Vox, Reykjavik

Goede of slechte ervaringen met eten in restaurants? Vertel het hier. Niet eens met een recensie? Ook dan horen we je commentaar graag.
Plaats reactie
wouterkik

Vox, Reykjavik

Bericht door wouterkik » 10 dec 2008, 17:09

ik heb vorige vrijdag gegeten in het retaurant van het hilton hotel nordica in reykjavik genaamd vox!
aangezien ze hier nog geen michelingids hebben vroeg ik aan een collega waar je hier nog meer supergoed kon eten. dus wij naar Vox.

Vox staat voor de Nordic Cuisine gecombineerd met trends en promotie van duurzame visserij in scandinavische landen en ook promotie voor hun streekproducten.

aangezien mijn tafelgenoot voor de chef van Vox gewerkt had en bevriend was met de hoofd kelner werden we als vip behandeld en namen we het kerstmenu (6gangen) met wijnarrangement.

-eerst champagne met gedroogd en aangemaakte boomschors en gecarameliseerde noten.
-daarna een amuse van zee-egel met kingkrab.

-het eerste gerecht was gemarineerde haring met haringijs, rozemarijdpoeder, dille, rode bietensaus en roggebrood van de oma van Maggi uit myvatnssveit. dit werd begeleid door brandevinn (ijslands likeur) die was ingemaakt met dille en rode bieten, en kerstmisbier van een hele kleine brouwer uit het noorden van ijsland.

-daarna gebakken zeebaars met gepikkelde nieuwe uitjes, bonen en erwten in botersaus met schuim van kruiden, sea bucktorn bessen en een appelvinaigratte.

-omdat Jon Kristin (mijn collega) de chef en de hoofdkelner goed kent, kregen we nog een extra gerecht;
gebakken langoustine uit het westen van ijsland, met een cappuccinoschuim van bloemkool, boter noisette uit een klein tubetjeen een mousseline van bloemkool.

-het vierde gerecht was papegaaiduiker gevangen in Grimsey, gesauteerd met kruiden en daarbij zat aardappelmousseline en sun chokes.

-vervolgens kregen we het hoofdgerecht: langzaam gekookte ganzenborst met gebakken paddestoelen met bacon en een zalf van gerookte paddestoelen,met in Gullfoss gekookte ganzepoot geserveerd met gefrituurd "ollebrod" en gecarameliseerde aardappelbolletjes.

-daarna nog een amuse voor dessert, en een glas gluhwijn van witte wijn volgens een recept van de hoofdkelner (en die het niet wil vertellen, zelfs niet aan de chef) met een 'dronken sinaasappelpartje' (in rum geweekt voor 2 weken).

-en toen kwam het dessert. het beste dessert wat ik ooit gegeten heb tot nu toe: pudding van kaneel en denneboom met stukken transparante caramel en crumble, met truffelijs gevonden in Gotland, met aan tafel nog extra geschaafde truffel.

en bij de koffie kregen we nog een mooie XO van het huis met huisgemaakte bonbons en kwam ook de chef Gunnar Karl Gíslason en fles champagne met ons leegdrinken (ook van het huis).

voor iedereen die nog wilt profiteren van de euro t.o.v. de ijslandse kroon: ga daar eten. samen met hotel holt is dit de top van ijsland, alleen de bediening is wat losser dan in hotel holt en is de keuken creatiever met trends.

http://en.vox.is/RESTAURANT/

Marielle
Contacteer:

Re: Vox, Reykjavik

Bericht door Marielle » 10 dec 2008, 22:09

aangemaakte boomschors?? is dat lekker?
de rest klinkt lekker iig!

Maurits

Bericht door Maurits » 11 dec 2008, 08:39

Is kaneel ook geen boomschors?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

wouterkik

Bericht door wouterkik » 11 dec 2008, 13:36

ik vod het eigenlijk niet echt heel lekker, maar twas best grappig om een keer te eten, maar dat vind ik ook van zoethout, ben ik ook geen fan van maar tis wel een heel apart modgevoel vind ik.

en kaneel is idd een boomschors maar dan van de binnenbast. wat ik op had was duidelijk de buitenbast!

Plaats reactie