examen niveau 3

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
stefan86

examen niveau 3

Bericht door stefan86 » 26 apr 2007, 08:46

eej ik heb net mijn examen gekregen voor niveau 3 dit is het menu wat denken jullie ervan? is voor 4 personen totaal

2 kreeftbereidingen: - 1x2 warm
- 1x2 koud
xx
poolse bietensoep
xx
Mul gevuld met visfarce en pappillotte bereidt = 1x2
kalfsribstuk, in zijn geheel, langzaam gegaard = 1x2
xx
trifle van rood fruit met marshmallows aan tafel geflambeerde aarbeien en een sabayon.

laat maar weten wat vinden jullie hiervan en heb je nog tips?

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 29 apr 2007, 10:06

niks mis mee al is het niet echt de tijd voor bieten "in polen mischien wel" . wat voor groeten garnituren heb je bij de piece ? Kreeft in een examen? beetje zonde van het geld lijkt mij.

Oscar
Contacteer:

Bericht door Oscar » 29 apr 2007, 10:46

mag je het menu zelf verzinnen?

in dat geval zou ik absoluut niet doen wat jij doet..

gebruik de makkelijkste gerechten met genoeg bereidingstechnieken..

je kookt niet om een "ster" te halen, maar om een "diploma" te halen..

zou het heel simpel houden...

Tim

Bericht door Tim » 03 mei 2007, 10:52

Ik zit in Groningen op school aan de Euroborg.
Doe ook examen zelfs. werkend kok.
Wij moeten zelf een menu maken, vis, vlees, dessert.
En dan doet de bediening een amuse aan tafel en gerookte zalm bereiding aan tafel, zo vormt dit zich als een 5 gangen menu, als je begrijpt wat ik bedoel.
bij het menu wat je samen maakt met een collega kok (klasgenoot) moet je een menu maken, kostencalculatie voor je menu, inkoop, en daarbij komt nog eens dat je niet boven de 25€ uit mag komen.
Vind het zelf erg leuk om er zo mee bezig te zijn, wat je alleen altijd houd is dat de één meer doet dan de ander, omdat die het zogenaamd druk heeft.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

sebas

Bericht door sebas » 04 mei 2007, 00:01

beter iets makkelijks goed doen dan iets moeilijks maar half he !

stefan86

Bericht door stefan86 » 04 mei 2007, 11:05

nee dit menu heb ik zo gekregen van school, hier moet ik het mee doen....
verkoopprijs is 45 euro P.P. voor het hele menu.

groenten bij piece? die heb ik nog niet maar zat zelf te denken aan gekaramaliseerde witlof bij het vlees dan moet ik alleen nog iets hebben bij de vis.

Tim:
moet je alleen een vis, vlees hoofdgerecht maken en een nagerecht?
ik moet alles doen, van amuse tot nagerecht..... zelf ook de receptkaarten en kostprijscalculaties en alles maken........ en ik heb op het examen een mise en place tijd van 3 1/2 uur en jij dan??

Tim

Bericht door Tim » 13 mei 2007, 00:18

stefan86 schreef:nee dit menu heb ik zo gekregen van school, hier moet ik het mee doen....
verkoopprijs is 45 euro P.P. voor het hele menu.

groenten bij piece? die heb ik nog niet maar zat zelf te denken aan gekaramaliseerde witlof bij het vlees dan moet ik alleen nog iets hebben bij de vis.

Tim:
moet je alleen een vis, vlees hoofdgerecht maken en een nagerecht?
ik moet alles doen, van amuse tot nagerecht..... zelf ook de receptkaarten en kostprijscalculaties en alles maken........ en ik heb op het examen een mise en place tijd van 3 1/2 uur en jij dan??
Stefan,
Ik moet de vis, het vlees en het nagerecht doen.
De bediening maakt op hun beurt een amuse aan tafel, een gerookte zalm, en een kaasplankje. Recepturen, bestellingen, Menukaart, calculatie en alles daarom heen moet ik zelf maken, dat dan wel met een klasgenoot.
Echter is de valkuil dat je via loting bij een mafketel kan komen die laks is en er geen **** voor doet. Ik zit nu met een meisje die ontzettend weinig vertrouwen en praktijkervaring heeft. Dus ik moet haar nog vanalles gaan leren maken.
Het is erg leuk, alleen een behoorlijke last. Maargoed. je krijgt m natuurlijk ook niet zomaar bij een extra pak koffie.

groeten Tim
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Ronn_20

Bericht door Ronn_20 » 13 mei 2007, 08:58

ik zit in emmen op school.. en dara krijgen we in totaal 21 gerechten die receptuur moet je uitwerken en daarna krijg je op het examen zerlf een envelop waar op staat wat voor 5 gangen je krijgt.. 3 uur mice an place tijd.. 1,5 uur doorgifte/..
Bijna examen..(H)
Dan op naar nijmegen!:D

Joost K

Bericht door Joost K » 14 mei 2007, 10:44

ow jij heb het nog makkelijk.

ik ben eerste jaars nivo 3.
moet op 8 juni een soort tussen exame doen.
daar voor moet ik 34 gerechten uit me hoofd kennen.

en dan nog een aantal garnituren der bij.

ik zit op de rooi panne.
Winners Never Quit, Quitters Never Win!

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 14 mei 2007, 12:54

Mag elke school gewoon andere eisen stellen aan het examen, is dat niet landelijk bepaald? (wel oneerlijk)
Ramsay is a legend.

sjaak

Bericht door sjaak » 14 mei 2007, 14:58

nee het is inderdaad aan de school om het examen te bepalen.
leuk als je 2 leerlingen hebt die op een andere school zitten heb je dus 2 totaal verschillende taken boeken en examens :?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 15 mei 2007, 00:33

ja die scholen zijn niet meer wat het geweest was helaas :( Toch heb ik vertrouwen dat het binnenkort weer naar een "lesgeef" school gaat!

Trouwens dat hele praktijk examen vind ik grote onzin.........gaat nergens over..............ik wil daar wel wat dieper op ingaan maar daar heb ik nu geen zin in en ook geen tijd voor! Kort samen gevat is mijn opinie dat een theo examen voldoende is en een praktijk cijfer van een leerbedrijf moet komen! dat samen maakt het uiteindelijke resultaat!

Het is toch onzin die praktijk examens op school! Fff snel een aap een kunstje leren...zo zie ik dat!

En voor leermeesters is het ook al steeds lastiger/vervelender om een goede begeleiding te geven!

Koeno

Examen

Bericht door Koeno » 03 jun 2007, 22:39

Naar mijn mening zouden ze je gewoon 3 uur moeten geven, van tevoren wat product kennis en materiaal kennis en dan bijvoorbeeld dat ze er 10 verse visjes neerleggen en wat verschillende soorten vlees die nog moeten worden schoongemaakt, wat apparte groenten en aardappelen rijst en mais, en dan wat producten voor voorgerechten en nagerechten (op een lijst) hieruit moet dan de leerling zelf kiezen wat hij wil gaan gebruiken (+/- 5 dagen van tevoren) hier gaat diegene dan een menu van maken. Zo zie je zijn productkennis en zijn manier van kombineren. Dat zou naar mijn menig een goed examen zijn voor niveau 3 eerste en tweede leerjaar. Niet zon vooraf ingesteld menutje

Bij ons had je op leerjaar 1 niveau 2, garneringen huzarensalade en tomatensoep (om te kijken of je de technieken beheerst) en leerjaar 2 niveau 2, gevogelte salade, bouillon met chinoise groente (bouillon is al klaar) varkenshaas met champignonroomsaus, gebakken aardappeltje en witlof ham/kaas, hazelnoten bavarois met choco galletjes (slagroom gehakte hazelnoten en mint staat al klaar) 2 uur de tijd voor mise en place en dan doorgifte.
Niet bepaald moeilijk voor een 2dejaar bol als je het mij vraagt :S
Wat is jullie mening hierover?
Veni, vedi, ik werd chef

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 03 jun 2007, 22:49

Ik moet morgen..examanineren in Tilburg op de Rooie pannen.
Heb dat nog nooit gedaan..

Kan morgen beter bekijken..hoe zo iets echt werkt..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 03 jun 2007, 22:50

vind dat iid wel goed.
vooraf verzonnen menu vanuit school vind ik ook niet top.
Ik zelf heb afgelopen feb examen gedaan niv 3 en ik moest 5 gangen koken.
ik kreeg een lijst met heel veel verschillende technieken waaruit ik bij elk gerecht ongeveer 5 tecnhieken moest toepassen en ze mochten niet terug komen in een ander gerecht.
ook mocht nergens hetzelfde garntiuur in terug komen..heel erg veel werk dus.(om dan een menu te bedenken)
Zelf alles bestellen,en controleren etc.En mice en place lijst en bestellijst maken etc.
het leert je om goed te plannen,nadenken etc.
maar juist omdat je er dan zo mee bezig bent,weet je precies wat je gaat doen tijdens je praktijk examen.
dat werkt zo veel fijner.

ijsbeertje

Bericht door ijsbeertje » 04 jun 2007, 10:08

niks mis met je menu.
maar het is niet echt de tijd er voor.
zou lekker seizoens gebonden producten gebruiken.

met mijn excamen moet ik rond deze tijdeen 5gangen menu maken.
ben lekker aan de gang gegaan en elke gang geprobeerd verschillende technieken te gebruiken. zo laat je ook gelijk zien wat jebeheerst.

veel suc6 ermee

Koeno

Bericht door Koeno » 05 jun 2007, 22:22

Ik had vandaag examen, moest een simpel viergangen menutje maken,

Kipsalade
Was met kip en appel en mandarijn enzo

Bouillon met chinoise groente

Varkenshaas met champignonroomsaus, gebakken aardappelen en witlof

Hazelnootbavarois

Was alleen zwaar matig dat in het boekje met info wat we kregen aangegeven werd dat de kip gaar was de bouillon klaar stond en de slagroom klaar was

Wat dus alle 3 niet waar was, is vervelend want je bereid je voor en dan komen er taken bij waardoor je weer moet gaan plannen waar moeten die erbij, kwas echt vreselijk zenuwachtig en dan ook die examinator die je de hele tijd op de vingers kijkt, mja hij was maf hij at uit mijn afvalbak een stuk wortel op :S:S:S is da normaal?

met 9 man, punten : 7.6 7.2 6.1 5.9 (ik :'( 5.8 5.5 5.2 5.2 4.7

was matig gepresteerd mja is oko niet vet als ze dingen beloven die er vervolgens niet zijn
Veni, vedi, ik werd chef

Plaats reactie