Salaris kok

Vind hier alle informatie met betrekking tot HACCP, CAO, wetgeving e.d.
Tim

Re: Salaris kok

Bericht door Tim » 01 nov 2009, 13:15

Ja Robert, ik spring ook ff in, had het gister al gelezen, maar kon het toch niet laten om ff te reageren.
Je weg in een bedrijf bluffen, vind je dat zelf lekker werken dan, kan me alleen maar een degelijke voorstelling maken voor hoe dat soms moet voelen.
Wat betreft "het mooie koken" juist is er niets belangrijker dat dat je fundament is van je carriere, vanuit die kant kun je je namelijk beter ontplooien naar andere bedrijven, maar er zullen allicht ook andere manieren zijn om er te komen.

Ik denk bovendien dat hier niemand zit die zijn weg naar binnen heeft gebluft. Trouwens, ik weet toevallig dat we hier een paar chefs hebben, en ik neem aan dat die ook snel genoeg merken wanneer iemand zijn weg naar binnen bluft.
Ik moet wel zeggen dat het plafond volgens mij snel is bereikt in het koksvak of je moet echt een grote jongen worden.
Ik word volgende week 23 en kan zeggen dat dat spreekwoordelijke plafond nog lang niet bereikt is hier, maar zoals ik lees ben ik een ander soort kok als jij.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Robert0003

Bericht door Robert0003 » 01 nov 2009, 16:02

Wat ik met jonge jaren bedoel is 27 tot 32 jaar. met 2000 als minimum 2500 netto toch wel als maximum.
Dus als je zelf een keuken draait.
In de jaren ervoor als je voor een chef werkt verdien je uiteraard minder maar kan je het ook nog wel schoppen tot 1500 tot 1800 netto. Gewoon laten zien dat je een harde werker bent en loonsverhoging vragen. Je baas zal het je niet komen aanbieden.

Wat ik bedoel met snel een goede kok worden is zo snel mogelijk de basis leren. De organisatie van je keuken. zodat je geen chef meer nodig hebt. Je hoeft echt geen heel beest te kunnen slachten voordat je chef kan worden.
je verdiepen kan altijd nog. tegenwoordig is er zoveel informatie beschikbaar en makkelijk toegankelijk. Als je de basis weet kan je jezelf heel veel aanleren en ondertussen verdien je een stuk leuker dan dat je 4 jaar lang entremetier loopt te spelen.

Robert0003

Bericht door Robert0003 » 01 nov 2009, 16:07

En over dat naar binnen bluffen. Dat klinkt inderdaad misschien een beetje arrogant. En ik bedoel ook niet de boel oplichten of misleiden. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat als je denkt dat je net niet goed genoeg bent voor een bepaalde functie je het gewoon wel moet aanpakken. Anders blijf je veel te lang hangen.

noise

Bericht door noise » 27 nov 2009, 00:32

Hey ik had ook een vraagje

BInnekort begin ik in een restaurant met werken, ik ben 19 jaar, en heb een jaar ervaring in een ander rest. waar ik de koude kant deed, mice en place enz. Ik heb geen koks-horeca opleiding, maar heb de mogelijkheid om daar wel aan te beginnen bij dit restaurant. Het minimum loon is 4.24 (algemeen jeugdloon) i

Maar in welke salarisschaal zou ik nu vallen, en wat verdienen jullie p.u (rond mijn leeftijd)

groetjes

toet007

Bericht door toet007 » 24 feb 2011, 09:49

Salaris blijft altijd een ''dingetje'' in de horeca..............

ironchef29

Bericht door ironchef29 » 24 mei 2011, 04:11

massaal staken heel de horeca plat leggen want het is enkel nog alleen maar interessant voor de werkgever en niet de kok met diplomas of je moet idd chef zijn van een redelijk groot bedrijf met regelmaat partijen hebben..of op niveau koken en een leidinggevende functie hebben of voor jezelf beginnen..maar dan moet je mensen hebben die in je willen investeren ik heb ze nog nie gevonden.. juiste mensen om je heen creeren waar je het leuk mee hebt is belangrijk en je gasten entertainen zwart witte brigade op een lijn is een pre salaris kok ligt op 1900 bruto sous 23 chef afhankelijk wat voor bedrijf hoeveel staff zie cao brutto delen door 3 x 2 =gemiddeld (ongeveer) mar ik ben nu mar een valk kokkie hey :idea:

Susanne1968

Bericht door Susanne1968 » 06 mar 2015, 11:56

toet007 schreef:Salaris blijft altijd een ''dingetje'' in de horeca..............
Niet alleen in de Horeca hoor, alle bedrijfstakken waar je een relatief makkelijke opleiding voornodig hebt (niet boos worden ik heb ook alleen MBO basiskok) wordt slecht betaald, meer dan de helft van alle Nederlanders heeft een lagere of geen opleiding, samen met het feit dat er zo'n 15.000 werkplekken zijn (restaurants, hotels etc) is er dus geen reden om die mensen meer te betalen. Voor jou 10 anderen denken ze dan.

Bekijk het eens van de andere kant, voor 2000 euro bruto mag je je hobby uitoefenen! een secretaresse verdient evenveel maar die zit 40 uur achter de computer..en een tegelzetter is op zijn 55ste in de WW omdat zijn rug versleten is..

Als je echt meer wil verdienen (of meer wil krijgen want wij koks verdienen altijd meer) dan moet je een HBO of universitaire opleiding doen, zo werkt het het hier in Nederland...(helaas)

Dit is wel een leuk artikeltje hierover: http://www.berenschot.nl/publish/pages/ ... entwat.pdf

Plaats reactie