Oorlog aan het kookfront

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
Tim

Oorlog aan het kookfront

Bericht door Tim » 27 jul 2008, 18:33

Oorlog aan het kookfront

Hoewel Gordon ‘****’ Ramsay de strijd met de pollepel niet schuwt, zelfs populair heeft gemaakt, is nu een meer serieuze strijd losgebarsten. Een soort Spaanse burgeroorlog op Michelin niveau. Chef Santamaria van de Spaanse drie sterren tent Can Fabes, heeft kritiek op collega’s. Eén in het bijzonder.

Hij zegt het iets netter, maar Santi Santamaria vindt Ferrán Adrià van het drie sterren El Bulli, eigenlijk een gifmenger van Ali Chemicali proportie. Al die steeds populairdere chemische foefjes en hightech apparatuur om iets mafs op een bord te krijgen, is de traditionalist een doorn in het oog. Wellicht omdat Adrià’s El Bulli in april voor de derde keer als beste vreetschuur uit de bus kwam, werd zijn mes scherper. Of eigenlijk zijn pen.

In een boek genaamd De Keuken Ontbloot geeft hij af op mensen als Adrià die de klant met gepimpte liflafjes aan tafel boeit. Ook dat gekooketteer op de buis met ‘moleculaire gastronomie’ vindt hij maar niks. Dat werd op TV populair met ondermeer drie sterren Chef Heston Blumenthal, van de Fat Duck, die rijkelijk gasbranders en vaten vloeibare stikstof tussen zijn potten en pannen heeft staan. Chef Santi Santamaria noemt het de ‘Mcdonaldisering van Michelin’.

Met een beetje geluk krijgt Ramsay straks concurrentie. Het moet een natte droom voor media Endemollen zijn om Santamaria en Adrià in één keuken te krijgen.

Bron: EnDanDit.nl

gr Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

de ouwe

Re: Oorlog aan het kookfront

Bericht door de ouwe » 11 aug 2008, 13:27

een kern van waarheid zit hier wel in
we hollen met zijn alle achter deze mannen aan
we moeten eigenlijk weer eens terug naar de basis
ontwikkel je eigen stijl , je eigen smaak ,het pure natuurlijke voedsel
de vergeten groentes ,de echte smaak .opzoek naar dat mooie stukje vlees ,spullen uit de eigen regio
en koken naar de seizoenen
in al die jaren dat ik nu in de keuken sta
heb ik al zo veel dingen voorbij zien komen en met veel dingen waren we vroeger bezig voor ons zelf in de keuken ,en niet voor de gast ,we moeten oppassen dat we de gasten weer niet weg alle maal kwijt raken met rare fratsen
of zie ik alles weer een beetje donker in ?

sam
Contacteer:

Bericht door sam » 15 aug 2008, 13:53

Dit soort rages gaan altijd weer voorbij,en de goeie dingen daarvan blijven en worden op den duur weer als klassiek gezien.Dus waar hebben we het eigenlijk over?Iedereen moet lekker zijn eigen ding doen,het is namelijk heel makkelijk om iemand af te zeiken........daar laat ik het bij

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 20 aug 2008, 00:18

de ouwe schreef: ontwikkel je eigen stijl , je eigen smaak ,het pure natuurlijke voedsel
de vergeten groentes ,de echte smaak .opzoek naar dat mooie stukje vlees ,spullen uit de eigen regio
en koken naar de seizoenen
Klopt helemaal wat je zegt dat is ook de basis goede en eerlijke producten.. ook bij elbulli gaan ze uit van deze basis. alleen gebruiken hun hele andere technieken dan de traditionele keuken, dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Ik geniet net zo van een gewoon gebakken stukje bief maar vind het ook facinerend dat het ook op een hele andere manier kan.. gewoon een kwestie van juist dozeren. en dan blijft het leuk.

Plaats reactie