Croquanter

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Cees
Contacteer:

Croquanter

Bericht door Cees » 28 jan 2008, 16:14

Iemand die dit al kende of er mee werkt?
Ik vind het wel een mooi aparaatje en tja die sjablonen zijn ook wel makkelijk:)
Kun je natuurlijk ook zelf sjablonen maken en in de oven het zelfde effect verkrijgen, maar dit is toch handiger omdat je oven dan niet telkens in gebruik is!

Zijn er ook nog leden met mooie recepten voor de Croquanter ?

filmpje: http://www.cnudde.com/croquanter.html

chef peter

Re: Croquanter

Bericht door chef peter » 28 jan 2008, 20:46

Cees schreef:Iemand die dit al kende of er mee werkt?
Ik vind het wel een mooi aparaatje en tja die sjablonen zijn ook wel makkelijk:)
Kun je natuurlijk ook zelf sjablonen maken en in de oven het zelfde effect verkrijgen, maar dit is toch handiger omdat je oven dan niet telkens in gebruik is!

Zijn er ook nog leden met mooie recepten voor de Croquanter ?

filmpje: http://www.cnudde.com/croquanter.html
Leuk spul.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 29 jan 2008, 08:55

dat droog appartaat hebben wij wel ja.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 29 jan 2008, 12:21

Er is al gecorrespondeerd over dit onderwerp. Kijk bij de culinaire trend van het moment bij krokantjes uit de ezidri. De resultaten zijn subliem.
Niet de doen in de oven, want de droogtijd bedraagt 24 tot 48 uur. Wie kan zijn oven zolang missen? De krokantjes zijn ultradun en nog belangrijker, zeer smaakvol.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 29 jan 2008, 14:12

Ja ik zie het excuses :) Is aan mij voorbij gegaan.

Moet je voor die krokantjes persee een thermomix hebben?

Ik zal ebay ook in de gaten houden voor een tweedehands, ik zag dat er 1 weg is gegaan voor maar 32,50.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 29 jan 2008, 15:05

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 29 jan 2008, 15:27

Het handige van de themomix is dat hij kan opwarmen en pureren tegelijk.
Dat opwarmen is nodig om de suikers op te lossen.
Als je het te pureren spul in de magimix doet en daarna met de suikers opwarmt in een pannetje moet het ook lukken.
Mooie naam trouwens, Cees

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 29 jan 2008, 15:49

Ok Bedankt voor de info :)

Jij hebt ook een mooie naam zeg haha

Tim

Bericht door Tim » 01 feb 2008, 00:02

Wij hebben hem direct besteld op de zaak.
Ben wel benieuwd naar de recepten waarmee je die zoete dingen kunt maken, die ze ook in het filmpje laten zien.
Nog niet eens zo duur zo'n apparaat.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 01 feb 2008, 00:30

Leo schreef:dat droog appartaat hebben wij wel ja.
Wat vind jij er eigenlijk van Leo? Ben je er blij mee?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 01 feb 2008, 00:32

Tim schreef:Wij hebben hem direct besteld op de zaak.
Ben wel benieuwd naar de recepten waarmee je die zoete dingen kunt maken, die ze ook in het filmpje laten zien.
Nog niet eens zo duur zo'n apparaat.
Tim weet niet of je het al had gezien, maar hier staan ook recepten voor dat apparaat!

http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3971

Tim

Bericht door Tim » 15 feb 2008, 13:54

Zo, toch maar weer ff snel op het forum gegaan in deze drukke maand.
Ik wil graag van jullie weten wat de ervaringen zijn met de croquanter en wat jullie ermee maken.
Wij hebben het apparaat nu een week en valt (bij mij) tegen dat het toch wel erg lang duurt vaak.

Leef je uit.

Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 feb 2008, 01:59

Wij hebben hem nog niet op de zaak, maar dat het lang duurt wist ik al, maar hoe zijn de bevindingen als ze eenmaal klaar zijn?

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 17 feb 2008, 10:00

Het duurt inderdaad soms erg lang, maar geduld is een schone zaak. Krokantjes van knolselderij drogen b.v. 36 uur.
Maar het resultaat stemt tot grote tevredenheid, mooie structuur en intense smaak.
Dat lange drogen ok, maar waar ik het meest mijn geduld moet bewaren is met het opstrijken van het te drogen goedje, aan die teflon matjes hecht echt niks, dus heel voorzichtig uitstrijken voor een egaal resultaat.
Wat ook uitstekend gaat op die matjes is het drogen van fruit door suikerwater gehaald (flinterdunne plakjes ananas, bloedsinaasappel ect).

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 17 feb 2008, 12:56

hmm..ok

die dingen 36uur in dat ding laten zitten, dat schiet niet op.
maar, die matjes gebruiken voor dingen die niet aan / tussen die rekjes vast plakken...dat is idd geen slecht idd
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 17 feb 2008, 14:12

Die matjes zijn idd top. In de set croquanter zitten acht van die matjes.
Als je acht verdiepingen hebt voor je ezidri kan je best wel aardig wat van die wafeltjes maken. Ik zet het apparaat ergens in een hoekje van het magazijn en laat maar rammelen.Geen omkijken naar, je hoeft er niets meer aan te doen dus het gaat vanzelf, Van de energiekosten heb ik geen idee en daar denk ik ook maar niet over na. Je kan de produktiviteit natuurlijk opvoeren door meer verdiepingen en nog een set croquanter te kopen.
Als je tekeer gaat met bv 24 verdiepingen ( kan met 1 machine) dan krijg je toch een vette produktie. Mijn restaurantje heeft maar 26 couverts dus ik red het makkelijk met acht lagen.

Tim

Bericht door Tim » 21 feb 2008, 11:40

Goed goed,
Maar....wat maken jullie ermee, Leo heb zo'n ding staan Cees Timmerman, en nog een paar...ik ben erg benieuwd wat jullie ermee maken...niet zo zeer om te kopieeren maar puur uit intresse.

Wij hebben al sinaasappel glucose siroop geprobeert, was flut...maargoed..wij hebben dan ook geen thermomix dus ik weet niet of het daaraan ligt dan.
Verder hebben we krokante citroen, en ananas gemaakt wat er overigens wel aardig uit ziet. Toch zijn we/ik nog een beetje opzoek naar de "WOW" factor.

Tim

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 21 feb 2008, 12:11

je kan er ook mooi fruitje in drogen.
frambozen, ananas etc...

Fijn draaien in een koffiemolen, en daarna moet kristal suiker vermengen.
leuk effect op je ijsje.
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 21 feb 2008, 14:31

Allerlei soorten vruchten, dun gesneden en door suikerwater gehaald en dan gedroogd.
Ultra dunne wafeltjes van knolselderij, butternut pompoen, crapaudine biet,
spinazie, groene asperge ect ect, Doordat het aanwezige vocht verdampt wordt de smaak van vooral de knolselderij zeer intens.
En het ziet er ook nog eens mooi uit, de wafeltjes zijn zo dun dat je er doorheen kunt kijken en super krokant.
Je kan in het droogapparaat op de teflonmatjes ook gemakkelijk meringue drogen, kan je de oven weer voor iets anders gebruiken.

Tim

Bericht door Tim » 21 feb 2008, 23:24

Leuk ideeën jongens,
Maar toch...op een of andere manier is het eind resultaat van de krokante ananas toch niet helemaal top, hij verliest zijn mooie ronde structuur aan de randen, het is zegmaar niet zo dat de ananas een beetje doorzichtig word (zie foto gieser wildeman) dat had ik er eigenlijk van verwacht.
Maargoed...ik ga morgen wel weer mee aan de gang.

ideeën en ervaringen zijn hier maar al te graag welkom!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 22 feb 2008, 08:40

probeer die ananas een te vacumeren, met suiker water in die zak.

daarna droge.
www.koksforum.nl

Plaats reactie