Roosproef

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Tim

Roosproef

Bericht door Tim » 14 sep 2011, 22:45

Beste allen.

Een vraag vanuit mijn hoek, wanneer men een ijsmix of vanillesaus, bijvoorbeeld "anglaise" gaart, dan kun je de controleren of de eierdooiers het juiste punt van garing bereikt hebben door een lijntje te trekken over achterkant van een lepel, trekt de massa dan niet naar elkaar toe dan zijn je dooiers juist gegaard en heeft je saus/mix potentie tot een succes.

dit heet de roosproef, weinig mensen weten hiervan, wat mij intrigeert is waar dit vandaan komt.
dus weet iemand waar het (vrijwel onbekende) begrip "de roosproef" vandaan komt?

ik hoor t graag, op google kan ik niets vinden, en begin toch echt te twijfelen aan dit begrip.

dank,
Bereidingswijze :

Melk met de vanille verwarmen, suiker en de dooiers vermengen tot de suiker is opgelost. dan het warme mengsel op de dooier/suiker mengsel dit goed vermengen dan terug in de pan tot men de roosproef kan doen.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Roosproef

Bericht door Leo » 15 sep 2011, 09:43

ik ken het van uit het Duits

Bis roza abziehen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 15 sep 2011, 17:43

Volgens mij heet dat lijntje trekken niet roosproef.

De roosproef is als je blaast op een laagje gare creme anglaise op een lepel, en er een 'roos' onstaan van rimpels (de 'blaadjes') vanuit het punt waar je blaast (zoals gebeurt als je een steen in het water gooit). Het heeft dezelfde functie als dat lijntje trekken.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 sep 2011, 21:42

Kan ook.. in elk geval is het zelfde...
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 15 sep 2011, 22:31

Ik kan het allebei niet en gebruik een thermometer.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Tim

Bericht door Tim » 16 sep 2011, 21:59

Maurits schreef:Volgens mij heet dat lijntje trekken niet roosproef.

De roosproef is als je blaast op een laagje gare creme anglaise op een lepel, en er een 'roos' onstaan van rimpels (de 'blaadjes') vanuit het punt waar je blaast (zoals gebeurt als je een steen in het water gooit). Het heeft dezelfde functie als dat lijntje trekken.
super, bedankt Maurits! weer wat wijzer :)
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 sep 2011, 22:10

Pluter schreef:Ik kan het allebei niet en gebruik een thermometer.
alles hier een vacuum zak. beetje stoom er over...
klaar is de kok
www.koksforum.nl

Tim

Bericht door Tim » 17 sep 2011, 22:44

Leo schreef:
Pluter schreef:Ik kan het allebei niet en gebruik een thermometer.
alles hier een vacuum zak. beetje stoom er over...
klaar is de kok

Hier al mijn ijsmixen in de roner garen...
Ben nog steeds van mening dat het erg belangrijk is om je klassiekers te kennen, daar ging het me om.

Plaats reactie