lomejordelagastronomia 2009

Zijn er leuke evenementen of beurzen op komst? kijk / post ze hier.
Plaats reactie
marcin
Contacteer:

lomejordelagastronomia 2009

Bericht door marcin » 28 sep 2009, 14:21

gaat er iemand naar alicante begin november?

ik zit er zelf wel over te denken om te gaan, is ook beter te bereizen dan san sebastian waar het eerst was

http://www.lomejordelagastronomia.com/congreso/en" onclick="window.open(this.href);return false;

alleen moeilijk kiezen welke workshops naar toe te gaan
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Cees Timmerman
Contacteer:

Re: lomejordelagastronomia 2009

Bericht door Cees Timmerman » 30 sep 2009, 23:13

Vorig jaar ben ik afgehaakt omdat San Sebastian inderdaad erg moeilijk te bereizen is. Alicante is een eitje. Ik ga zeker onderzoeken of het erin zit. Maar ja, in het voorjaar ook al naar de Alimentaria in Barcelona en de Vin Italy in Verona.
Het nare is dat als ik naar het buitenland ga voor een paar dagen ik mijn hut moet sluiten, dan wordt het dubbel zo duur.
Maar Lo Mejor is wel erg aantrekkelijk, ik sta in dubio, zeker nu het in Alicante is

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 sep 2009, 23:15

En dan moet er natuurlijk gegeten worden bij Quique Dacosta, want da's maar 100 km verderop.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 sep 2009, 23:20

Net effe gecheckd op Ryan air, vlucht vanaf Eindhoven voor €80,-.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 01 okt 2009, 22:41

Als ik ga kies ik voor de workshops van Pierre Herme en Paco Torreblanca, alhoewel Quique Dacosta en Rene Redzepi ook erg aantrekkelijk zijn.

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 02 okt 2009, 14:00

ik vind de hele nieuwe opzet wel een goed id, een masterclass met beperkt aantal deelnemers ipv een mega show met slechte vertalers en uitzicht

ik kan zelf slechts maandagmiddag daar zijn tot woensdag dus denk dat ik voor workshops van quique dacosta, Yoshiaki Takazawa en Martín Berasategui ga de overige tastings en demos laat ik aan me voorbij gaan en vermaak ik me wel bij de algemene speeches en beurs, en dan per dag 1 masterclass, zal zwaar en intens genoeg zijn

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 02 okt 2009, 15:48

Ik hetzelfde, maandag middag weg, woensdagmiddag weer terug.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 06 okt 2009, 22:36

Ik heb geboekt, maandag workshop (4 uur lang) met Quique Dacosta en dinsdag met meester patissier Paco Torreblanca.
I am excited en kan haast niet wachten.....

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 06 okt 2009, 22:40

Cees Timmerman schreef:Ik heb geboekt, maandag workshop (4 uur lang) met Quique Dacosta en dinsdag met meester patissier Paco Torreblanca.
I am excited en kan haast niet wachten.....
Wat ontzettend gaaf!! Ik hoop dat je wat mooie foto's maakt voor op het forum? In iedere geval alvast heel veel plezier!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 06 okt 2009, 22:47

Dank je Cees, ik zal zeker foto's maken.
NB voor eventuele geintresseerden: de kosten vielen mij mee: €90 voor een retourvlucht en €80 per nachtvoor een tweepersoons hotelkamer**** direkt aan zee.

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 11 okt 2009, 15:09

heb ook net geboekt,

dinsdag workshop met quique dacosta en woensdag bij martin berasategui, ga met mijn baas en die gaat naar yoshiaki takazawe en naar alain passard

heb er super zin in, weet iemand nog top resto in de buurt of in alicante (tapas mag ook), gaan waarschijnlijk eten bij la finca maar zoeken nog iets voor de woensdag

ga zeker veel fotos maken,

leo heb je stickers van t koksforum dan plak ik die op ferran zijn rug :D

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 okt 2009, 15:34

Dan kan ik bij quique dacosta naast jouw zitten in de klas en afkijken, jouw Spaans is vast beter dan dat van mij. :D

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 11 okt 2009, 15:56

si senor timmerman

mucho beter mi espanol :?: :?:

kijken en opletten dan maar, mijn spaans is un bitje stoffig op t moment :lol:

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 okt 2009, 18:47

Als het maar over koken gaat, dan kom ik er wel uit. Dus vantevoren zijn boek nog even lezen van a tot z. Mi hablar espanol tres poquito of zoiets. Gewoon veel roepen: Tranquilo senor Dacosta, tranquilo :D

zwanie

Bericht door zwanie » 01 nov 2009, 18:55

Goedendag, ik ga zaterdag naar Alicante naar de Lomerjor.. Aangezien dit voor mij de eerste keer ben ik helemaal blank voor wat mij te wachten staat. Zijn er bij jullie bij die mij kunnen vertellen wat ik het beste kan doen wat betreft het mij aanmelden voor een workshop en de betaling hiervan. koop je bij de ingang je kaartjes of moet je je vooraf registreren net zoals de EFFF. Graag zou ik zoveel mogelijk info willen ontvangen over hoe het er daar aan toe gaat. Misschien nog leuke tips voor uit eten te gaan?
Alvast bedankt Cees

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 02 nov 2009, 08:15

He zwanie,
Je kan alle info vinden op de site van lomejor. Daar kun je ook de workshops boeken (hoop dat dat nog lukt, de plaatsen zijn beperkt). Ik ga ook voor het eerst, dus ik ben ook zeer benieuwd. Wat restaurants aangaat: volgens de michelin geen sterrententen in Alicante. Het restaurant van Quique Dacosta (el Poblet) is ongeveer 100km noordelijk in Denia, maar dat zal wel bomvol zitten, aangezien er duizenden bezoekers verwacht worden op de Lomejor.
Veel plezier
Groet Cees

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 09 nov 2009, 16:21

morgenochtend vliegen naar alicante, heb er zin in
8) 8) 8)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 09 nov 2009, 16:46

ben erg benieuwd naar je ervaringen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 09 nov 2009, 22:57

Deze afgelopen middag de workshop van Jonnie Boer gedaan, helemaal top. Je zou zeggen:waarom een workshop van een Nederlander in Spanje?
Ik hoorde van een Amsterdamse delegatie die gisteren Ferran Adria gedaan hebben dat er geen touw aan vast te knopen was. Geen enkele vertaling en Ferran praat onduidelijk binnensmonds. Ik had deze middag origineel bij duivelskunstenaar Quique Dacosta geboekt. De Amsterdammers ook, maar die hebben omgeboekt om meer problemen te voorkomen. Dat heb ik dus ook maar gedaan. Maar Jonnie had wel gezorgd voorSpaanse vertaling via een Iberisch personeelslid, wat een service voor onze Spaanse vrienden. Later zal ik uitgebreider verslag doen, ondersteund door veel foto´s die ik er met wat hulp bij ga plaatsen (toch?, Leo).
Morgen de workshop van Paco Torreblanca, meesterpatissier en een van mijn persoonlijke helden. Hij heeft een standje op de beursmet truffels, financiers, caramel chrunchies, macarons en andere lekkernijen. Ik heb me ongans gegeten :D Woensdag meer.
PS
De organisatie heeft beloofd volgend jaar wel te vertalen in het Engels, dus laat dit verhaal je niet tegenhouden om volgend jaar te gaan.

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 10 nov 2009, 00:01

Ik ben heel benieuwd naar de uitgebreidere verslag Cees

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 nov 2009, 15:50

Ben net thuis uit een zonnig Alicante (24 graden en strakblauw) in een druilirig NL, en direct op het forum (ok, eerst effe snel de nieuwe lekker doorgebladerd). Gisteren de workshop van Paco Torreblanca gevolgd: top. Na een 1/2 uur wilde ik eerst opstappen, want dat Spaans, daar was toch geen touw aan vast te knopen. Bleek zijn assistent een Ier, en naast mij zat een in Spanje wonende Amerikaan, zo kwam alles dus nog goed. Chef Torreblanca excuseerde zich zeer netjes, ook top van zo'n wereldtopper. Op de beurs stond een standje waar ze zijn oa macarons en truffels verkochten: tjoenge joenge, als alle macarons zo smaakten, dan voor mij elke dag.
Wat hij demonstreerd ziet er op zich eenvoudig uit, maar, wat een vakman. Geweldig.
Ook nog even de hand geschudt met forumgenoot Marcin, die op dat moment op weg was naar de workshop van Quique Dacosta, ben benieuwd naar zijn relaas.
Later meer.....

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 13 nov 2009, 14:41

ook net terug uit alicante, gister geland na 2 zeer zware maar intense en leerzame dagen

zet volgende week wel wat fotos op t forum, top workshops gehad met quiqui dacoste, grant achatz en m berasategui, voor mij zelf weinig echte vernieuwing gezien, t meeste kende ik al maar toch goed om te zien wat ze met de tecknieken doen en hoe ze ze beheersen
babbeltje gedaan met cees, en enkele andere bekenden
savond 2 x top gegeten, bij la finca en monastrell, nog stapje gezet en dan vanuit de discotheek rechtstreeks naar vliegveld, vandaag weer werken

volg week als ik meer tijd heb uitgebreid verslag incl fotos

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 11 dec 2009, 17:13

ok tijd voor de beloofde reactie, heeft ff geduurt want heb er een paar weken tussen uit gelegen ivm nieroperatie

smorgens vroeg opstaan en vliegen naar spanje waar we aankomen met een zonnetje, blauw lucht en een graadje of 20; dit is een goed begin
alicant dinsdag om een uur of 2 smiddags waren we op de beurs aanwezig, ff rondgekeken en al snel bleek dat de beurs zelf niet kan tippen aan bv de efff, wel enkele interressante stands zoals sosa met de nieuwste smaken (oester, zeewater, bloemkool, tomaat poeder, cocosvet, iberico ham, de essences van van alles en nog wat ( the flavourbox), verder een mooi stand van koppert cress (ze zijn dol op cressen en bloemetjes in spanje) een paar topstands gezien met super gerijpt rund en varkensvlees en geproefd van de grill, top
naast dit had je de gebruikelijke bier, wijn en eetstands zodat het aan niemand ontbrak, wel geen last van vettige frituurluchtjes of lawaaierige bierstands
nog ff kennisgemaakt met cees van t forum en dan snel naar t echte werk
de workshops, om 4 u smiddags de eerste demo van quique dacosta

alles in het spaans maar met behulp van projectie scherm toch redelijk te volgen

in totaal een 15 tal gerechten gemaakt en uitgelegd , waaronder

een bevroren bal van rode bietsap met espuma van rode biet, gelei van kalf, laaggegaade inktvis

raviolies van inktvis met iberico vet, meringues met inktvisinkt, crumble van inktvis inkt, trompettes de la morte

warme espuma van doperwt met binnenin een lopende gelei van varkenskop en paddestoelen

"nep" witte truffel, een soort hartige merinque maar met stukjes kaas in en gerold in cepes poeder, dit mochten we ook proeven en is een regelrechte smaakbom

gebakken lever van zeeduivel met laaggegaarde en gebakken huid van zeeduivel,

en nog wat gerechten maar minder interressant, om eerlijk te zijn was deze demo goed om te zien maar voor de meeste koks niet erg werkbaar, alles is zo ontzettend technisch en met middelen die de meeste van ons niet tot de beschikking hebben, vloeibaar stikstof, distilleerapparaat, 30 man personeel

heb ook eigenlijk op de hele beurs weinig echt nieuwe dingen gezien maar meer een variatie op dingen die ik al kende, ballonnetje met rode bietensap in vloeibare stikstof tot je een bal krijgt is spectaculair maar heb ik een aantal jaren geleden al gezien

savonds uit eten bij la finca (een 1ster restaurant net buiten alicante)
heel erg goed gegeten, een 11 gangen menu voor slechts 80 e,
wederom veel de zelfde bereidingen en technieken, veel olijfolies, heel veel bloemetjes, veel inktvis, veel inktvis inkt ,
alleen dan blijkt dat als je smorgens om 5u opstaat en naar spanje vliegt, op een beurs rondloopt, savonds een paar drankjes doet en dan om een uur of 10 pas aan tafel gaat voor 11 gangen, dat je tegen een uur of 1 er helemaal doorheen zit, dus snel nog ff babbelen met de buren (dani garcia en paco torrablanca) en dan naar t hotel

de volgende dagna een lekker ontbijtje op zijn spaans (knoflook tomaat en jamon) weer terug naar de beurs voor een super demo van martin berasategui
wat volgde was een vier uur durende marathon van minstens 20 gerechten , alles zeer duidelijk uitgelegd en op dvd te zien,
enkele hoogtepunten:

ravioli van inktvis met kroepoek van inktvis, en consomme van iberico

ganzenlever met gerookte paling en groene appel

oester met iberico spek, groene appel en venkel

laagegaard buikspek van iberico met witlof, crosnen en .......

krab met salade van asperges en bloemetjes

rouget met schubben en al gefrituurd (overgoten met kokende olie) konijn en emulsie met truffel

en als klap op de vuurpijl, cuba libre voor alle aanwezigen :lol: :lol: :lol:

deze demo was top, veel ideen waar ik zelf ook iets mee kan en niet alleen maar moderne technieken, het draait meer op smaak en liefde voor het produkt

wat me vooral op gevallen is in spanje dit jaar is dat de meeste koks terug gaan naar de eerlijke keuken, minder trucjes toepassen, iedereen dol is op bloemetjes, ze in spanje totaal geen rekening houden met de seizoenen, bijna niemand engels spreekt , de prijzen stukken goedkoper zijn dan hier, je zon beurs niet ieder jaar hoeft te doen, om de zoveel jaar is goed

en toen was het alweer bijna tijd voor ons om de 2 hectische dagen af te sluiten, nog een super cote los gegeten op de beurs, met gerijpt vlees van 2 maanden oud, ons vermaakt met de dames van de wijnstand en enkele biertjes later richting hotel om uit eten te gaan bij taberna del gourmet (wederom een vrouwelijke chefkok) weer goed gegeten en een afzakkertje gedronken en dansje gedaan in de plaatstelijke club (hier zijn helaas :wink: geen fotos van) smorgens vanuit de club naar t vliegveld om 9u smorgens te landen op nat en koud charleroi airport

fotos volgen nog

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 11 dec 2009, 19:27

http://www.flickr.com/photos/45465738@N07/

hier linkje naar de fotos van alicante

niet helemaal in de juiste volgorde maar toch,

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 dec 2009, 22:54

Ik dacht dat ik dat van die dames bij de wijnbar gedroomd had, maar het was dus echt waar. Moeten ze op elke beurs doen.
Toch ga ik volgend jaar weer, al was het alleen maar om er ff twee dagen tussen uit te zijn. En voor de workshops natuurlijk. De workshop van Paco Torreblanca was top. Ik heb ook het boek gescoord met alles wat er op de lomejor gekookt is, leuk om na te neuzen.

Plaats reactie