The intellectual property of cooking - 28 oktober, Utrecht

Zijn er leuke evenementen of beurzen op komst? kijk / post ze hier.
Plaats reactie
Cindy

The intellectual property of cooking - 28 oktober, Utrecht

Bericht door Cindy » 30 sep 2010, 16:33

Tijdens mijn zoektocht naar koks voor een project in Utrecht werd me aangeraden een berichtje op dit forum te plaatsen. Ik zal het project in het kort toelichten:

Ik werk bij Casco – Office for Art, Design and Theory in Utrecht (http://www.cascoprojects.org/" onclick="window.open(this.href);return false;). Het hele jaar door organiseren wij verschillende projecten zoals exposities, workshops en discussies. We focussen niet alleen op de 'kunst' zelf, maar besteden juist veel aandacht aan de context (fysiek, sociaal en politiek). Eind oktober organiseren we een 'meeting' met als thema 'the intellectual property of cooking'.

Voor dit project werken we samen met een belgische kunstenaar die een databank heeft opgericht waarin hij allerlei gebruiken van eigendom in het dagelijkse leven verzamelt (vaak in de vorm van rechtszaken), waarbij hij zich vooral richt op intellectueel eigendom. Het zijn vaak ongebruikelijke onderwerpen, zo ging zijn laatste presentatie bij Casco over het intellectueel eigendom van goochelaars, en dan met name om de 'een vrouw doormidden zagen' truc.

Op deze dag zal de kunstenaar een aantal opmerkelijke zaken voorleggen die te maken hebben met 'koken', en met deze zaken als basis zal er een gesprek/informele discussie ontstaan. Juist om die reden willen we er graag koks bij betrekken, zodat zij vanuit hun achtergrond mee kunnen praten. Het zal dus weinig voorbereiding vragen van de koks, ze kunnen meedoen op basis van hun eigen kennis en ervaring. Onze voorkeur gaat uit naar koks uit Utrecht en omgeving, maar lijkt het je leuk om mee te doen en woon je verder weg, reageer dan ook gerust. Naast koks zijn we op zoek naar een jurist, zodat ook deze kant van het verhaal belicht wordt.

Een aantal praktische zaken:
- Het event zal slechts 1 avond zijn, donderdag 28 oktober van 19.00 tot 21.00 uur, in Utrecht.
- Evt. reis- en onkosten worden door ons vergoed
- Het project zal voornamelijk in het engels zijn, dus basiskennis engels is vereist.

Lijkt het je leuk om mee te doen, of ken je anderen die dit wellicht interessant vinden, dan stuur ik je graag meer informatie toe. Mocht je vragen hebben kan je altijd een berichtje achterlaten of een mailtje sturen (cindy@cascoprojects.org). Ook ben ik heel erg benieuwd wat jullie van dit project idee vinden!

cyrano
Contacteer:

Re: The intellectual property of cooking - 28 oktober, Utrecht

Bericht door cyrano » 01 okt 2010, 15:11

Zouden jullie niet beter eens kijken naar de Codex alimentarius? Of wordt ook dit weer gesubsidieerd door de groepen achter ACTA?

Er is geen copyright op recepten. Groenten kunnen gelukkig nog geen TM krijgen, alhoewel er al een paar gepatenteerd zijn. Met vlees gaat het ook die richting uit, maar dan enkel met TM benamingen.

Een copyright op recepten lijkt misschien goed. Maar als je er even over nadenkt, is het onzin. Elke chef weet dat je daar mee doet wat je wil. En de meeste chefs delen met plezier. Moet ook dat naar de haaien wegens schrik voor draconische, ondemocratische wetgeving? of moet de huisvrouw die een receptje (gedownload van het net :shock: ) thuis klaarmaakt voor een paar zakenrelaties van haar man, daar ook rechten op gaan betalen? Of, makkelijker nog, laat ons ineens een belasting invoeren voor iedereen, want we kopiëren toch allemaal dagelijks?

Cindy

Bericht door Cindy » 01 okt 2010, 16:06

Dank je voor je duidelijke mening. Ter aanvulling: we worden niet gesponsord door welke club dan ook, we zijn 'slechts' een culturele instelling die een maatschappelijk vraagstuk aan wilt kaarten. Hoewel het hier in Nederland nog niet aan de orde is (in ieder geval ben ik dat nu nog niet tegengekomen), zijn er in andere landen wel al diverse rechtszaken gevoerd over dit onderwerp. Het is interessant om te kijken hoe dat is verlopen, hoe we in Nederland met dit soort zaken omgaan en wat wij zelf het liefste zouden zien - en hoe we dat evt. zelf kunnen creëren.

Persoonlijk kan ik me prima vinden in jouw reactie, maar er zijn ook genoeg anderen die hier anders over denken.

Pluter

Bericht door Pluter » 01 okt 2010, 22:40

Geen sponsoring? Ook niet een beetje subsidie?

Casco's activities are also made possible with support from:
European Union Culture Programme
Stichting Utrecht Biennale
Fonds BKVB
SIA-Raak
Elise Mathilde Fonds
KF Hein Fonds
Stichting Doen
Fentener van Vlissingen Fonds
Danish Arts Council

Leuke discussie, dat wel. Maar beetje ver van mijn bed show om die (binnen tijdbestek van twee uur) op jullie niveau te voeren. Probeer naast een jurist wellicht ook een produkt-ontwikkelaar oid te pakken te krijgen. Ben ook wel benieuwd naar de uitkomst en wat jullie daar praktisch mee gaan doen, of aan wie jullie dat gaan presenteren.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Plaats reactie