onderbetaald of niet?

Vind hier alle informatie met betrekking tot HACCP, CAO, wetgeving e.d.
Plaats reactie
jess

onderbetaald of niet?

Bericht door jess » 30 aug 2009, 14:22

ik ben dit jaar als 24 jarige afgestudeerd als zelfstandig werkend kok niv 3.

nu zijn er allemaal salarisschalen. niv 3 valt bijv. onder schaal 2. nou krijg ik een contract waarin staat dat ik de functie zelfstandig werkend kok krijg. maar mijn bruto salaris valt in schaal 3 (dit geldt alleen voor een nivo 4 opleiding toch?!?)

volgens de schaal hoort iemand zonder enige opleiding in schaal 4 te vallen. en iemand met opleiding (dus zelfst. werkend kok) in schaal 5 te vallen.

is mijn werkgever in overtreding door mij 2 schalen lager salaris aan te bieden? zijn die schalen wettelijk? of een richtlijn?
en begrijp ik dus goed dat een zelfst.werkend kok min. 1679. bruto hoort te verdienen?

ik hoop dat iemand mij snel kan helpen, gezien ik snel moet tekenen of een andere baan moet zoeken :wink: :roll:

jess

Re: onderbetaald of niet?

Bericht door jess » 30 aug 2009, 14:26

hierbij de horeca cao

horeca cao
en nog 1
refentie handboek

en loon tabel
loontabel

( edit by leo)

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 30 aug 2009, 15:30

ik vind dit persoonlijk weinig voor een 24 jarige, maar je moet natuurlijk ook kijken naar wat voor bedrijf het is en of je veel kunt bij leren (investeren in je toekomst)
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

jess

Bericht door jess » 30 aug 2009, 17:12

haha natuurlijk is het te weinig. maar mijn vraag is hoe het wettelijk zit! want als hun het bij het rechte eind hebben dan ga ik daar weg. wat ik echt niet wil! want ik heb het er ontzettend naar mijn zin. maar ik wil niet nog een jaar ontzettend slecht betaald worden!
tuurlijk zijn de tijden nu ontzettend slecht om te onderhandelen over salaris, maar ik heb toch wel recht op de juiste schaalindeling?
en laten we het er op houden dat je hier ontzettend veel kunt leren gezien het hoge nivo... maar dit mag niet meespelen met een salaris of wel?

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 30 aug 2009, 18:12

wettelijk gezien moeten ze je geven waar je recht op heb,

maar dan kun je het nog weinig vinden, dit is niet erg als je veel kunt leren en ervaring opdoen
heb zelf jarenlang weinig verdiend en er voor gekozen om in topzaken te werken(waar je over het algemeen niet meer krijgt dan wettelijk)
maar heb er een schat aan ervaring, mensenkennis, en truks bij gekregen

zou het zo weer doen
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

jess

Bericht door jess » 30 aug 2009, 19:49

dat is ook de reden waarom ik het niet al te erg vind. maar 180 euro minder dan wettelijk?!? hoort vind ik teveel...

dus wettelijk gezien heb ik recht op schaal nr 5?!?

Pluter

Bericht door Pluter » 30 aug 2009, 22:55

Verpleegkundigen en leraren worden onderbetaald.

In onze luxe-positie kan je gewoon (vriendelijk) om meer geld vragen of voorzichtig een beetje rond solliciteren (laat een opzeg-termijn in je contract zetten of zo).

**** de wetten en regeltjes..
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

sjaak

Bericht door sjaak » 02 sep 2009, 17:01

De Cao horeca is een minimum.
Meer vragen kan altijd minder krijgen niet.
Als je net je opleiding hebt afgerond ben je dan i.d.d. voor 100% in staat om te doen wat er in de functie omschrijving staat en moet je dat ook doen ? dan heb je recht op schaal 5
ben je niet voor 100% in staat om zelfstandig alle afdelingen van de keuken te runnen of hoef je dat niet van je werkgever. dan heb je recht op schaal 4
ben je plaatsvervangend souschef heb je recht op schaal 6

naast dit recht kan je altijd kijken of er meer te halen is dit kan in €
maar mischien ook wel in opleidingen, auto vd zaak,fietsplan,bedrijfspaarregeling, collectieve ziekenkosten verzekering reiskosten e.d.

Ga zitten met je werkgever ben je niet tevreden met zijn uitleg waarom jij in groep 4 geplaatst bent of de randvoorwaarden,
Kijk dan idd verder (volgens het systeem gooi geen schoenen weg voor je nieuwe hebt.)

jess

Bericht door jess » 02 sep 2009, 20:17

heel erg bedankt voor je reactie :D

ik begreep het al uit de tekst van de cao van 2009. maar na 10x gelezen te hebben wilde ik het toch nog ff zeker weten :wink:

vandaag uitgelegd, en woorden als: dat kan niet, dat heb ik nagevraagd. tehoren gekregen. morgen nog een gesprek... mij zal je niet horen over 40euries... maar 200?!? en daarnaast is het een wetsovertreding. ook niet slim voor hun.

dus ik ben benieuwd... :( iemand nog een zelfst. werkend kok nodig :wink: ?

sjaak

Bericht door sjaak » 03 sep 2009, 07:42

Als jou werkgever dus bepaalde taken niet aan jou toe bedeeld, of weet dat jij ze nog niet 100% zelfstandig kan
Heeft hij dus het recht je in schaal 4 te plaatsen vraag dus netjes waar het verschil inzit volgens hun.

jess

Bericht door jess » 03 sep 2009, 21:48

het is opgelost. ik ben officieel schaal 5 nu :) ik heb het ze laten lezen. en nog een keer gebelt, ik ik bleek gelijk te hebben. scheelt toch 2 schalen :wink: bedankt voor de reacties!

fifidinho

Bericht door fifidinho » 18 jan 2010, 12:18

Goededag..

ik heb een vraag..
ik werk bij van der valk.. ik heb een jaar contract getekend van een jaar,, waarvan 2maanden proef,,

en toen keek ik wat mijn loon is,, en stond bij 6,50 brutto..

is dit normaal of niet?

zou graag reacties erop willen hebben want ben wel benieuwd

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 18 jan 2010, 15:16

dat ligt er aan hoe oud je bent en wat voor diplomas je hebt of opleiding volgt. het zal wel om het bedrag per uur gaan

Plaats reactie