listeria

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
pmlelieveld

listeria

Bericht door pmlelieveld » 03 dec 2008, 00:44

Hoi,
Kan iemand mij vertellen wat de beste temperatuur is voor het doorgeven van vlees voor een vrouw die zwanger is ? Het gaat hier om de listeria bacterie. Van het Produktschap voor vlees die ik hierover heb geinformeerd moet het mogelijk zijn om zelfs carpaccio die ingevroren is geweest gewoon rauw aan zwangere vrouwen te serveren.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: listeria

Bericht door Leo » 03 dec 2008, 08:53

Okay..

Heb je hun antwoord per mail gekregen? Ben wel benieuwd ernaar.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Tristan

Bericht door Tristan » 03 dec 2008, 10:22

hoe zit het dan met gamba's die ingevroren zijn geweest? of zit daar niet die bacterie in?

pmlelieveld

Bericht door pmlelieveld » 03 dec 2008, 10:24

Ik heb het helaas niet per mail ontvangen. Heb het ook niet uitgeprobeerd, maar zou wel graag willen weten of hier iets van klopt.
Groet Peter

Pinxo

Bericht door Pinxo » 03 dec 2008, 10:50

Volgens mij is listeria een hele gevaarlijke omdat het èn in vacuum èn bij lage temperatuur overleeft :shock:
(kan dus in een zuurstof-arme koude omgeving overleven)

Het zit overal wel in, vooral melk en melkproducten die niet op 75 graden verhit zijn

Vermenigvuldigt heel erg snel bij temperaturen tussen de 15 en 60 graden maar gaat dood boven de 75 graden (technisch zelfs 68,5 dacht ik maar de vwa houdt 75 aan als veiligheidsmarge)
tijd is ook belangrijk 5 minuutjes op 75 graden is niet genoeg voor melkproducten, voor vlees en vis wel omdat daar de bacterien vrijwel alleen aan de oppervlakte zitten.

Ik zou geen risico's nemen met zwangere vrouwen! producten eerst afspoelen onder koud water en langer en hoger verhitten dan normaal.

rauwe producten waarvan je de herkomst, de data en de (behandelings) geschiedenis niet kent absoluut niet serveren. Stel dat iemand tijdens de mep wat dubieus vlees of vis gesneden heeft op de snij machine en die niet goed schoongemaakt heeft. Jij gaat vervolgens een super verse carpaccio snijden maar het mes verspreid wel alle bacterien door en over je hele vlees!

Overigens ben ik zelf heel sceptisch t.o.v. heel die hygiene hype!! voor mij kunnen jonge kinderen bijvoorbeeld niet genoeg salmonella binnen krijgen, geeft ze in elk geval weerstand voor als het echt een keer mis gaat.
Voor mezezelf kook ik graag erg rauw en op lage temp. al dat gezeur over hygiene lap ik dan aan mijn laars.
Maar ik neem echter nooit risico's met gasten!! (alleen al voor de schade-claims en je goeie naam :wink: )

elamphen
Contacteer:

Bericht door elamphen » 05 dec 2008, 01:15

Hey er zijn meer mensen die het er mee eens zijn dat wij in ons veel ste beschermde landje nergens meer tegen kunnen!!
Zodra je ergens in het buitenland maar iets eet wat niet aan onze HACCP eisen voldoet lig je meteen een week ziek zwak en misselijk op je strandstoel of in je bedje.
het wordt vanzelf 12 uur

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 05 dec 2008, 06:50

Listeria komt ook veel voor in sla en spinazie heb ik ooit vernomen. Zwangere vrouwen zijn niet de makkelijkste restaurant gasten. De ene helft doet niet moeilijk, en de andere helft gilt over alles. Ik heb zeer veel artsen in de klantenkring en dit zeer vaak nagevraagd: als je met mooie verse spullen werkt, waarvan je de herkomst kan traceren is de kans om jong ongeboren leven te schaden heel erg klein. Maar zoals met meerdere zaken (oa kredietcrisis): de media is tegenwoordig zo hype gevoelig, en klopt ook zaken als dit vreselijk op. Het is wat ook wat Pinxo schrijft: onze tere gestel wordt overbeschermd, wat tot gevolg heeft dat we nergens meer tegen kunnen, de allergieën vliegen je om de oren.

Maurits

Bericht door Maurits » 05 dec 2008, 08:35

Lees Steingarten's verhaal over Listeria Hysteria, goed vermaak. En voor de wetenschappelijke feiten check deze site van het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Mileu: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... eriose.jsp
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Plaats reactie