Pannen

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
db.

Pannen

Bericht door db. » 02 aug 2008, 10:33

Ik wil pannen vervangen in de keuken en word een beetje moe van al die anti aanbak lagen die loslaten en slecht voor de gezondheid zouden zijn etc,...weet iemand of dit ook echt bewezen is ?

Ik sta op het punt een aantal basis pannen voor prive gebruik van Demeyere aan te schaffen.

* Maxigrill ( heeft iemand hier ervaring mee ? ) - ik was op zoek naar een koekenpan van 30cm maar die heeft Demeyere niet en de 32cm Proline is me te zwaar. ( zeker voor mijn vriendin.). Dus dit lijkt me een mooie oplossing, plus dat ik weg ben van het uiterlijk en het feit dat je serveer schaal functie hebt. Ik heb geen idee hoe zwaar hij is en hoe in functioneerd in de praktijk, maar ben er haast zeker van dat hij er gaat komen.

* Proline koekepan van 24cm - volgens mij de grootste pan in de proline zonder extra handvat plus acceptabel qua gewicht. En in combinatie met de Maxigrill heb ik dan een kleine en grote koekenpan functie.

*Conische sauteuse Atlantis - Om sausen in te maken maar tevens ook te gebruiken als vervanger van een melk/steel pannetje. Overweging is hier dat ik vaak snel iets op wil warmen ( bijv een kleine hoeveelheid aardappelen koken ? )in een steelpannetje maar ook snel de inhoud er weer uit wil hebben dus vraag ik me af hij niet handiger is omdat hij niet primair gebruikt gaat worden om warmte vast te houden. Dit i.v.m. Demeyere`s claim dat ze alle pannen aanpassen aan de functie van die pan. Wat wellicht ook een argument tegen zo`n pan kan zijn ? Tevens vind ik de vorm mooier ( afgeronde vorm van de basis ) dan die van het melk/steelpannetje.

* Een multifunctionele pan waarmee ik een aantal functies kan combineren. Gezien bovenstaande dacht ik aan of een conische sudderpan 28 cm met deksel-..... of een z.g.mulifunctionele pan ( ik zie het verschil niet helemaal met de sudderpan afgezien dat er geen deksel bij zit maar de maat is 32 cm ),......of Ovale ovenpan Multifuncioneel maar misschien te groot om goed op te kunnen warmen omdat ik geen 2 evengrote gasbranders naast elkaar heb. wellicht dat iemand deze heeft en wat meer over de funcionaliteit kan vertellen.

* een hoog pyrex deksel maat 32 cm voor maxigrill ( geen idee of het ook goed aansluit ,...aangezien de doorsnede 34 cm is en het bodem opervlak 30 cm ,.....hopelijk val het goed ...maar misschien heeft iemand deze combinatie ?).

* Zeevruchten / pan ,...geen idee of hij echt funcioneel voor me is maar de grote lijkt me erg handig,.....maar is dit ook zo ?

Mijn argumenten voor Demeyere is de claim om makkelijk schoon te maken. Plus het estetisch mooi blijven ( ik wil ze aan de muur in de keuken hangen in het zicht ),ook op de lange termijn.
Hygiene geen genagelde handvaten, maar ik twijfel of ze echt zo sterk zijn als de genagelde ? Ook voor inducte te gebruiken,...ik weet niet of ik in de toekomst nog naar inductie zal overschakelen. En ik neig naar lang gebruik met goede producten. ( Ik heb nog steeds mijn 25 jarige radio versterker in ere ! ).

Twijfel over demeyere is dus de puntgelaste handels ? Ik heb potten van Fissler waar de puntlassen van de deksels loslaten. Maar wellicht zit er verschil in puntlassen ?
Ik heb een hekel aan merknamen in opdringerige plaatsen. Ik vind het al heel wat om te accepteren dat de naam op de proline koekenpannen zo in zicht is, dit wil ik het liefst niet maar ik wil de gecurvde hendels. Atlantis pannen hebben op het deksel handvat ook de naam dus daar moet ik nog eens goed over nadenken.
Hoe gedragen de pannen zich onder zwaar gebruik en in praktijk maken ze claims waar ?
Er schijnen geen ventialie gaatjes te zijn in de doorsnee deksels ? ( Bij Gordon Ramsay`s set wel ,...zal toch wel een reden hebben ? )

Dan tot slot heb ik nog een laatse overweging en dat is. Geen inductie functie en dan gaat het tussen Calphalon en Royal Doulton " Gordon Ramsay set ",.......Heeft iemand trouwens ervaring met de Gordon Ramsay pannen en zo ja,... waar is een verkoopunt in Nederland ?

Groet, Etienne

Maurits

Re: Pannen

Bericht door Maurits » 08 aug 2008, 16:19

Teveel vragen/overwegingen db. om echt goed antwoord te geven. Hoe dan ook, een nuttige pan moet bestaan uit goed geleidend materiaal (aluminium of koper) en dikke bodems. Rvs pannen met koperen of aluminium tussenlagen in de bodem zijn prima all-round pannen. Anti-aanbak blijft handig, dus gewoon redelijk goedkoop kopen en regelmatig vervangen.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 26 nov 2008, 23:56

Hallo db,

Ik kan je alleen over m'n ervaring met de Demeyere wok vertellen (gebruik 'm overigens als hobbykok). En ik vind het heerlijk. Kan er gewoon met metalen vorken en lepels in roeren. Helemaal geen punt. Demeyere geeft bij niet-profesioneel gebruik 30 jaar garantie op haar produkten (profesioneel gebruik: 10 jaar).
Enigste minpuntje wat ik kan bedenken, is dat er wat vet kan aanbranden. Maar met keukenazijn krijg ik dat goed schoon. Overigens; Als ik er op tijd bij ben om het vuur wat lager te zetten, hoeft dat vet aanbakken niet te gebeuren.

En inderdaad wil ik hier ook nog wel meer pannetjes van hebben; Inderdaad ook een koekepan en ja heel graag ook die conische sudderpan. Ik ben de laatste weken helemaal verzot op lekkere stoofpotten. 8)

Succes met je keuze. :wink:

Groet, Marco

P.S. Weet iemand waarom ik Demeyere pannen nooit in profesionele keukens tegen kom? Het is toch ideaal; Vaatwas-bestendige Pannen. Heeft dat met de prijs te maken? Of zijn er meer redenen?
M'n tip bij 't snijden van 'n uitje; Zet een zwembril op. ;-)

M'n fotografie: Marc Boom.com Any colour as long as it's black or white.

db.

Bericht door db. » 12 dec 2008, 19:36

Ik heb inmiddels de volgende pannen aangekocht en in gebruik.

Maxigrill, conische sauteuse, sauter pan, en een 24 cm doorsnede proline koekenpan.

Maxigrill:

Echt heel erg handig in gebruik en een perfect alternatief /aanvulling , voor een grote koekenpan. Op een klein gas stel is hij bovendien stabieler.
Ook erg handig bij het klaarmaken en serveren op tafel, 4 / 6 stukken zalm is geen probleem. Wat ook leuk is, is nadat je crepes hebt gemaakt, ze gewoon gelijk op de schaal te serveren en midden op tafel te flamberen. Kan goed inverband met genoeg opstaande rand en het is gewoon een mooi presentatie blad.

Nu ik echter merk hoe groot het verschil is met de vorige pannen. Moet ik me zelf inhouden niet gelijk de alles in de keuken te vernieuwen.

Ik ben benieuwd hoeveel het er in totaal zullen worden ;)

Enige puntje van kritiek IMHO is de erg aanwezige merknaam. Maar dat vergeet ik snel wanneer ik aan het koken ben :)

Vraag : Is de Wok wel groot genoeg ? Ik heb zelf zo`n handgeklopte chinese wok en merk dat ik liever een te grote wok heb dan een te kleine ?

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel demeyere gebruikt word in restaurants,.....Volgens mij noemt een forum lid dat hij ze wel op zijn werk gebruikt. Ben benieuwd naar zijn ervaringen.
Laatst gewijzigd door db. op 12 dec 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Peper en zout

Bericht door Peper en zout » 12 dec 2008, 19:58

Hallo Etienne,

Ik heb de wok met 'n diameter van 32 cm. Ik heb nog niet ervaren, dat de wok tekort schoot, als ik voor vier mensen kookte. Overigens heeft Demeyere ook nog een wok met diameter van 36 cm.

Goede tip van die maxigrill. Zal ik even onthouden.

Groet, Marco
M'n tip bij 't snijden van 'n uitje; Zet een zwembril op. ;-)

M'n fotografie: Marc Boom.com Any colour as long as it's black or white.

bielek

Bericht door bielek » 27 dec 2010, 22:33

Hee Allemaal.

Bij pannen is de geleiding heel erg belangrijk.
De opbouw van de lagen van de pan zorgen voor stabiliteit en geleiding, waardoor je de beste temperatuurs verdeling krijgt.
Waardoor je product altijd en overal even warm is in de pan, en gelijkmatig warm word.

Voor de mensen die voor de top kwaliteit pannen gaat is demeyere aan te raden. Hun producten zijn kwalitatief echt super.
Je betaald wel voor je pannetje maar je krijgt er ook zeker kwaliteit voor terug.
http://www.123kookwinkel.nl/demeyere-s ... urn false;

Voor een gewone goede pan voor thuis heeft Habonne een hele goede prijs kwaliteitsverhouding.
Goede pannen voor thuis.

http://www.123kookwinkel.nl/keuken-gadg ... ory_id=135

Denk er altijd aan je pannen gaan minimaal 10 jaar mee dus wat is duur?

ThomasBE

Bericht door ThomasBE » 28 dec 2010, 09:10

Ik werk zowel thuis als op werk met Demeyere. Naar mijn mening de beste dat je kan kopen.
Gebruik pannen wel naargelang hun doel. Bv. houdt je Tefal voor vis en andere delicatere producten en bak hier niet alles in.

Golden

Bericht door Golden » 26 apr 2012, 11:00

hallo,
ik heb ook een wok van Demeyere aangeschaft...36 cm doorsnede en hier eventjes uitleg waarom:

Je moet het gewoon zeggen hoe het is: als je het echte wokken wil doen is het op een speciaalwokvuur brander met carbonstalen wok die eerst ingebrand wordt. En natuurlijk met ronde bodem. Hier zal de aankoop van zo een wok niet zoveel kosten maar je hebt dan wel je installatie nodig met gas fles die wat omslachtiger is.( wordt vaak buiten gebruikt voor hoge vlammen bij wokken)
Afbeelding
Indien je echt enkel met electrisch kookt ben je met je chinese wok niet veel je mag dan nog een hebben met platte bodem,, de bodem trekt na een tijd lekker scheef door de hitte. Op een gewoon gas vuur zal dat beter zijn ( kan je een ring zetten, speelt minder rol) , maar is dan ook weer niet hetzelfde als een wokgasvuur. Dus een echte wok vraagt naar heter vuur dan gewoon electrisch, inductie, gas..En ook het reinigen het inbranden met olie mag je soms nog een paar keer doen om die vervelende roest tegen te gaan.

Dus dan moet je het een beetje hebben van de pan die het beste op een elektrisch vuur past. Eerst een wok met anti aanbak laag van Ken Hom geprobeerd.
Afbeelding

Wat een tegenvaller, indien je vuur soms wat te lang op heetste stad houdt( wat je wel eens nodig hebt bij wokken) kan de aanbaklaag al wat vertroebelen en dat na gebruik van een paar keer...Dus weg met die handel beste Ken Hom..
Gietijzer te zwaar, al de tefal wok toestanden zijn ook niet zo slecht maar eerder oversized stoofpannen dus schiet er niet veel meer over dan naar iets anders als de rest over te gaan en een 'wok' pan van Demeyere, die wat prijziger is maar nog altijd veel goedkoper dan een hele wokgas vuur installatie.
Afbeelding
Heb er nu al een paar gerechten in 'gewokt' en moet zeggen valt zeer goed mee, is zonder aanbaklaag, en in onderhoud zeer gemakkelijk. Ik geef het een dikke 8 op 10..
mvg,
Golden

Plaats reactie