399,- (belgie + €21,75)

voor meer informatie kunt u contact opnemen via :
info@sogoodmagazine.nl
of
http://www.sogoodmagazine.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Sashadeboer
Contacteer:

Bericht door Sashadeboer » 06 jan 2018, 11:51

Leuk om te lezen allemaal. Dat "Het Spaarzame Keukenboek" kan ik me ook nog herinneren van vroeger maar heb het nooit meer gezien. Echt zonde dat je hem niet compleet meer hebt. Misschien een keer een bladzijde eruit gehaald voor haar eigen boekje veelgebruikte recepten? Het zal dan net het beste recept zijn in het hele boek :)

Plaats reactie